Astfel, din prevederile actualei legi, vor disparea prevederile ce instituiau discriminari intre masinile autohtone si cele de import, cat si intre cele noi si cele vechi.
Dincolo de declaratiile politice cu un vadit caracter electoral, din motiunea simpla din Parlament a reiesit in mod evident faptul ca, fara o modificare de substanta a taxei de prima inmatriculare, aceasta nu ar avea nicio sansa sa treaca de votul parlamentarilor.
In aceste conditii, oficialii din Ministerul Mediului si cel al Finantelor, cat si reprezentantii Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile au ajuns la concluzia ca taxa va fi platita, pe viitor, in functie de gradul de poluare a masinii, adica de emisia de dioxid de carbon.
„Propunerea care s-a degajat a fost sa facem o taxa care sa se reflecte intr-o formula simpla, legata de nivelul de emisii de CO2, dupa principiul ‘poluatorul plateste’ adica cu cat polueaza mai mult, cu atat plateste mai mult”, a explicat premierul Tariceanu, precizand ca Ministerul Mediului a fost insarcinat sa vina cu o noua propunere care va fi discutata si cu reprezentantii Comisiei, propunere ce ar urma sa fie aprobata pana la 1 iunie, iar noile prevederi sa fie aplicate incepand din luna iulie 2008.
Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) a anuntat, la randul sau, ca este de acord cu utilizarea criteriului emisiei de dioxid de carbon in formula de calcul a taxei auto deoarece considera ca aceasta va stimula achizitia de autovehicule cu emisii poluante reduse.
„Este o propunere corecta, care respecta legislatia europeana in materie si, pe de alta parte, impune un filtru de control pentru masinile vechi si poluante care vin din Occident”, a declarat, pentru DailyBusiness, vicepresedintele APIA, Constantin Stroe.
Stroe, care este si presedintele Asociatiei Producatorilor de Automobile din Romania, a declarat ca o taxa auto trebuie sa ramana in vigoare, reiterand faptul ca fara aceasta taxa, Romania ar urma sa devina cosul de gunoi al Europei automobilistice.
„Astfel de taxe de poluare exista in toate tarile Uniunii Europene. In noua forma, daca sunt respectate legile UE si se elimina prevederile ce faceau referire la principiul liberei circulatii a marfurilor in UE, cred ca aceasta taxa ar putea functiona foarte bine. Cei care vor masini vechi si poluante, chiar daca mai ieftine, trebuie sa plateasca. A avea o masina nu inseamna neaparat protectie sociala”, a mai spus Stroe.
Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile sustine ca propunerea privind plata taxei auto in functie de nivelul de CO2 este in concordanta cu actiunile din ultima perioada ale Comisiei Europene, intrucat majoritatea statelor membre au pus deja in practica masuri de limitare a poluarii (taxe, impozite, restrictii de circulatie etc), dar si de innoire a parcului auto (stimularea retragerii din uz).
In plus, anul 2008 reprezinta inceputul unei etape de patru ani in care statele membre ale UE si-au luat, in cadrul Protocolului de la Kyoto, angajamentul de a reduce sever emisiile de dioxid de carbon pana in 2012.
Vosganian: Taxa, circa 3,5% din valoarea unei masini noi
Ministrul Economiei, Varujan Vosganian, unul dintre cei mai importanti sustinatori ai taxei de prima inmatriculare a declarat, luni, in fata deputatilor, ca taxa auto va fi modificata dar va fi mentinuta pentru ca va deveni o taxa de poluare, in conformitate cu prevederile UE.
Vosganian a spus ca majoritatea statelor europene au taxe auto care se constituie in fonduri de mediu si ca in Romania sumele colectate vor fi infime comparativ cu alte tari. Suma ar urma sa se ridica la circa 3,5% din valoarea unei masini noi, in timp ce, de exemplu, in Danemarca ajunge la 120% din valoarea masinii, conform ministrului.
„De cand masinile vechi sunt o masura sociala? Ce sa facem? In loc de masuri sociale, de protectie a mediului, sa dam populatiei monoxid de carbon si oxid de azot?”, s-a intrebat Vosganian.
El a spus ca doar 75% din romani au permis de conducere si ca 70% din familii nu au autoturism. „Pe cine trebuie sa apar? Pe cei 25% care au masina, sau pe cei 75% din romani care nu au permis, pe imensa majoritate a romanilor care sunt in postura de victime ale poluarii. (…) Cei care ii fac pe oamenii care merg pe jos sau cu autobuzul sa inghita noxele lor trebuie sa plateasca!”, a mai spus ministrul Economiei.
Varujan Vosganian a precizat ca fondurile stranse de pe urma taxei, ce vor fi cu siguranta mai mici decat cele 300 de milioane de euro stransi in 2007, vor merge spre programele de innoire a parcului auto, de incalzire si de productie de energie din resurse regenerabile, spre identificarea unor asemenea surse sau pentru construirea de piste pentru biciclisti.
Ministrul a mai amintit ca in Romania, inclusiv din cauza proastei calitati a aerului, romanii traiesc cu sapte ani mai putin decat cetatenii din UE.
Dezbaterile din Camera se reiau marti
Dezbaterile din Parlament pe tema motiunii depuse de PDL prin care cere anularea taxei de prima inmatriculare au fost suspendate, luni seara, din cauza unei alte reuniuni, de aceasta data a camerelor reunite, Senat si Camera Deputatilor, in care parlamentarii si-au exprimat pozitia oficiala cu privire la declararea independentei de catre Provincia Kosovo.
Dezbaterile vor fi reluate in dimineata de marti, a anuntat presedintele Camerei Deputatilor, Bogdan Olteanu.