„Este vorba despre un document de viziune, fara valoare de lege”, a declarat Siim Kallas, comisar pentru Transporturi.
Comisia Europeana s-a limitat la a face recomandari, fara impuneri, si s-a declarat constienta de limitele financiare ale guvernelor europene.
Strazile din Bruxelles, capitala Europei, si drumurile de acces sunt pline de gropi, in conditiile in care autoritatile au dificultati in finantarea lucrarilor de reparatii.
„Autofinantarea este viitorul, intrucat fondurile publice vor fi tot mai mici”, a spus Kallas.
El a subliniat ca proiectele de infrastructura au nevoie de o perioada de stabilitate de 30 de ani.
In privinta proiectelor din infrastructura feroviara transfrontaliera, precum linia pentru tren de mare viteza (TGV) Lyon-Torino, sau coridorul pentru transporturi de marfa intre porturile Geneva (Italia) si Rotterdam (Olanda), Kallas s-a declarat multumit de „angajamentele autoritatilor din tarile implicate”.
Strategia propusa de Kallas include patru obiective, respectiv eliminarea vehiculelor pe benzina din orase, aducerea la 40% a ponderii carburantilor cu emisii reduse de dioxid de carbon in aviatie, reducerea cu minim 40% a emisiilor poluante in transporturile maritime si transferarea pe cale ferata sau rute navigabile a 50% din transporturile rutiere de pasageri si de marfuri pe distante medii.
„Gratie acestor masuri, va fi posibil sa obtinem o reducere de 60% a emisiilor poluante generate de transporturi, pana la jumatatea secolului”, a spus Kallas, care considera obiectivul realist.
Transporturile sunt „un cosmar” pentru comisarul responsabil cu problemele de Mediu, Connie Hedegaard, in conditiile in care emisiile de dioxid de carbon sunt in continua crestere.
Transporturile din Franta, Italia, Spania si Germania genereaza 76% din emisiile poluante la nivelul acestui sector din Uniunea Europeana.
Apelul de fonduri lansat de Kallas se adauga celui al comisarului pentru Energie Gunther Oettinger, care considera necesare investitii de 1.000 de miliarde de euro pentru modernizarea retelelor de transport al energiei si gazelor.
Comisarul pentru Fiscalitate Algirdas Semeta a facut la randul sau o propunere menita sa descurajeze folosirea carburantilor obtinuti din petrol.
Kallas a recunoscut ca nu vor fi impuse constrangeri statelor membre, intrucat stabilirea obiectivelor si impunerea unor actiuni este dificila.
Ministrii Transporturilor urmeaza sa isi exprime ulterior comentariile referitoare la aceste propuneri.
Unele pozitii sunt deja formate.
Astfel, Societatea franceza de cai ferate a apreciat rolul sporit conferit transporturilor feroviare.
Asociatia europeana a constructorilor de automobile (ACEA) este insa nemultumita de impunerea unei interdictii asupra vehiculelor motorizate.
Secretarul general al ACEA, Ivan Hodac, a declarat ca transporturile rutiere joaca un rol capital si nu pot fi victima unor decizii arbitrare.