- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Auto

Cine va plati pentru autostrazile Romaniei?

08 Apr, 00:01 • traian.badulescu
Cum ar fi mai rentabil sa construim autostrazi, in parteneriat public-privat, asa cum prevede proiectul de strategie a Ministerului Transporturilor, sau prin finantare exclusiv de la bugetul de stat, varianta considerata mai rapida si mai economica de americanii de la Bechtel?
Cine va plati pentru autostrazile Romaniei?

„Parteneriatul public-privat ar fi ideal pentru constructia autostrazilor, insa nu poate fi realist in Romania”, a spus pentru DailyBusiness.ro Cristian Erbasu, director general al Societatii Comerciale de Constructii (SCC) Erbasu, parte a grupului de firme controlat de familia Erbasu.

Acesta preconizeaza ca nu va exista interes din partea companiilor pentru astfel de parteneriate.

„Taxele (de autostrada – n.r.) nu vor putea fi atat de mari ca in Occident, din cauza puterii de cumparare scazute, traficul nu va fi atat de intens, iar amortizarea se va face intr-un timp foarte indelungat”, considera Erbasu.

Pe de alta parte, el sustine ca parteneriate de acest tip ar putea fi realizabile, insa mai degraba pentru sectoarele de interes mai mare.

„De exemplu, in regiunea de vest, spre Oradea, sau pe sectiunea Ploiesti-Brasov. In ultimul caz, desi interesul este mai mare datorita traficului intens, tehnic va fi mai dificil de realizat, din cauza conditiilor de regiune muntoasa, si va costa mai mult”, a adaugat Erbasu.

Actualele conditii de criza, in care bancile nu prea acorda credite, ingreuneaza si mai mult aceste tipuri de finantare a lucrarilor la autrostrazi.

„In conditiile actuale, nu prea sunt doritori, si atunci statul ar trebui sa faca astfel de investitii”, a continuat Erbasu.

Michael Mix, directorul de proiect al companiei Bechtel, care lucreaza la Autostrada Transilvania, a declarat marti, citat de NewsIn, ca este mai rapid si mai economic sa se dezvolte proiecte de infrastructura cu bani de la bugetul de stat, decat pe banii constructorului, mai ales in actualul context economic.

Laurentiu Plosceanu, presedintele Asociatiei Romane a Antreprenorilor din Constructii (ARACO), considera ca varianta cea mai buna pentru constructia autostrazilor este o combinatie intre cele doua tipuri de finantare.

„In primul rand, este datoria statului sa construiasca autostrazi, mai ales ca poate beneficia de fonduri structurale europene. Acolo unde nu mai poate, sa realizeze parteneriate publice-private, prin care sa concesioneze sectiuni din autostrada”, a mentionat Plosceanu.

Printre avantajele unui parteneriat public-privat se numara scaderea cheltuielilor la bugetul public, precum si reducerea costurilor de realizare a proiectului de infrastructura. „Ar putea fi si mai ieftin. Cei care vor investi vor fi si mai atenti in derularea lucrarilor”, a explicat Erbasu.

Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI) a anuntat recent ca intentioneaza sa lanseze o noua strategie de finantare a marilor proiecte de infrastructura rutiera, care presupune concesionarea lucrarilor catre consortii internationale. Ele vor lua „la pachet” cu aceste lucrari si portiuni existente deja, pe care le vor administra pe 20 sau 25 de ani, in functie de oferte si de rezultatele licitatiilor ce vor fi organizate in acest sens.

Potrivit lui Radu Berceanu, ministrul Transporturilor, noua stategie va lua de pe umerii statului povara finantarii proiectelor scumpe de autostrada si va debloca o parte a fondurilor, care ar putea fi utilizate pentru drumurile nationale.

Urmărește Daily Business pe Google News
Alte articole
Pericol pentru UE. Un acord riscă să se prăbușească, iar pierderile ar fi devastatoare!
Pericol pentru UE. Un acord riscă să se prăbușească, iar pierderile ar fi devastatoare!
ANAF avertizează: Mesajele false care îți pot pune în pericol datele personale!
ANAF avertizează: Mesajele false care îți pot pune în pericol datele personale!
Tichete sociale de sărbători. Distribuirea începe pe 9 decembrie
Tichete sociale de sărbători. Distribuirea începe pe 9 decembrie
Acces la internet aproape total în orașele UE. 95% dintre gospodării sunt conectate!
Acces la internet aproape total în orașele UE. 95% dintre gospodării sunt conectate!
Aurul strălucește la maxim istoric. Prețul atinge un nou record mondial
Aurul strălucește la maxim istoric. Prețul atinge un nou record mondial
Elevii din România care vor primi 1100 lei. Condițiile pe care trebuie să le indeplinească
Elevii din România care vor primi 1100 lei. Condițiile pe care trebuie să le indeplinească
Problemele pieței de mașini electrice se adâncesc, atât în România, cât și la nivel global
Problemele pieței de mașini electrice se adâncesc, atât în România, cât și la nivel global
Ce domenii ar putea fi vizate de măsurile fiscale din 2025. Mulți angajați, în pericol să le scadă salariile
Ce domenii ar putea fi vizate de măsurile fiscale din 2025. Mulți angajați, în pericol să le scadă ...
Unde lucrează românii care au economii de peste 100.000 de euro
Unde lucrează românii care au economii de peste 100.000 de euro
Totul despre ”fondul de urgență”. Cum să pui deoparte 20 la sută din ce câștigi
Totul despre ”fondul de urgență”. Cum să pui deoparte 20 la sută din ce câștigi
Prada face investiții de zeci de milioane de euro în România. A deschis a doua fabrică
Prada face investiții de zeci de milioane de euro în România. A deschis a doua fabrică
ANPC, în război cu una dintre cele mai mari bănci multinaționale din România. 90.000 de clienți afectați
ANPC, în război cu una dintre cele mai mari bănci multinaționale din România. 90.000 de clienți ...
Rafael Nadal, maşină de bani pentru sponsori. Case de lux 200 de milioane de euro, girate de „regele zgurii” după retragere
Rafael Nadal, maşină de bani pentru sponsori. Case de lux 200 de milioane de euro, girate de „regele ...
Se dau bani de la stat! Vor intra direct pe cardurile românilor
Se dau bani de la stat! Vor intra direct pe cardurile românilor
Bitcoin se apropie de pragul de 100.000 de dolari, creştere de aproape 2.5%!
Bitcoin se apropie de pragul de 100.000 de dolari, creştere de aproape 2.5%!
Drumul expres Craiova-Pitești ar putea fi deschis săptămâna viitoare
Drumul expres Craiova-Pitești ar putea fi deschis săptămâna viitoare
ANPC verifică toate etichetele! Produsele retrase de urgență de la raft
ANPC verifică toate etichetele! Produsele retrase de urgență de la raft
Nestle separă divizia de apă premium. Schimbare pentru Perrier și San Pellegrino!
Nestle separă divizia de apă premium. Schimbare pentru Perrier și San Pellegrino!