„Parteneriatul public-privat ar fi ideal pentru constructia autostrazilor, insa nu poate fi realist in Romania”, a spus pentru DailyBusiness.ro Cristian Erbasu, director general al Societatii Comerciale de Constructii (SCC) Erbasu, parte a grupului de firme controlat de familia Erbasu.
Acesta preconizeaza ca nu va exista interes din partea companiilor pentru astfel de parteneriate.
„Taxele (de autostrada – n.r.) nu vor putea fi atat de mari ca in Occident, din cauza puterii de cumparare scazute, traficul nu va fi atat de intens, iar amortizarea se va face intr-un timp foarte indelungat”, considera Erbasu.
Pe de alta parte, el sustine ca parteneriate de acest tip ar putea fi realizabile, insa mai degraba pentru sectoarele de interes mai mare.
„De exemplu, in regiunea de vest, spre Oradea, sau pe sectiunea Ploiesti-Brasov. In ultimul caz, desi interesul este mai mare datorita traficului intens, tehnic va fi mai dificil de realizat, din cauza conditiilor de regiune muntoasa, si va costa mai mult”, a adaugat Erbasu.
Actualele conditii de criza, in care bancile nu prea acorda credite, ingreuneaza si mai mult aceste tipuri de finantare a lucrarilor la autrostrazi.
„In conditiile actuale, nu prea sunt doritori, si atunci statul ar trebui sa faca astfel de investitii”, a continuat Erbasu.
Michael Mix, directorul de proiect al companiei Bechtel, care lucreaza la Autostrada Transilvania, a declarat marti, citat de NewsIn, ca este mai rapid si mai economic sa se dezvolte proiecte de infrastructura cu bani de la bugetul de stat, decat pe banii constructorului, mai ales in actualul context economic.
Laurentiu Plosceanu, presedintele Asociatiei Romane a Antreprenorilor din Constructii (ARACO), considera ca varianta cea mai buna pentru constructia autostrazilor este o combinatie intre cele doua tipuri de finantare.
„In primul rand, este datoria statului sa construiasca autostrazi, mai ales ca poate beneficia de fonduri structurale europene. Acolo unde nu mai poate, sa realizeze parteneriate publice-private, prin care sa concesioneze sectiuni din autostrada”, a mentionat Plosceanu.
Printre avantajele unui parteneriat public-privat se numara scaderea cheltuielilor la bugetul public, precum si reducerea costurilor de realizare a proiectului de infrastructura. „Ar putea fi si mai ieftin. Cei care vor investi vor fi si mai atenti in derularea lucrarilor”, a explicat Erbasu.
Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI) a anuntat recent ca intentioneaza sa lanseze o noua strategie de finantare a marilor proiecte de infrastructura rutiera, care presupune concesionarea lucrarilor catre consortii internationale. Ele vor lua „la pachet” cu aceste lucrari si portiuni existente deja, pe care le vor administra pe 20 sau 25 de ani, in functie de oferte si de rezultatele licitatiilor ce vor fi organizate in acest sens.
Potrivit lui Radu Berceanu, ministrul Transporturilor, noua stategie va lua de pe umerii statului povara finantarii proiectelor scumpe de autostrada si va debloca o parte a fondurilor, care ar putea fi utilizate pentru drumurile nationale.