Ajutorul acordat are in vedere dezvoltarea a doua proiecte de investitii ale firmei Ford care vizeaza extinderea, modernizarea si renovarea in profunzime a doua uzine existente care au fost achizitionate de companie pentru productia de vehicule si, respectiv, de motoare, a precizat Comisia, intr-un comunicat.
Conform comunicatului CE, cele doua proiecte ale firmei Ford implica investitii totale de 600 milioane euro. 435 milioane euro vor fi alocate pentru proiectul uzinei de vehicule si 165 milioane euro – pentru proiectul uzinei de motoare. Valoarea ajutoarelor este de 94 milioane euro si, respectiv, 49 milioane euro.
Expertii CE au permis statului roman sa acorde ajutoarele catre Ford pentru ca, prin aplicarea acestora, nivelul cotei de piata a companiei americane ar ramane sub pragul de 25% pe toate pietele produselor relevante, atat inainte cat si dupa efectuarea investitiei planificate.
„Proiectul va fi realizat in judetul Dolj, situat in partea de sud-vest a Romaniei, care poate beneficia de ajutoare regionale in conformitate cu articolul 87 alineatul (3) litera (a) din Tratatul CE, ca regiune cu un nivel de trai deosebit de scazut si cu un nivel ridicat al somajului”, se arata in comunicatul Comisiei Europene.
„Autoritatile romane estimeaza, pe baza parametrilor normali de calcul ai industriei constructoare de autovehicule, ca vor fi create peste 40 000 de locuri de munca directe si indirecte. De asemenea, Ford a indicat ca va incuraja in mod activ transferul de tehnologie in regiune pentru a dezvolta o oferta locala importanta”, mai precizeaza comunicatul CE.
In primii 5 ani, noile motoare produse la uzina din Craiova urmeaza sa fie folosite aproape exclusiv in interiorul grupului Ford.
Comisia Europeana a respins un alt ajutor acordat de statul roman in procesul de privatizare a Automobile Craiova, considerand ca Ford a primit in mod ilegal un sprijin de 27 milioane de euro, bani pe care CE i-a cerut statului roman sa ii recupereze.
Ford a platit Guvernului Romaniei 57 milioane de euro pentru 72,4% din capitalul uzinei de la Craiova. Producatorul american s-a angajat totodata la investitii directe de 675 milioane euro pentru modernizarea fabricii si pentru cresterea productiei de automobile la 300.000 de vehicule anual, dar si pentru suplimentarea numarului de angajati.
Primul vehicul Ford produs in Romania va fi Transit Connect si va iesi de pe linia de productie la jumatatea anului 2009, a declarat John Fleming, presedintele Ford Europa. Acesta a confirmat ca productia celui de-al doilea vehicul va incepe in 2010.