Cresterea tarifelor RCA de 4 ori in ultimii 5 ani si majorarea cu 200-300% a tarifelor de service au declansat un adevarat razboi intre reprezentantii firmelor de asigurari si cei ai service-urilor independente. Cine are dreptate? Toti si niciunul, spun specialistii citati de DailyBusiness.ro, dar cel mai mult de pierdut are clientul, nevoit sa plateasca o nota de plata tot mai piperata.
Intr-o tabara se afla cele 21 de societati de asigurari ce ofera polite de raspundere civila, obligatorie si carte verde. In cealalta, cele 400 de service-uri auto membre ale Asociatiei Service-urilor Auto Independente. La mijloc ar trebui sa fie Comisia de Supraveghere a Asigurarilor. Ar trebui, spun specialistii, pentru ca in timp ce ambele tabere se plang de abuzurile celeilalte parti, CSA evita sa intervina, invocand faptul ca nu se poate amesteca intr-o relatie comerciala.
Reprezentantii Asociatiei Service-urilor Auto Independente (ASSAI) au iesit luni in strada, acuzand „abuzurile practicate de asiguratori” si dezinteresul CSA in a rezolva problema. Ei considera ca firmele de asigurari au adoptat un comportament abuziv.
„Asiguratorii, vazandu-si afacerile in declin odata cu criza, ce s-au gandit? Daca nu mai merge sa facem bani pe Casco, sa tragem cat putem de RCA”, a spus Cristian Muntean, director ASSAI, pentru DailyBusiness.ro.
”Au inceput sa importe ei piesele si sa ni le ofere noua la preturi uriase, ne-au impus tarife de manopera abuzive, totul pentru a scoate cat mai multi bani de la clienti. Mai mult chiar, si asa, platile se fac cu intarzieri de luni de zile”, a adaugat Muntean.
Un exemplu privind un asemenea demers, initiat de o societate de asigurare, il puteti vedea aici.
Din acest motiv, spune Cristian Muntean, directorul ASSAI, multe dintre service-uri au dat faliment, iar clientii au ajuns sa isi recupereze masinile aflate in service cu intarzieri de cateva luni.
”Am de recuperat aproape 200.000 de euro de la un asigurator, pe care l-am si dat in judecata pentru ca, desi clientii au venit cu toate actele si s-au efectuat si reparatiile, evita sa ne plateasca, iar eu la randul meu, nu pot da drumul la masini. A trebuit sa ma imprumut la banca, sa nu intru in faliment din cauza lor”, a declarat Dan Sacuceanu, patronul unui service auto din Bucuresti, prezent la mitingul desfasurat luni in fata sediului CSA.
[quote=Dan Sacuceanu, patron service auto]Se folosesc de banii mei abuziv, iar eu si altii ca mine abia daca mai rezistam[/quote]
In replica, asiguratorii au declarat ca de vina pentru intarzierea reparatiei masinilor ajunse in service si pentru blocajul pietei, in general, sunt service-urile, care in plina criza, au majorat tarifele cu 200-300%.
Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare din Romania (UNSAR) a acuzat faptul ca patronii de service-uri s-au inteles intre ei sa creasca tarifele, motiv pentru care au sesizat Consiliul Concurentei.
Potrivit unui comunicat al UNSAR, toti cei care vor sa intre in asociatia service-urilor sunt obligati sa semneze un acord prin care se angajeaza sa ceara renegocierea conditiilor de lucru cu societatile de asigurari, practicarea unui tarif orar de 80 lei fara TVA pe ora si decontarea materialelor auxiliare, precum si renuntarea la furnizorii impusi de catre asiguratori.
Reprezentantii service-urilor resping acuzatiile, solicitand la randul lor Consiliului Concurentei sa se sesizeze in privinta intelegerii dintre asiguratori. ”Atat timp cat Comisia de Supraveghere a Asigurarilor nu isi face treaba, este necesar ca statul sa intervina”, a declarat Cristian Muntean, directorul ASSAI.
”CSA este o institutie lovita de orbul gainii. Nu isi indeplineste misiunea, dovada miile de reclamatii. Daca mergeti la sediile asiguratorilor, veti vedea parcate zeci de masini nedespagubite”, a mai spus reprezentantul ASSAI.
Cine mareste, de fapt, RCA-ul?
Asiguratorii si service-urile se acuza reciproc ca au influentat cresterea tarifelor la RCA.
Reprezentantii service-urilor dau vina, bineinteles, pe asiguratori. ”Din 2005 si pana in 2010, tarifele la service au crescut cu 72%, potrivit statisticii noastre”, au spus reprezentantii service-urilor.
”Din 2007, a intrat in vigoare un nou sistem de calcul al orelor de service. Daca inainte, pentru demontarea unei bare fata, era nevoie de 2 ore, acum s-a ajuns la 50 de minute. La fel, odata cu intrarea in UE, in 2007, pentru importul pieselor de schimb nu se mai plateste vama. Toate acestea trebuia sa se regaseasca in tariful RCA. De ce nu s-a intamplat asta si polita s-a scumpit de 4 ori?”, intreaba Cristian Muntean, directorul ASSAI.
Potrivit acestuia, CSA poate sa intervina in relatia dintre service si asigurator. Potrivit ordinului 21/2009, asiguratorul este obligat sa faca plata in contul direct al service-ului, daca asa solicita clientul. ”In realitate nu se intampla asta, iar acest fapt reprezinta o incalcare a legii”, afirma Muntean.
