Mașinile noi se scumpesc din ce în ce mai mult în fiecare an. Statisticile arată că prețul acestora a crescut, în medie, cu 4.000 de euro între anii 2015 și 2020, conform Wall-Street.
În România, cele mai ieftine 10 mașini noi de pe piață costă fiecare mai puțin de 16.000 de euro, dar campionul prețurilor mici este același ca și în anii anteriori.
Suzuki Swift
Cea mai scumpă mașină dintre cele ieftine este una dintre cele care a primit o generație nouă pentru acest an. Este vorba de Suzuki Swift, model asamblat de maghiari și care oferă, în varianta de bază care costă 15.590 euro, un motor cu patru pistoane ce dezvoltă 83 de cai putere. Prețul de listă este, însă, pentru generația veche. Mașina se conduce bine, fiind ușoară cu cele 870 de kilograme ale sale și o direcție și transmisie care nu-ți pun gând rău. Asemenea celorlalte modele japoneze, chiar și Swift are propulsie mild-hybrid.
Citroen C3
Diferența dintre Suzuki Swift și al doilea model din acest top este mică – de doar 90 de euro, adică 15.500 euro. Sub capota lui Citroen C3 se regăsește un agregat aspirat de 1.200 cmc cu trei cilindri și 83 cai putere. Mașina este potrivită drumurilor românești cu o gardă la sol destul de mare pentru segment și, în plus, Citroen va lansa în scurt timp varianta 100% electrică e-C3.
Aceasta din urmă se află printre cele mai ieftine EV-uri asamblate în Europa. Important de precizat este, ca și-n cazul celorlalte modele din top, prețul de listă menționat este fără ajutor prin programul Rabla. În cazul lui C3, de pildă, modelul de bază poate fi achiziționat cu doar 10.766 euro prin Rabla, dacă ar mai fi fonduri.
Fiat Panda
Modelul Fiat Panda lansat în 2011 păstrează toate atributele care l-au făcut pe Panda unul dintre cele mai populare modele italienești din ultimele două decade: un plafon foarte înalt care oferă un plus de pațiu la interior, dar și prețul redus și dimensiunile perfecte pentru străduțele unui oraș aglomerat. În 2024, un Fiat Panda începe de la 15.200 euro în România, iar contra acestei sume primești propulsie cu tehnologie mild-hybrid, adică o baterie de 0,13 kWh cuplată la agregatul de 1,0 litru și 70 cai putere.
Hyundai i20
Modelul supermini a celor de la Hyundai este primul al mărcii din acest top. Lansată în 2020, generația a treia a lui Hyundai i20 vine probabil cu cel mai interesant design din acest top, iar varianta de bază este 15.173 euro. Contra acestei sume primești un propulsor de 1,2 litri și 84 cai putere care este mai economicos decât cel cu trei pistoane de 1.000 cmc turbo, dar totuși ceva mai gurmand prin oraș decât un Fiat Panda. Mașina este asamblată și în Turcia, iar platforma este aceeași de pe Accent.
Citește și: Ce se întâmplă cu proprietarii de maşini mai vechi de 15 ani. Este ordin de la UE
Suzuki Ignis
Suzuki Ignis este cu siguranță printre cele mai accesibile mașini. Pntru 15.135 euro, ai un motor de 83 de cai putere ceea ce este îndeajuns în condițiile în care vorbim de o mașină cu proporțiile unei Dacii Spring: nici patru metri în lungime, dar o gardă la sol mare. Ca și în cazul altor mașini din acest top, chiar și cel mai accesibil Ignis are sistem mild-hybrid de 12v. La interior, pasagerii din spate sunt puțin penalizați la nivelul spațiului pentru genunchi, dar și cap.
Renault Clio
Renault Clio se numără printre legendele segmentului mini și printre cele mai ieftine mașini. Renault îți vinde un Clio pentru doar 14.600 euro. Pe Clio de bază primești motorul cu trei cilindri aspirat ce oferă doar 67 cai putere, cu aproape 20 de cai putere sub Hyundai i20, deci depășirile pe autostradă nu sunt o experiență plăcută. Chiar și așa, mașina arată bine la interior, dar spațiul în spate nu este tocmai generos. Totuși, este dotată cu faruri LED și geamuri electrice. De asemenea, Clio a primit un facelift complet anul trecut.
Kia Picanto
Kia Picanto este chiar mai scurtă ca Suzuki Ignis (3,6 metri lungime), iar platforma este aceeași ca și pe Hyundai i10, care intră la rândul său în acest top. Proporțiile confirmă aplecarea acestei micro-mașini pentru oraș, la fel ca și motorul cu patru cilindri de 1.000 cmc cuplat la o cutie manuală cu cinci rapoarte. Modelul de bază (echipare „Urban”) costă doar 13.523 euro, ceea ce ar trebui să te facă să uiți că ai doar 67 de cai putere la dispoziție. Menționăm și că, în 2023, Kia a lansat niște modificări estetice pentru Picanto.
Hyundai i10
Hyundai i10 este mai ieftin decât Picanto cu aproximativ 400 de euro, ceea ce înseamnă că începe de la 13.114 euro. Ai la dispoziție tot 67 de cai putere și 96 Nm dintr-un motor aspirat cu trei cilindri de 1.000 cmc, dar mai interesant este portbagajul de peste 250 de litri. Mașina are banchetă în spate, dar ca și în cazul altora destinate circulației urbane, doar doi pasageri se pot simți măcar semi-confortabil pe locurile din spate.
Dacia Logan / Sandero / Sandero Stepway, printre cele mai ieftine mașini
Modelul Logan este, fără doar și poate, cel mai spațios din acest top 10. Acesta este, poate, și motivul pentru care Logan rămâne cea mai vândută mașină, lună după lună, pe piața din România. În schimb, Sandero și Sandero Stepway, mașini care au același preț de pornire de 12.400 euro cu TVA (ca și toate prețurile menționate în acest material), sunt populare la nivelul restului Europei.
Sandero este printre cele mai vândute mașini în Europa în luna februarie, deși mulți nu optează pentru varianta de bază SCe 65, 1,0 litri natural aspirat care oferă 65 cai putere. Dacă vrei motorul turbo de un litru care are 90 de cai putere trebuie să scoți din buzunar încă 1.200 euro.
Vezi și: Ministrul Mediului, vestea cea mare pentru românii interesați de mașini electrice. „Buget record”