Piața mașinilor electrice din România se confruntă cu un declin brusc, cauzat de mai mulți factori economici și infrastructurali. Deși vehiculele electrice au fost promovate ca o soluție ecologică și economică pe termen lung, interesul pentru acestea a scăzut semnificativ în ultima perioadă, potrivit știripesurse.ro.
Printre principalele cauze ale acestui declin se numără reducerea subvențiilor acordate prin programul Rabla, insuficiența stațiilor de încărcare și costurile crescute ale încărcării. Astfel, mulți români s-au reorientat spre mașinile pe benzină, motorină sau hibride, care oferă mai multă flexibilitate și sunt mai ușor de întreținut.
Te-ar mai putea interesa și: Quishing, noua ameninţare cibernetică pentru posesorii de maşini electrice. Incidentele au crescut cu peste 50%
foto: mașini electrice
În ceea ce privește infrastructura, una dintre cele mai mari provocări pentru posesorii de mașini electrice rămâne încărcarea acestora. Deși încărcarea acasă poate reduce semnificativ costurile, mulți șoferi se confruntă cu dificultăți atunci când călătoresc pe distanțe mari, din cauza numărului insuficient de stații de încărcare.
România dispune în prezent de aproximativ 1.700 de stații, dar numărul acestora nu este suficient pentru a satisface cerințele pieței, iar multe dintre stațiile existente sunt nefuncționale sau blocate. Aceasta a dus la o scădere a încrederii în mașinile electrice, mai ales în rândul celor care depind de ele pentru deplasări lungi.
Pe lângă problemele legate de infrastructură, o altă cauză semnificativă a scăderii interesului pentru mașinile electrice este reducerea voucherele acordate prin programul Rabla PLUS. În 2024, valoarea acestora a fost redusă la doar 5.000 de euro, ceea ce a dus la o scădere a cererii.
Ana Bancu, directorul de vânzări al unui dealer auto, a menționat că după reducerea subvențiilor, interesul pentru mașinile electrice a scăzut vizibil. În schimb, vânzările de mașini hibride au crescut cu 52%, aceste vehicule fiind văzute ca o opțiune mai flexibilă și mai sigură, oferind posibilitatea de a folosi motorul termic pe distanțe lungi, în afacerea orașelor, unde infrastructura de încărcare este limitată.
Aceste schimbări sunt evidente în statisticile pieței, iar la finalul anului 2024 s-a înregistrat o scădere de 27% a vânzărilor de mașini complet electrice comparativ cu anul anterior.
Dealerii auto și specialiștii din domeniu speră că Guvernul va reevalua politica de subvenționare pentru a revitaliza piața mașinilor electrice. Totodată, se estimează că pentru a susține viitorul acestei piețe este nevoie de investiții considerabile în infrastructura de încărcare, fără de care vehiculele electrice riscă să piardă teren în fața opțiunilor mai accesibile, precum mașinile hibride sau cele pe combustibili fosili.
Te-ar mai putea interesa și: Ford Otosan începe asamblarea de baterii pentru mașini electrice la Craiova