[quote=Cristian Muntean, director ASSAI]CSA a impartit lumea in doua: Copiii rasfatati, adica asiguratorii, si vacile de muls, adica clientii si service-urile auto[/quote]
Oficialii asiguratorilor spun ca majorarea tarifelor RCA a avut trei cauze: cresterea frecventei accidentelor rutiere si valorii sumelor ce trebuie achitate, majorarea preturilor pieselor auto si manoperei si marirea plafoanelor de despagubire prevazute de lege.
Potrivit datelor Uniunii Nationale a Societatilor de Asigurare din Romania (UNSAR), in ultimii 5 ani, plafonul de despagubiri materiale pentru politele RCA a crescut de 6,6 ori, pana la 500.000 euro, si de aproape 20 de ori, la 2,5 milioane de euro in 2009, pentru vatamari corporale. In acelasi interval, tarifele de prime RCA au crescut de mai putin de trei ori.
”In perioada 2005-2008, daunele aparute pe segmentul politelor RCA au crescut de trei ori in cazul asiguratilor persoane fizice, de la 237 milioane lei la 702 milioane de lei. Pe segmentul persoanelor juridice, cresterea acestui indicator a fost de aproape 4 ori, de la 284 milioane lei in anul 2005, la 785 milioane lei in 2008”, afirma reprezentantii UNSAR.
Potrivit unei statistici prezentate de CSA, tarifele RCA au crescut in medie, in acest an, cu 15%.
Analistii: Toata lumea pierde din acest razboi
Potrivit expertilor, toata lumea are de pierdut din acest razboi. Pe de o parte, asiguratorii, care vad cum numarul clientilor scade de la o luna la alta, pe de alta, service-urile, care se zbat sa evite falimentul. Nici clientii nu au de castigat, pentru ca, desi au platit la timp polita RCA, se vad asteptand cu lunile ca masinile sa le fie reparate.
”Din pacate, aceste diferenduri sunt tot mai multe si devine tot mai dificil sa convingem clientii sa incheie polite de asigurare, sa le rezolvam rapid dauna si platile sa fie facute la timp”, afirma Bogdan Brinza, sef departament daune Ink Broker.
[quote=Silviu Mihai, expert in asigurari]E ca o caruta la care fiecare trage in sensul celalalt. Asiguratorii tin de bani, service-urile isi pun mainile in san, asteptand sa fie platiti[/quote]
Potrivit expertilor, in aceste conditii, fara o implicare activa a Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, criza se va acutiza, iar razboiul dintre asiguratori si service-uri va face ca numarul asiguratilor sa scada tot mai mult, iar riscurile sa creasca. Si asta dupa ce, de la 1 ianuarie, a fost introdus si sistemul bonus-malus, care penalizeaza pe cei care comit accidente si ii premiaza pe cei care au un comportament exemplar la volan.
”Din pacate, reducerile oferite de sistemul bonus-malus sunt mai mult de imagine, pentru ca sunt acoperite de cresterea tarifelor de la an la an. Din acest motiv, al scumpirii asigurarilor in plina criza, multi au renuntat la Casco. Ce se va intampla daca din ce in ce mai multi vor renunta la RCA, preferand sa mearga pe riscul lor, decat sa achite polite tot mai piperate?”, se intreaba expertul.
Ion Vasile, fostul presedinte al ASSAI, care si-a anuntat luni demisia din organizatie, in semn de protest fata de escaladarea conflictului, a declarat ca solutia o reprezinta modificarea legislatiei in domeniu, mult prea permisiva si lasand loc de interpretari.
CSA intervine in ultimul moment
Comisia de Supraveghere a Asigurarilor a reactionat in cele din urma la semnalele trase de reprezentantii service-urilor. Potrivit unui comunicat de presa dat publicitatii luni seara, CSA a decis reducerea timpului de plata a daunei de la 15 la 10 zile si limitarea investigatiei asiguratorului la 3 luni, in cazul in care are suspiciuni in privinta accidentului auto.
In plus, Comisia a decis ca sa permita pagubitului sa poata solicita despagubiri inainte de efectuarea reparatiei, iar asiguratorul nu va mai putea acorda despagubirile dupa criteriile proprii, ci dupa preturile practicate de service-uri si cataloagele de specialitate. Detalii puteti citi in documentul atasat analizei DailyBusiness.ro.
”Deciziile vin sa clarifice o parte din probleme, insa mai e mult pana ce relatia asigurator- service sa fie reglementata in mod strict”, au declarat reprezentantii ASSAI.
”Atata timp cat CSA nu investigheaza modul in care sunt formate preturile pe RCA, posibila intelegere dintre asiguratori pentru majorarea tarifelor, si nu se apleaca mai atent asupra conditiilor impuse service-urilor, in principal in privinta pieselor de schimb si tarifelor de manopera, astfel de decizii nu vor avea niciun impact concret in piata”, au mai spus expertii.
Potrivit datelor Uniunii Nationale a Societatilor de Asigurare din Romania (UNSAR), in piata asigurarilor de RCA activau, la sfarsitul lui 2009, 21 de societati, ce aveau in derulare prime brute subscrise de 1,2 miliarde de lei. Cei mai mari jucatori din piata sunt Omniasig, Astra, Asirom, Alianz, Euroins si Uniqa.