Șoferii se confruntă frecvent cu dileme legate de legalitatea parcării, în special când decid să își lase vehiculul parțial pe trotuar și parțial pe carosabil. Codul Rutier prevede reguli stricte în această privință, stipulând că parcarea pe trotuar nu este permisă decât în condiții speciale, iar nerespectarea acestora poate atrage sancțiuni. De asemenea, este important de reținut că parcarea necorespunzătoare, fie pe drum, fie pe trotuar, poate duce la amenzi substanțiale.
În contextul deficitului de locuri de parcare, mulți șoferi aleg să își parcheze mașinile oriunde găsesc un spațiu liber, inclusiv în fața propriei locuințe. Totuși, trebuie subliniat faptul că aceste parcări nu sunt întotdeauna legale și pot fi sancționate dacă încalcă normele privind ocuparea domeniului public sau blochează accesul pietonilor. Legislația curentă penalizează aceste încălcări pentru a asigura un trafic fluid și accesul liber al pietonilor.
Actualizările Codului Rutier din 2024 aduc noi restricții în ceea ce privește oprirea și staționarea în anumite zone sau la anumite intervale orare, acestea fiind indicate clar prin semne de circulație vizibile. Ignorarea acestor semne poate duce la sancțiuni, indiferent de justificările oferite de șoferi.
Mulți șoferi încearcă să evite aceste restricții parcând pe trotuar, însă această practică este interzisă conform Art. 72 din OUG nr. 195/2022. Legea impune ca trotuarele să rămână accesibile pietonilor, lăsând un spațiu de cel puțin un metru pentru circulația acestora. Parcarea pe trotuar, chiar și în fața casei, poate fi sancționată dacă nu se respectă acest spațiu.
Sancțiunile pentru parcarea neregulamentară pot ajunge până la 6 puncte de amendă. Valoarea minimă a unei amenzi pentru parcare necorespunzătoare este de două puncte, echivalentă cu aproximativ 330 de lei, calculată la 5% din salariul minim brut. Aceste măsuri au rolul de a descuraja parcările ilegale și de a asigura respectarea normelor de circulație.
Codul Rutier permite parcarea pe trotuar doar în cazurile în care semnalizările din zonă permit acest lucru. Chiar dacă un spațiu de pe carosabil ar părea adecvat pentru parcare, acest lucru nu este întotdeauna legal, iar șoferii trebuie să verifice cu atenție semnele rutiere pentru a evita sancțiunile.
În cazul în care parcarea este interzisă fie pe trotuar, fie pe carosabil, poliția are autoritatea de a aplica amenzi și de a ridica vehiculul, chiar dacă acesta este parțial parcat pe trotuar și parțial pe drum. Totuși, dacă semnalizările permit parcarea în această manieră, aceasta este considerată legală.
Unde este interzisă oprirea voluntară
Codul Rutier din România interzice oprirea voluntară în anumite zone pentru a asigura siguranța și fluiditatea traficului. Printre aceste locuri se numără zonele semnalizate cu indicatorul „Oprirea interzisă”, trecerile la nivel cu calea ferată, podurile și viaductele. De asemenea, oprirea este interzisă în curbe sau în zone cu vizibilitate redusă, pentru a preveni riscul de accidente și congestiile de trafic.
Oprirea și parcarea sunt interzise și în apropierea trecerilor de pietoni sau în intersecții, inclusiv în cele cu sens giratoriu. Este important de evitat oprirea în stațiile mijloacelor de transport public și în locuri unde semnalizarea rutieră ar putea fi obstrucționată. Legea prevede și restricții pentru oprirea în dreptul altor vehicule oprite sau pe marcajele continue, pentru a preveni blocarea circulației.