DailyBusiness
: Cum va evolua productia de anvelope Pirelli in acest an, pe piata din Romania?
Enrico Malerba: Pana la sfarsitul anului 2007, productia va ajunge la 2 milioane de unitati, in 2008 se va dubla, urmand ca in 2009 sa ajungem la 5 milioane de anvelope pe an. Circa 80% din productia din Romania este destinata exportului.
DB: Ce fel de produse comercializati pe piata romaneasca?
EM: In Romania vindem in special anvelopele pe care le producem in Spania si Turcia, pentru ca in acest moment pe piata romaneasca exista destul de putine masini care sa aiba nevoie de anvelopele de cea mai buna calitate, cum sunt cele produse la Slatina.
DB:In ce tari vindeti anvelopele produse in Romania si de ce?
EM: Aceste anvelope, de o calitate foarte inalta, sunt destinate in special unor tari precum Germania, Anglia, Franta, Italia, dar si celor din America de Nord si din Asia, pentru ca in aceste tari industria auto este foarte dezvoltata, la fel si infrastructura, iar masinile lor au nevoie de anvelope care sa reziste la folosirea la o viteza de 240 km/h. La Slatina am adus cea mai avansata tehnologie din intregul grup Pirelli si de aceea productia de buna calitate de aici este cautata pe pietele cele mai dezvoltate.
DB: De ce a fost adusa cea mai buna tehnologie tocmai in Romania?
EM: Am ales Romania datorita pozitiei geografice foarte bune, tara fiind situata atat in centrul Europei de Est, aproape de tarile in dezvoltare carora urmeaza sa ne adresam puternic in urmatoarea perioada, dar este aproape si de vestul Europei, unde pietele auto au ajuns la un nivel inalt avand nevoie de produse de calitate premium.
DB: Costurile reduse de aici au reprezentat un element de atractie pentru investitiile Pirelli?
EM: Nu am venit in Romania pentru ca aici ar fi costurile mai scazute sau pentru ca am cautat mana de lucru ieftina. Pirelli a facut in Romania investitii mari, aducand aici cea mai buna tehnologie si cei mai buni oameni.
Parcul auto se modifica intr-un ritm alert
DB: Va evolua piata anvelopelor in concordanta cu cresterea de 25-30% a pietei auto de anul acesta?
EM: In Romania s-a inregistrat in acest an o innoire a parcului auto. Astfel, in acest moment 20% dintre masinile care circula in Romania sunt masini noi, care au mai putin de 6 luni de cand au fost produse. Parcul auto se modifica intr-un ritm alert.
DB: Masini noi inseamna si anvelope noi la pachet, deci cererea poate fi afectata.
EM: Tocmai din aceasta cauza putem sa ne asteptam chiar si la o scadere a numarului de anvelope vandute, pentru ca va mai trece o perioada pana va fi nevoie de schimbarea anvelopelor acestor masini noi. Daca numarul unitatilor comercializate nu va creste mult in urmatoarea perioada, valoarea vanzarilor ar putea creste, pentru ca se va renunta la cumpararea de anvelope second-hand sau de calitate mai slaba si se vor cumpara cele de calitate inalta. Totusi, nu putem da cifre exacte, evolutia fiind una care depinde de multi factori in schimbare.
DB: Ce proiecte aveti in derulare in acest moment in Romania si ce investitii doriti sa realizati in viitor?
EM: Ne concentram atentia in special in proiectul de la Slatina , in care a fost investita o suma de 180 milioane de euro. Acest proiect va fi finalizat la sfarsitul lui 2008. In ceea ce priveste numarul de angajati din aceasta fabrica, acesta va ajunge la circa 1.200-1.300, in prezent fiind de circa 1.000.
DB: Veti mai construi si alte capacitati de productie?
EM: Saptamana aceasta au inceput lucrarile de constructie la cea de-a treia fabrica a grupului Pirelli in Romania, destinata productiei filtrelor antipoluare, in judetul Gorj, pentru care investitia initiala este estimata la circa 25 milioane euro. Aceasta noua fabrica va fi in masura sa produca anual 500.000 de filtre in carbon de siliciu si va avea un numar de circa 400 de angajati. (Pirelli mai detine la Slatina o unitate de productie de cabluri metalice steel-cord – n.r.).
DB: Ati anuntat si investitii pe piata imobiliara romaneasca. Ce noutati aveti?
EM: Intr-adevar, Pirelli a intrat si in domeniul real estate din Romania vara trecuta, printr-o conventie cu UniCredit, avand in desfasurare o serie de proiecte. In acest moment, Pirelli lucreaza la un studiu pentru a putea face investitii strategice in ceea ce priveste domeniul imobiliar.
DB: Pirelli a avut anul trecut o cota de piata de 4-5%. Care este situatia anul acesta?
EM: Probabil modificarea nu este una puternica, pentru ca si ceilalti competitori au realizat investitii importante. Oricum, este destul de prematur pentru Pirelli sa faca estimari din acest punct de vedere, insa dupa ce vor fi finalizate si lucrarile fabricilor care sunt acum in constructie in Romania, avem incredere ca vom fi printre cei mai cautati in Romania.
Romanii au invatat sa cumpere iarna doua seturi de anvelope
DB: Ce ar trebui sa primeze in alegerea unei anvelope pentru sezonul rece?
EM In acest moment, anvelopele pentru sezonul rece sunt realizate pentru a face fata zapezii. Ele prezinta un model exterior diferit, pentru aruncarea in afara a zapezii. Totodata, aceste anvelope functioneaza si impotriva poleiului sau temperaturilor scazute, incalzindu-se mult mai repede decat cele pentru sezonul cald.
DB: Ce trebuie sa stie conducatorii auto in sezonul rece?
EM: Este recomandabil sa se achizitioneze doua seturi de anvelope, una pentru sezonul rece si una pentru restul anului, nu doar pentru siguranta personala, dar si pentru a mari durata de viata a anvelopelor.
DB: Ce atitudine au romanii fata de acest sfat, de a folosi doua seturi de anvelope pentru fiecare sezon in parte?
EM: Numarul romanilor care constientizeaza utilitatea acestei atitudini este in crestere, vizibil in special in Bucuresti.
DB: Care este procentul anvelopelor pentru anotimpul rece in totalul vanzarilor de anvelope?
EM: In unele tari europene, procentul din vanzari ale acestor anvelope este de circa 35-40%, mai ales pentru ca in tari precum Germania sau tarile nordice, legislatia impune achizitionarea unui set de anvelope pentru iarna. In Romania, acesta se ridica la circa 15-20%.