Chiar dacă aparatele radar din dotarea Poliţiei Rutiere Române sunt dintre cele mai performante, având un preţ de aproximativ 13.000 de euro per bucată, acestea tot sunt, cel puţin teoretic, susceptibile unor greşeli, astfel că s-a stabilit un interval în care şoferii să nu fie amendaţi pentru că au încălcat viteza legală.
Viteza înregistrată de cinemometre (aparat de măsurare a vitezei) poate fi ușor diferită de cea reală.
„Pentru cinemometrele care funcționează numai în regim staționar, aceasta este de ± 3 km/h, pentru viteze de până la 100 km/h. Iar de ± 3% din valoarea măsurată, pentru viteze egale sau mai mari de 100 km/h. În regim de deplasare, pentru măsurarea vitezei autovehiculelor aflate în trafic, eroarea maximă tolerată este de ± 4 km/h pentru viteze de până la 100 km/h. De ± 4% din valoarea măsurată pentru viteze egale sau mai mari de 100 km/h”, scrie avocatul Tudor Ion pe blogul său, potrivit Promotor.
De aceea, șoferii care depășesc viteza maximă impusă cu doar câțiva KM/h, nu sunt amendați pentru că se află în limita de toleranță a radarelor.
Legea stabilește că șoferii pot depăși cu maximum 5 km/h viteza maximă admisă. Ceea ce înseamnă că, de exemplu, dacă pe o secțiune de drum unde limita e de 50 km/h, un șofer circulă cu 55 km/h, acesta nu va fi sancționat.
Dar, dacă radarul îl va înregistra că circulă cu 56 km/h, atunci riscă să fie sancționat. Iar dacă e prins cu 61 km/h, aproape sigur va fi amendat cu până la 495 de lei.
În general, polițiștii închid ochii când un conducător auto depășește viteza limită cu 8-10 km/h. Dar, sunt și cazuri în care șoferii au fost amendați pentru astfel de diferențe.
Dacă un conducător auto consideră că viteza înregistrată de radar nu a fost corectă, se poate adresa instanței de judecată. Judecătorii pot cere verificarea metrologică a aparatului, pentru a se constata dacă acesta măsoară corect.
Și, în cazul în care se descoperă abateri peste limita de toleranță, sancțiunea emisă în baza măsurătorilor acestui aparat va fi anulată.