Dupa 7 decenii in care a reprezentat cel mai mare producator auto din lume, General Motors trebuie sa se reinventeze, spun specialistii in industria auto. In ultimii ani, japonezii si coreeni au castigat, treptat, cote tot mai mari de piata cu modelele lor ieftine si performante, astfel ca GM este nevoit acum sa stearga cu buretele toate conceptele invechite in genul „bigger its better and safer” si sa priveasca spre viitor.
De la Chevy Tahoe, GMC Yukon sau Cadillac Escalade, modele impozante, adevarate culmi ale „confortului american„, GM va fi nevoit sa faca pasul spre o noua filosofie, in care costurile, eficienta, calitatea, utilitatea si atractivitatea va trebui sa fie in prim-plan. Potrivit expertilor, noile automobile lansate de GM vor fi construite pe doua directii principale.
Pe de o parte, vor fi automobilele derivate din modele precum Chevrolet Spark, ce vor consuma maxim 6 litri la suta de kilometri, pentru a respecta noile reguli de emisii si consum ce vor intra in vigoare din 2016, in SUA.
Pe de alta parte, GM va dezvolta la maxim productia modelelor ecologice, in care port-drapel este vazut celebrul autoturism electric Volt.
In America, GM isi va concentra productia pe modelele ecologice, iar pe cele low-cost, menite sa lupte inca din acest an cu cele asiatice, precum Toyota, Hyundai sau Kia, care au invadat piata americana, le vor importa, intr-o prima faza, din China, Mexic si uzinele din Europa, principalul considerent fiind costurile de productie mai mici.
Potrivit presei americane, noua conducere a GM va prezenta, in curand, detalii despre noul model de dimensiuni mici pe care intentioneaza sa il produca in 160.000 de exemplare pe an, intr-o uzina actualmente dezafectata, care va fi reabilitata.
In ceea ce priveste modelele ecologice, ce vor folosi pe de o parte propulsia electrica sau combustibilii ecologici, precum etanolul, inginerii de la GM au declansat de mult cercetarile, viitoarele modele aflandu-se in faze avansate de creatie. De exemplu, in cazul Chevrolet Volt, inginerii americani lucreaza deja la cea de-a doua si cea de-a treia generatie, chiar daca prima va fi lansata abia anul viitor.
Interesant este faptul ca, in demersul comparat ca impact cu lansarea celebrului model T, de catre Ford, moment care a revolutionat industria mondiala, GM a anuntat ca este dispusa sa colaboreze inclusiv cu rivalii de la Toyota, care le-ar putea vinde secretele tehnologiei lor hibride.
Expertii spun ca daca General Motors ar adopta tehnologia Toyota pentru modelele sale hibride, Hybrid Synergy Drive ar deveni un standard mondial. Desi GM are propriile sale modele hibride, tehnologia Toyota permite realizarea unei economii de carburant mai semnificative, incompatibila cu posibilitatile actuale ale tehnologiei General Motors.
Obama, artizanul schimbarilor de la GM
Potrivit presei americane, declararea falimentului GM si reinventarea acestuia il au in prim-plan pe presedintele Barack Obama. Inca din campania electorala, anul trecut, ecologistul Obama milita pentru restructurarea industriei auto americane, „depasita tehnic si moral” de concurenta.
Obama declara ca restructurea din temelii ai gigantilor din Detroit (GM, Chrysler si Ford) este inevitabila si ca acestia trebuia sa realizeze ca America, lumea intreaga, s-a schimbat, iar resursele de petrol sunt tot mai putine si mai scumpe.
Criza petrolului de anul trecut si prabusirea pietelor financiare din acest an au accelerat reforma gandita de noul presedinte, care nu s-a sfiit sa afirme, inca de acum cateva luni, ca falimentul este cea mai buna solutie pentru salvarea companiilor auto americane.
Daca Ford pare sa fi inteles de mult noile realitati si a demarat eforturile pentru restructurarea business-ului si schimbarea gamei de modele, incercand sa reziste singur in fata crizei, compania Chrysler a fost nevoita sa treaca prin faliment, salvarea fiind asteptata de la expertii Fiat.
Printr-un costisitor proces de faliment, in care guvernul american va investi 30 miliarde de euro, va trece acum si General Motors. Noul presedinte al companiei, Fritz Henderson, un apropiat al lui Obama, a declarat ca GM va iesi reinventata din criza.
Dincolo de renuntarea la marcile nerentabile, la inchiderea unor fabrici si disponibilizarile de personal, „GM va aborda o noua filosofie corporatista„, a spus Henderson, intr-un interviu acordat CNN.
[quote= Fritz Henderson, CEO General Motors]Vrem sa construim masini adaptate vremurilor in care traim. Sa fie ecologice, sa coste putin, si sa ofere tehnologia vremurilor noastre. Trebuie sa uitam de trecut si sa facem pasul necesar in viitor[/quote]
Odata ce va termina restructurarea, General Motors va avea numai 38.000 angajati, ce vor lucra in 34 de fabrici. Spre comparatie, in 1970, anul de apogeu in materie de dezvoltare, producatorul american numara peste 150 de fabrici unde lucrau 395.000 angajati.
Noul GM va fi controlat in proportie de 70% de statul federal, care va mai investi in companie cel putin 40 miliarde de dolari (aproape 30 miliarde euro).