Vanzarile masinilor de clasa mini au scazut anul trecut cu aproape 42%, de la 5.425 la 3.148 de unitati, reiese din datele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), citate de Mediafax.
Declinul inregistrat de acest segment a fost dublu fata de scaderea consemnata de totalul pietei autoturismelor, de 18%.
„Din totalul masinilor vandute anul trecut, aproape 60% au fost achizitii derulate prin programul ‘Rabla’, iar cei mai multi cumparatori au optat pentru modelele Dacia, care are autoturisme din segmente superioare clasei mini. Din acest motiv, declinul clasei A a fost mai pronuntat”, a explicat vicepresedintele APIA, Brent Valmar.
Pe primul loc in topul masinilor de segment mini s-a pozitionat Chevorlet Spark, cu aproape 35% din piata, urmat de Fiat Panda, cu peste 18% din vanzari si Hyundai i 10, cu 15,5% cota de piata. In anul 2009, primele trei locuri au fost ocupate de aceleasi marci, insa in ordine diferita, Hyundai fiind in fruntea clasamentului, urmat de Chevrolet si Fiat.
Urmatoarele pozitii au fost ocupate de modelele Citroen C1, in urcare cu un loc, Suzuki Splash, in coborare cu o pozitie si Peugeot 107, care a stagnat pe locul sase. Fiat 500 a urcat o pozitie, pe locul sapte, urmat de Toyota Aygo, care a castigat o pozitie, si Ford Ka, model care a cazut doua locuri.
Clasamentul masinilor de clasa mini este inchis de Smart Fortwo, care a eliminat anul trecut din top zece modelul Opel Agila.
Cu toate ca piata segmentului mini reprezinta doar 3% din vanzarile totale de autoturisme, membrii APIA afirma ca romanii se vor orienta din ce in ce mai mult catre masinile cu consum redus de combustibil, urmare a unei tendinte globale, dar si ca efect al majorarii preturilor carburantilor.
„Avand in vedere tendintele de down sizing in piata si ca in aceasta clasa vor aparea modele noi, mai eficiente in ceea ce priveste consumul de carburant si cu emisii de dioxid de carbon reduse, ma astept la o revigorare a segmentului la valori normale, cum ar fi cel putin nivelul din 2009. De asemenea, acest segment se va dezvolta si pentru ca motorizarile mici sunt favorizate fiscal”, a mai spus Valmar.
Din segmentul masinilor mini (clasa A) fac parte autoturismele care nu depasesc 3,7 metri lungime si sunt destinate transportului a cel mult patru persoane.
Vanzarile de autoturisme noi in Romania au scazut anul trecut cu 18,3%, la 106.328 unitati.