- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Auto

Coliziune intre vanzatorii de masini noi si importatorii second-hand

22 Jan, 00:02 • Redactia DailyBusiness
Taxe mai mari, impozite suplimentare, rovignete mai scumpe si un control la sange la RAR sunt printre masurile care ii asteapta pe importatorii de masini second-hand, daca cererile Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) vor fi aprobate de guvern.
Coliziune intre vanzatorii de masini noi si importatorii second-hand

APIA cauta sa limiteze pe toate caile legale importurile de masini second-hand. Dupa ce in 2007 au realizat cele mai bune vanzari din istorie, de 367.000 de unitati, producatorii si importatorii isi vad acum afacerile amenintate de noile prevederi ale taxei de prima inmatriculare. In esenta, daca vor fi adoptate la Bruxelles, modificarile vizeaza taxe mai mici pentru autoturismele vechi si mai mari pentru cele noi, pe principiul ca cele noi vor polua mai multi ani mediul inconjurator.

APIA crede ca daca modificarile taxei auto, aflate acum in analiza Comisiei Europene, vor fi aprobate, acest fapt va duce la o avalansa de masini vechi si poluante pe piata romaneasca, iar consecintele vor fi dezastruoase.

Intr-o conferinta de presa desfasurata luni, APIA a avertizat indirect Guvernul ca daca va aproba taxa, in contrapondere ar trebui sa aprobe si extinderea programului „Rabla” la 100.000 de masini pe an, mai ales ca piata auto a fost de la inceput suporterul taxei auto, vazuta ca „ecologica si benefica”.

In plus, producatorii si importatorii au cerut Guvernului sa aprobe noi reglementari pentru a limita importul de masini second.

Rovignete speciale si impozite suplimentare pentru masinile second-hand

In esenta, Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile cere introducerea unei taxe de posesie pentru cei care inmatriculeaza masini la mana a doua, de import si un control mai riguros la Registrul Auto Roman care sa elimine „gunoaiele pe patru roti”. In plus, APIA mai cere introducerea unui sistem de viniete diferentiat in functie de emisiile poluante, asa cum exista in Germania.

„In alte state se aplica un sistem de viniete pe trei culori – rosu (foarte poluant – n.r.), galben (mai putin poluant – n.r.) si verde (cel mai putin poluant – n.r.) -, iar autovehiculele pot patrunde in orase in functie de acestea”, a declarat vicepresedintele APIA Brent Valmar.

Producatorii si importatorii auto vor ca executivul sa dispuna masuri si impotriva celor care importa masini second-hand fara a plati taxele la stat.

„In Bulgaria, sub pretextul importarii de automobile second-hand pentru utilizare in interes personal, a inflorit o intreaga industrie de import de masini rulate. Pentru ca cei care fac comert cu astfel de masini nu platesc niciun fel de taxe, profitul este relativ mare si astfel fenomenul este incurajat. Evident, APIA nu este impotriva comertului cu masini second-hand, dar el trebuie desfasurat intr-un mediu organizat, prin societati comerciale, care sa ofere si garantia produsului vandut”, a explicat Valmar, care a adaugat ca in Bulgaria s-au importat anul trecut 349.000 de unitati second-hand, in timp ce in Romania s-au importat aproape 124.000 de unitati.

El a adaugat ca tot cumparatorii vor fi cei care vor decide in final daca doresc o masina mai noua sau una veche. „Chiar daca vor avea loc importuri de masini second-hand mai vechi, cumparatorii se vor lamuri ca aceste automobile nu sunt rentabile pentru ca, in caz de accident, spre exemplu, valoarea reparatiei depaseste valoarea de piata a masinii. In cazul unor autoturisme mai vechi nu exista garantie, care este si ea importanta”, a declarat, tot luni, secretarul general al Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania, Cristian Parvan.

Dobrin, Autovit: APIA practica un adevarat santaj la adresa guvernului

Producatorii si Importatorii de Automobile au ajuns sa practice un adevarat santaj la adresa guvernului, caruia incearca sa ii impuna ce decizii sa ia privind piata auto, declara, pentru DailyBusiness, Liviu Dobrin, directorul Autovit, cel mai mare targ de masini rulate din Romania.

„Prin declaratiile lor, cei de la APIA au recunoscut practic ca au controlat si controleaza piata auto din Romania. Daca as aminti doar declaratiile celor de la Renault privind eventuala retragere a investitiilor, in situatia in care nu se impune taxa auto, propunerile privind cresterea taxelor in ceea ce priveste masinile second-hand, toate acestea vin sa sustina faptul ca dealerii auto au ajuns sa aiba tupeul de a sugera guvernului cum ar trebui sa construiasca legile, bineinteles in interesul lor”, a declarat Dobrin.

Directorul Autovit considera, pe de alta parte, ca propunerile APIA privind restrictionarea suplimentara a importurilor second-hand reprezinta o incalcare grosolana a legilor concurentei si ca, daca vor fi adoptate, vor insemna noi sanctiuni din partea Comisiei Europene. Dobrin spune ca singura propunere constructiva a APIA este legata de impozitarea celor care au transformat importul de autoturisme second-hand intr-o afacere.

„Cei care fac afaceri cu masini, fara sa plateasca taxe, trebuie amendati si impozitati suplimentar. Insa daca iti aduci o masina din Germania in scop personal, mi se pare normal sa platesti aceeasi taxa ca si in cazul masinilor cumparate din Romania”, a mai spus Dobrin.

Referindu-se la posibila introducere a unor rovignete speciale in functie de gradul de poluare, propunere sustinuta de APIA, directorul Autovit crede ca o astfel de masura este practic imposibil de aplicat.

