Autoritatile romane intentioneaza sa subventioneze programul de formare cu 57 milioane de euro si au notificat aceasta intentie Comisiei. CE a anuntat, printr-un comunicat de presa, ca are indoieli cu privire la faptul ca ajutorul ar determina asigurarea unei formari suplimentare fata de cea pe care Ford ar organiza-o probabil in absenta ajutorului.
„Comisia sprijina formarile care imbunatatesc competentele fortei de munca. Cu toate acestea, trebuie sa ne asiguram ca fondurile publice determina intr-adevar o formare suplimentara si nu acopera doar costurile operationale normale ale intreprinderilor mari”, a declarat Neelie Kroes, comisarul european pentru concurenta.
„In acest stadiu, Comisia are indoieli in ceea ce priveste compatibilitatea ajutorului propus cu normele CE privind ajutoarele de formare. Normele CE permit acordarea unui ajutor de stat numai in cazul in care acesta prezinta un efect stimulativ veritabil pentru o formare suplimentara. In caz contrar, ajutorul de stat nu ar avea drept rezultat decat acordarea unui avantaj nedrept beneficiarului fata de concurentii sai, prin scutirea de unele costuri de formare necesare desfasurarii activitatii”, se mai arata in textul comunicatului.
Comisia Europeana a decis in 27 februarie 2008 ca in cadrul vanzarii societatii Automobile Craiova catre Ford, autoritatile romane au acordat un ajutor de stat ilegal in valoare de 27 milioane de euro si a dispus ca acesta sa fie recuperat in termen de 3 luni.
In data de 16 aprilie, Colegiul Director al Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) a stabilit ca Automobile Craiova sa inapoieze cele 27 milioane euro, considerate ajutor de stat, pana la sfarsitul lunii iunie, dupa cum a declarat pentru NewsIn Constantin Botez, vicepresedintele AVAS. Acesta nu a specificat daca suma va fi rambursata in transe.
De asemenea, Comisia Europeana a aprobat la sfarsitul lunii aprilie ca Ford sa beneficieze de un ajutorul regional in valoare de 143 milioane euro va fi acordat in urmatorii 4 ani, dupa ce statul va recupera ajutorul declarat anterior ca fiind incompatibil.
Sprijinul financiar are in vedere dezvoltarea a doua proiecte de investitii ale firmei Ford care vizeaza extinderea, modernizarea si renovarea in profunzime a doua uzine existente care au fost achizitionate de companie pentru productia de vehicule si, respectiv, de motoare.
Ford a platit Guvernului Romaniei 57 milioane de euro pentru 72,4% din capitalul uzinei de la Craiova. Producatorul american s-a angajat totodata la investitii directe de 675 milioane euro pentru modernizarea fabricii si pentru cresterea productiei de automobile la 300.000 de vehicule anual, dar si pentru suplimentarea numarului de angajati.