Ford, GM, Daimler, Toyota, Volkswagen, BMW. Sunt doar cativa dintre marii jucatori din piata auto prinsi nepregatiti de criza financiara ce afecteaza economia mondiala. Dezvoltate in urma cu cativa ani, modelele aflate acum pe piata sau cele care intra in productie in anii urmatori se dovedesc a fi incompatibile cu vremurile pe care le traim, spun specialistii.
„Trendul ultimilor ani a fost ridicarea luxului la nivel popular. Masini de 15-25.000 de euro, in medie, cu dotari suplimentare ce atrag un consum in crestere, cu perioade de revizie mai scurte si costuri de intretinere mai mari”, a declarat, pentru DailyBusiness.ro, Marius Carp, fostul director al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile.
Toate aceste oferte, altadata absorbite cu entuziasm de o piata in crestere spectaculoasa, mai ales in tarile emergente, au devenit peste noapte un adevarat cosmar pentru producatori, in conditiile restrangerii masive a cererii.
[quote=Marius Carp, expert auto]Automobilele construite in ultimii ani, cat si cele ce urmeaza sa intre in piata in 2008-2009, respecta in mica masura asteptarile unei clientele din ce in ce mai restranse[/quote]
Constantin Stroe, presedintele Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania (ACAROM) si vicepresedintele companiei Dacia, spune ca piata auto mondiala se afla intr-o criza profunda, iar solutiile sunt foarte putine.
„Nimeni nu se astepta la aceasta criza. Dimpotriva, toti marii producatori estimau cresteri de vanzari in 2008-2010, pe fondul majorarii cererii, mai ales in tarile emergente. Caderea pietelor financiare a atras insa rapid o ingustare puternica a cererii, iar previziunile pozitive au fost inlocuite cu planuri de criza”, a declarat Stroe.
Analistii spun ca in actualele conditii de recesiune, piata va suferi foarte rapid mutatii majore, in conditiile in care clientela se va indrepta catre masini mai ieftine, cu un consum mai redus si functionalitati multiple.
[quote=Constantin Stroe, presedinte ACAROM]Viitorul este al masinilor de pana in 10.000 de euro. Cine nu va construi low-cost, nu va rezista in piata[/quote]
Toti marii jucatori din piata auto lucreaza la proiecte de automobile ieftine, adaptate noilor realitati.
Relevant, din acest punct de vedere, este anuntul companiei Hyundai Motor Co, cel mai mare producator de automobile din Coreea de Sud, care ia in calcul fabricarea unui autorurism mai mic in Statele Unite, in contextul in care criza financiara a majorat cererea pentru astfel de modele.
„Recenta incetinire economica a provocat o crestere semnificativa a vanzarilor de autoturisme mici in Statele Unite si urmarim aceasta tendinta”, a declarat Choi Jae-kook, reprezentant al diviziei de vanzari internationale Hyundai.
Statele Unite dau, si din acest punct de vedere, trendul in industria auto. „GM se gandeste sa produca in SUA modelele Chevrolet Spark si Aveo, Hyundai aduce Jazz-ul, Fordul mizeaza pe Fiesta, Skoda pe Fabia, Opel ar putea aduce Corsa”, spune analistul auto Marius Carp.
Fostul director APIA crede ca, pe fondul crizei internationale, in curand vom asista la un adevarat razboi de marketing, ofertele promotionale si reducerile de preturi urmand sa intre in cotidian.
„Deja, in Italia, Ford a anuntat scaderi de preturi la mai toate modelele. In Germania si Franta, s-au lansat campanii promotionale tot mai tentante. Vor ajunge cu siguranta si la noi.
Este o perioada buna pentru cei care vor sa isi ia masina, dar una de cosmar pentru producatori, ce vor incerca sa scape de stocuri cu disperare, avand in fata spectrul falimentului”, a estimat Marius Carp.
Loganul si Sandero, solutii pentru criza?
Vanzarile auto au scazut in Europa cu 8,2%, in luna septembrie, si cu 4,4% dupa primele 9 luni ale anului (aproximativ 11,7 milioane automobile), fata de perioada similara din 2007, potrivit datelor Asociatiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).
Interesant este insa faptul ca inmatricularile autoturismelor Dacia in Europa de Vest au crescut cu 41,9% dupa primele 9 luni din 2008, in comparatie cu perioada similara din 2007 cand acestea au totalizat 48.655.
Constantin Stroe, vicepresedintele Dacia, spune ca vanzarile in crestere ale Dacia in Europa de Vest vin sa sustina trendul pietei.
„Faptul ca vanzarile noastre sunt in crestere demonstreaza ca piata are nevoie de astfel de masini, cu un raport pret-calitate optim si adaptat noilor realitati. Ma astept ca in aceste conditii, vanzarile Dacia sa urce substantial pe termen scurt si mediu, in special pe modelul Sandero, unul adaptat preferintelor europenilor”, a aratat Stroe.
Falimentul bate la usa producatorilor
Criza din piata auto atinge, de la o zi la alta, proportii tot mai mari. Accesul la credite este tot mai dificil, stocurile cresc, iar cumparatorii nu mai privesc cu atata entuziasm modelele de clasa medie si lux.
Efectele se vad deja in piata. Vanzarile General Motors in Europa au scazut cu 18%, in primele 9 luni, iar compania a anuntat ca va reduce productia cu 40.000 de unitati sau 2,3% din vanzarile inregistrate in 2007. Si cererea pentru BMW a scazut, iar cel mai mare producator de masini de lux din lume a anuntat ca va reduce si el productia cu 25.000 de unitati. Ford a declarat, de asemenea, ca va inchide o serie de uzine din Europa si ia in considerare vanzarea unor actiuni la Mazda.
Dupa ce in Statele Unite, producatorii auto, printre care Ford si GM, au primit un ajutor nesperat din partea statului, o finantare de 25 miliarde de dolari (circa 18 mil. euro) cu dobanda redusa, menita sa isi restructureze productia, si producatorii europeni, in frunte cu Renault si VW, au cerut un ajutor suplimentar Comisiei Europene.
Raspunsul oficialilor UE a fost unul negativ, cel putin pana acum. Inclusiv in patria automobilului european, Germania, parerile sunt impartite.
In timp ce cancelarul Angela Markel sustine ca „daca americanii iau masuri de sustinere a sectorului auto, va trebui, probabil, sa sustinem masiv si noi aceasta industrie”, Peer Steinbrueck, ministrul german de Finante, respinge categoric un asemenea demers, considerand ca s-ar incalca astfel principiile concurentei.
Sectorul auto are un rol cheie in Germania, unde sunt mai multi producatori mari de automobile, cum ar fi BMW, Daimler si Volkswagen. Unii dintre acestia, afectati deja de criza financiara, au fost constransi sa isi micsoreze productia si sa revizuiasca in scadere estimarile pentru rezultatele financiare din 2008.