APIA cauta sa limiteze pe toate caile legale importurile de masini second-hand. Dupa ce in 2007 au realizat cele mai bune vanzari din istorie, de 367.000 de unitati, producatorii si importatorii isi vad acum afacerile amenintate de noile prevederi ale taxei de prima inmatriculare. In esenta, daca vor fi adoptate la Bruxelles, modificarile vizeaza taxe mai mici pentru autoturismele vechi si mai mari pentru cele noi, pe principiul ca cele noi vor polua mai multi ani mediul inconjurator.
APIA crede ca daca modificarile taxei auto, aflate acum in analiza Comisiei Europene, vor fi aprobate, acest fapt va duce la o avalansa de masini vechi si poluante pe piata romaneasca, iar consecintele vor fi dezastruoase.
Intr-o conferinta de presa desfasurata luni, APIA a avertizat indirect Guvernul ca daca va aproba taxa, in contrapondere ar trebui sa aprobe si extinderea programului „Rabla” la 100.000 de masini pe an, mai ales ca piata auto a fost de la inceput suporterul taxei auto, vazuta ca „ecologica si benefica”.
In plus, producatorii si importatorii au cerut Guvernului sa aprobe noi reglementari pentru a limita importul de masini second.
Rovignete speciale si impozite suplimentare pentru masinile second-hand
In esenta, Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile cere introducerea unei taxe de posesie pentru cei care inmatriculeaza masini la mana a doua, de import si un control mai riguros la Registrul Auto Roman care sa elimine „gunoaiele pe patru roti”. In plus, APIA mai cere introducerea unui sistem de viniete diferentiat in functie de emisiile poluante, asa cum exista in Germania.
„In alte state se aplica un sistem de viniete pe trei culori – rosu (foarte poluant – n.r.), galben (mai putin poluant – n.r.) si verde (cel mai putin poluant – n.r.) -, iar autovehiculele pot patrunde in orase in functie de acestea”, a declarat vicepresedintele APIA Brent Valmar.
Producatorii si importatorii auto vor ca executivul sa dispuna masuri si impotriva celor care importa masini second-hand fara a plati taxele la stat.
„In Bulgaria, sub pretextul importarii de automobile second-hand pentru utilizare in interes personal, a inflorit o intreaga industrie de import de masini rulate. Pentru ca cei care fac comert cu astfel de masini nu platesc niciun fel de taxe, profitul este relativ mare si astfel fenomenul este incurajat. Evident, APIA nu este impotriva comertului cu masini second-hand, dar el trebuie desfasurat intr-un mediu organizat, prin societati comerciale, care sa ofere si garantia produsului vandut”, a explicat Valmar, care a adaugat ca in Bulgaria s-au importat anul trecut 349.000 de unitati second-hand, in timp ce in Romania s-au importat aproape 124.000 de unitati.
El a adaugat ca tot cumparatorii vor fi cei care vor decide in final daca doresc o masina mai noua sau una veche. „Chiar daca vor avea loc importuri de masini second-hand mai vechi, cumparatorii se vor lamuri ca aceste automobile nu sunt rentabile pentru ca, in caz de accident, spre exemplu, valoarea reparatiei depaseste valoarea de piata a masinii. In cazul unor autoturisme mai vechi nu exista garantie, care este si ea importanta”, a declarat, tot luni, secretarul general al Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania, Cristian Parvan.
Dobrin, Autovit: APIA practica un adevarat santaj la adresa guvernului
Producatorii si Importatorii de Automobile au ajuns sa practice un adevarat santaj la adresa guvernului, caruia incearca sa ii impuna ce decizii sa ia privind piata auto, declara, pentru DailyBusiness, Liviu Dobrin, directorul Autovit, cel mai mare targ de masini rulate din Romania.
„Prin declaratiile lor, cei de la APIA au recunoscut practic ca au controlat si controleaza piata auto din Romania. Daca as aminti doar declaratiile celor de la Renault privind eventuala retragere a investitiilor, in situatia in care nu se impune taxa auto, propunerile privind cresterea taxelor in ceea ce priveste masinile second-hand, toate acestea vin sa sustina faptul ca dealerii auto au ajuns sa aiba tupeul de a sugera guvernului cum ar trebui sa construiasca legile, bineinteles in interesul lor”, a declarat Dobrin.
Directorul Autovit considera, pe de alta parte, ca propunerile APIA privind restrictionarea suplimentara a importurilor second-hand reprezinta o incalcare grosolana a legilor concurentei si ca, daca vor fi adoptate, vor insemna noi sanctiuni din partea Comisiei Europene. Dobrin spune ca singura propunere constructiva a APIA este legata de impozitarea celor care au transformat importul de autoturisme second-hand intr-o afacere.
„Cei care fac afaceri cu masini, fara sa plateasca taxe, trebuie amendati si impozitati suplimentar. Insa daca iti aduci o masina din Germania in scop personal, mi se pare normal sa platesti aceeasi taxa ca si in cazul masinilor cumparate din Romania”, a mai spus Dobrin.
Referindu-se la posibila introducere a unor rovignete speciale in functie de gradul de poluare, propunere sustinuta de APIA, directorul Autovit crede ca o astfel de masura este practic imposibil de aplicat.
„Daca se fac astfel de reguli, practic autocamioanele si autobuzele nu o sa mai aiba voie sa circule prin oras. Propunerea e astfel ridicola si neadaptata conditiilor existente in Romania”, a mai spus Liviu Dobrin.
Autovit estimeaza ca prin targul auto pe care il gestioneaza, anual se inregistreaza intre 20.000 si 30.000 de contracte de vanzare cumparare de automobile second-hand.
Dincolo de diferentele clare de opinie intre producatorii si importatorii de automobile si cei care sustin o piata second-hand libera, impozitata la acelasi nivel ca si cea a automobilelor noi, efectele din piata auto se resimt, numarul tranzactiilor in acest inceput de an. Analistii economici spun ca cei mai multi cumparatori asteapta sa vada deznodamantul negocierilor dintre statul roman si Comisia Europeana privind taxa auto.
„Pe piata, numarul tranzactiilor este in scadere. Toata lumea asteapta acum sa vada cum va fi modificata taxa, mai cu seama ca aplicarea ei nu va fi retroactiva, in sensul ca cei care au platit deja s-ar putea vedea in postura de a nu-si primi banii inapoi. Expectativa ar putea sa se incheie la sfarsitul acestei luni cand vom afla concret raspunsul Bruxelles-ului si vom vedea concret modificarile aduse taxei de prima inmatriculare”, a declarat analistul auto Razvan Codorean.