Dupa ce a adus in pragul falimentului Ford, General Motors si alti mari producatori auto mondiali, criza financiara loveste si industria auto romaneasca. Dacia a fost nevoita sa isi opreasca productia pentru 4 zile (30, 31 octombrie, 13 si 14 noiembrie), iar despre investitia Ford de la Craiova, oficialitatile evita sa faca declaratii, in conditiile in care Ford a anuntat reduceri de activitate si a inchis temporar mai multe fabrici din Europa.
Cele 4 zile in care Dacia opreste motoarele la Mioveni vor insemna o reducere de productie de 4.200 de unitati. Uzina realizeaza in conditii normale circa 60-63 automobile pe ora sau 1.050 de masini pe zi. La nivel financiar, un calcul simplu, pornind de la pagubele de 13 milioane de euro produse de greva de 15 zile din primavara, arata ca aceste 4 zile vor aduce pierderi de aproape 4 milioane de euro.
Conducerea companiei evita sa vorbeasca de pierderi, afirmand ca uzina are o situatie financiara stabila si solida. Francois Fourmont, directorul general al Automobile Dacia, a declarat totusi ca pe fondul crizei mondiale, uzina din Romania isi va reduce productia cu 50.000 de unitati din totalul de 310.000 planificate pentru acest an.
„Este normal sa ne adaptam productia la situatia pietei. Cert este ca si in conditii de criza, Dacia realizeaza vanzari bune, dovada rezultatele obtinute pana acum”, a spus Comstantin Stroe, vicepresedintele Dacia.
In primele 9 luni ale acestui an, Automobile Dacia a vandut 194.165 automobile, in crestere cu 17% fata de perioada similara a anului trecut.
Uzina din Mioveni declanseaza efectul de domino
Pagubele declansate de inchiderea uzinelor Dacia pentru 4 zile ar putea fi chiar si mai mari, in conditiile in care luam in calcul si afacerile producatorilor de piese, subansamble si accesorii auto ce lucreaza pentru uzina din Mioveni.
Compania Takata-Petri, al treilea producator de componente auto de pe piata locala, cu afaceri de 245 milioane euro anul trecut a redus programul de lucru al angajatilor din cele 3 fabrici din Romania, ca urmare a crizei financiare. Un alt furnizor al Dacia, UAMT Oradea, a anuntat ca ia in calcul oprirea temporara a activitatii.
Ioan Stanciu, managerul UAMT, a declarat ca oprirea productiei „pe o anumita perioada de timp” trebuie luata in calcul, urmand ca societatea sa isi recalibreze balanta financiara la noul regim de austeritate.
Criza ar putea avea efecte puternice „in urmatoarele 3 luni”, estimeaza Stanciu.
Daca in acest an, Dacia isi va reduce productia cu 50.000 de automobile, pentru 2009, oficialii evita sa faca estimari. Desi in urma cu cateva luni oficialii companiei anuntau ca in 2009 vor depasi granita celor 400.000 de automobile, acum previziunile sunt mult mai rezervate
[quote=Francois Fourmont, director general Automobile Dacia]Nu serveste la nimic sa faci masini daca nu exista clienti pentru ele. Daca pietele vor scadea in continuare, vom reduce din nou productia[/quote]
Conducerea companiei subliniaza ca si alte nume mari din acest domeniu au recurs la masuri similare.
„Nu se poate vorbi de o criza la Dacia. Productiile auto sunt in scadere in intreaga lume si multi constructori de automobile au luat decizia de a suspenda activitatea pe mai multe saptamani. De exemplu Mercedes, care isi opreste activitatea timp de o luna si jumatate in Germania „, a declarat Francois Fourmont.
„In prezent, Dacia exporta aproape doua treimi din productie. In acest context al scaderii pietelor, luam masuri de precautie pentru a evita o crestere anormala a stocurilor”, a adaugat directorul general al Automobile Dacia.
2009 urma sa fie anul vanzarilor istorice pentru Dacia, an in care uzina romaneasca urma sa lanseze si primul sau model SUV, derivat din Sandero. Planurile sunt puse acum sub semnul intrebarii, in contextul in care intreaga piata auto mondiala, inclusiv cea romaneasca, e pe marginea prapastiei.
„Probabil va mai urma si in decembrie o situatie asemanatoare cu cea din noiembrie. La fel si in 2009”, spune Nicolae Pavelescu, liderul Sindicatului Automobile Dacia, asigurand insa ca situatia nu este grava si asta pentru ca Dacia vinde produse care, chiar si in conditiile crizei, sunt cerute de piata.
Inmatricularile autoturismelor Dacia in Europa de Vest au crescut cu 41,9% dupa primele 9 luni din 2008.
„Faptul ca vanzarile noastre sunt in crestere demonstreaza ca piata are nevoie de astfel de masini, cu un raport pret-calitate optim si adaptat noilor realitati. Ma astept ca in aceste conditii, vanzarile Dacia sa urce substantial pe termen scurt si mediu, in special pe modelul Sandero, unul adaptat preferintelor europenilor”, considera Stroe.
Vicepresedintele Dacia precizeaza insa ca totul depinde de conditiile pietei. Care nu sunt tocmai bune si tind sa se inrautateasca. Cel putin in Romania, producatorul roman s-a trezit ca trebuie sa faca fata, pe langa concurenta cu modelele straine, unor probleme pe care nu le anticipa.
„Accesul tot mai greu la creditare si scumpirea finantarii bancare afecteaza intreaga piata auto. Dobanzile au crescut, creditele se iau ceva mai greu, e normal ca piata sa resimta criza. In plus, explozia importurilor de masini second hand reprezinta o alta mare problema care afecteaza toti jucatorii din piata”, a explicat Stroe.
In aceste conditii, managerul de la Dacia se asteapta ca iarna acestui an si anul 2009 sa aduca un adevarat „razboi” al ofertelor, urmand ca toti jucatorii din piata sa faca reduceri de pret substantiale si promotii pentru a atrage o clientela din ce in ce mai redusa si mult mai atenta in special la costurile post-achizitie (revizii, service, piese de schimb, asistenta tehnica).