„Daca se fac astfel de reguli, practic autocamioanele si autobuzele nu o sa mai aiba voie sa circule prin oras. Propunerea e astfel ridicola si neadaptata conditiilor existente in Romania”, a mai spus Liviu Dobrin.

Autovit estimeaza ca prin targul auto pe care il gestioneaza, anual se inregistreaza intre 20.000 si 30.000 de contracte de vanzare cumparare de automobile second-hand.

Dincolo de diferentele clare de opinie intre producatorii si importatorii de automobile si cei care sustin o piata second-hand libera, impozitata la acelasi nivel ca si cea a automobilelor noi, efectele din piata auto se resimt, numarul tranzactiilor in acest inceput de an. Analistii economici spun ca cei mai multi cumparatori asteapta sa vada deznodamantul negocierilor dintre statul roman si Comisia Europeana privind taxa auto.

„Pe piata, numarul tranzactiilor este in scadere. Toata lumea asteapta acum sa vada cum va fi modificata taxa, mai cu seama ca aplicarea ei nu va fi retroactiva, in sensul ca cei care au platit deja s-ar putea vedea in postura de a nu-si primi banii inapoi. Expectativa ar putea sa se incheie la sfarsitul acestei luni cand vom afla concret raspunsul Bruxelles-ului si vom vedea concret modificarile aduse taxei de prima inmatriculare”, a declarat analistul auto Razvan Codorean.

Urmărește Daily Business pe Google News
Alte articole
Secretul dezvăluit de o angajată. De ce nu ar trebui să ceri niciodată felii de lămâie când mergi la restaurant
Secretul dezvăluit de o angajată. De ce nu ar trebui să ceri niciodată felii de lămâie când mergi ...
Testul de inteligență care îți va provoca mintea. Poți răspunde corect în 7 secunde?
Testul de inteligență care îți va provoca mintea. Poți răspunde corect în 7 secunde?
Cât au încasat Mihai Găinușă și Oana Paraschiv pentru cele 10 săptămâni la Asia Express 2024. Sumele care au șocat
Cât au încasat Mihai Găinușă și Oana Paraschiv pentru cele 10 săptămâni la Asia Express 2024. ...
Cât costă un hanorac de la brandul lansat de Alexia Eram. Fiica Andreei Esca are prețuri uriașe și nu oricine își permite haine de acolo
Cât costă un hanorac de la brandul lansat de Alexia Eram. Fiica Andreei Esca are prețuri uriașe și ...
Provocarea IQ: Poți să rezolvi acest test pentru genii mutând doar un chibrit?
Provocarea IQ: Poți să rezolvi acest test pentru genii mutând doar un chibrit?
Cum faci bananele să reziste mai mult de două săptămâni. Trucul eficient prin care se mențin proaspete
Cum faci bananele să reziste mai mult de două săptămâni. Trucul eficient prin care se mențin proaspete
Jobul din România unde poți câștiga 15.000 de lei încă de la început, fără facultate! Mii de posturi vacante așteaptă candidați!
Jobul din România unde poți câștiga 15.000 de lei încă de la început, fără facultate! Mii de ...
Metoda prin care poți beneficia de internet gratuit în orice țară din Uniunea Europeană. Iată ce trebuie să faci
Metoda prin care poți beneficia de internet gratuit în orice țară din Uniunea Europeană. Iată ce ...
București e aproape pregătit de sărbători! Unde sunt montate deja primele luminițe?
București e aproape pregătit de sărbători! Unde sunt montate deja primele luminițe?
Alertă pentru românii care mănâncă pufuleți. Ce conţin pufuleţii din Kaufland, Lidl, Carrefour sau Profi
Alertă pentru românii care mănâncă pufuleți. Ce conţin pufuleţii din Kaufland, Lidl, Carrefour ...
Activitatea care l-a îmbogățit pe un român. De 30 de ani vânează trufe cu câinii săi. Cât costă un kilogram
Activitatea care l-a îmbogățit pe un român. De 30 de ani vânează trufe cu câinii săi. Cât costă ...
Veste bună pentru o anumită categorie de vârstnici. Au fost alocați 370 de milioane de lei. Anunț de ultimă oră de la Ministerul Muncii
Veste bună pentru o anumită categorie de vârstnici. Au fost alocați 370 de milioane de lei. Anunț ...
Explozie a pieţei de ceasuri de lux SH şi în România. Pe plan mondial, în 2023 s-au tranzacţionat ceasuri de peste 44 de miliarde de dolari
Explozie a pieţei de ceasuri de lux SH şi în România. Pe plan mondial, în 2023 s-au tranzacţionat ...
15% dintre membrii Generației Z lucrează în domenii care nu li se potrivesc. Sistemul de educație din România nu îi pregătește pe tineri pentru viitor. Care sunt soluțiile
15% dintre membrii Generației Z lucrează în domenii care nu li se potrivesc. Sistemul de educație ...
Mineritul n-a murit în România. Peste 300 de locuri de muncă în minele Lonea și Lupeni, scoase la concurs
Mineritul n-a murit în România. Peste 300 de locuri de muncă în minele Lonea și Lupeni, scoase la ...
94% dintre români au consumat suplimente alimentare în ultimele 12 luni. Datele unui nou studiu
94% dintre români au consumat suplimente alimentare în ultimele 12 luni. Datele unui nou studiu
Elon Musk recrutează pe X personal pentru „Departamentul de Eficienţă Guvernamentală”, creat de Trump special pentru el. Se caută „revoluţionari libertarieni cu un IQ foarte mare”
Elon Musk recrutează pe X personal pentru „Departamentul de Eficienţă Guvernamentală”, ...