Autovit.ro si ExactCC au realizat o
cercetare pentru a afla ce aspecte sunt importante pentru romanii
care au cumparat sau vor sa-si cumpere o masina second-hand si cum se
documenteaza acestia pentru achizite. Rezultatele studiului
evidentiaza punctele slabe ale cumparatorilor romani care pot deveni
victime ale fraudelor si este un punct de pornire pentru
imbunatatirea modalitatii de achizitionare a unei masini rulate.
Cercetarea cuprinde doua categorii de
respondenti: cei care au achizitionat masini second-hand in ultimul
an si cei care intentioneaza sa cumpere in urmatoarele 12 luni.
Studiul arata ca aproximativ jumatate
dintre cei care si-au luat masina in ultimul an au luat singuri
decizia, iar ceilalti 50% au luat hotararea impreuna cu altcineva.
Ca surse de informare inainte de
cumpararea unei masini second-hand, site-urile de anunturi auto sunt
pe primul loc, 71% dintre respondenti vizitandu-le cel putin o data
pe saptamana. Procentul poate parea mare dar este explicabil in
contextul in care respondentii studiului sunt utilizatori activi de
internet.
43% din cei intrebati au spus ca
discuta cu prieteni mai avizati in domeniu, 37% citesc parerile altor
cumparatori pe bloguri si forumuri si numai 35% merg si in targuri de
masini. Parerea unui mecanic este esentiala pentru numai 27% din cei
intrebati.
Pentru cei care au cumparat o masina in
ultimele 12 luni, cele mai relevante subiecte pentru documentare
inainte de achizitie sunt: legislatia privind taxele (71%), evitarea
fraudelor verificand corect caracteristicile masinii (69%) si
dotarile masinii (65%).
Cand vine vorba despre recomandarile
privind achizitionarea unei masini second-had, pe primul loc ca grad
de incredere sunt situate cunostintele si prietenii (57%) si abia pe
locul doi mecanicii dintr-un service autorizat al marcii (46%). Pe
locul trei site-urile cu anunturi auto (43%) iar pe ultimul loc
reprezentantii targurilor auto (21%).
Verificarea – o etapa esentiala
Orice cumparator vrea o masina cat mai
buna din punct de vedere tehnic, insa mai putin de un sfert dintre
cei care si-au luat automobil second-hand s-au dus la service
autorizat pentru un diagnostic inainte de a-l cumpara. 42 % dintre
cumparatori spun ca au verificat personal masina, 32% au evaluat-o
impreuna cu un prieten care se pricepe la masini si doar 23% au dus
masina la un service autorizat al marcii achizitionate.
Este interesanta diferenta ordinii
acestor factori pentru cei care vor sa-si ia masina rulata in
urmatoarea perioada. Verificarea personala este in acest caz abia pe
locul patru, in timp ce verificarea cu un mecanic este plasata pe
primul loc. Astfel, cei care urmeaza sa achizitioneze o masina
declara ca o vor verifica impreuna cu un mecanic ales de ei (41%),
impreuna cu un prieten care se pricepe la masini (39%), la un service
autorizat al marcii (38%). Abia pe locul 4 se afla varianta „verific
personal” (30%).
„Explicatia este simpla. Procesul de
cumparare al unei masini este foarte incarcat emotional si desi
initial avem un plan bine pus la punct si vrem sa parcurgem o
intreaga lista de proceduri de siguranta, cand ajungem langa masina
visata dorinta de a o avea cat mai repede este atat de mare incat ne
face sa nu mai punem siguranta pe primul loc. De multe ori mai intai
decidem emotional dupa care incercam sa gasim argumente rationale
pentru a confirma decizia luata.” a declarat Mihai Cune, business
manager Autovit.ro.
O diferenta este vizibila si in cazul
celor care au cumparat o masina in ultimele 12 luni: nivelul de
incredere in informatiile prezente in cartea de service este de 75%
in timp ce la cei care urmeaza sa achizitioneze o masina SH este de
numai 59%.
La intrebarea „Ati verificat daca
numarul de kilometri afisat pe bord este real?”, peste doua
treimi dintre posesorii de masini seccond-hand au raspuns afirmativ,
insa 42% nu pot explica modul in care a fost facuta aceasta
verificare si doar 27% spun ca au apelat la un tester autorizat.
Peste trei sferturi dintre cei care
intentioneaza sa-si cumpere masini second-hand doresc sa verifice
kilometrajul. Dintre acestia mai mult de 40% nu pot, insa,
exemplifica procedura de verificare.
„Din informatiile prezentate mai sus
tragem concluzia ca verificarea kilometrajului este foarte importanta
pentru cumparatorii de masini rulate, cunoscandu-se cat de populara
este practica ‘intineririi’ masinii scoase la vanzare. Din pacate
foarte putini cumparatori cunosc procedura prin care pot afla
istoricul unei masini si un procent si mai mic dintre ei chiar
reusesc acest lucru. Conform legislatiei in vigoare dealerul
autorizat nu poate divulga informatii referitoare la istoricul
masinii in service-urile din reteaua respectiva decat
proprietarului”, a spus Mihai Cune.
Conform acestuia, solutia este o baza
de date nationala administrata de R.A.R. in care sa fie inregistrate
datele referitoare la rulaj, cu fiecare ocazie cu care o masina se
prezinta la I.T.P., la R.A.R. sau la orice service autorizat de
R.A.R.. Ulterior aceasta baza de date ar putea fi unita cu cea a
Politiei (date despre schimbarile de proprietar, furturi) si a
asiguratorilor (istoricul daunelor), astfel, existand o evidenta a
parcului auto national ce va putea fi pusa la dispozitia populatiei.
“Sunt sigur ca un cumparator ar fi
dispus sa plateasca o suma de bani pentru a verifica istoricul unei
masini rulate. Un efect colateral dar foarte bun al acestei
initiative ar fi descurajarea evaziunii fiscale si a fraudelor din
acest domeniu. O masura complementara cu cele prezentate mai sus ar
fi modificarea legislatiei astfel incat vanzarea unei masini cu
kilometrajul dat inapoi sa fie considerata infractiune, la fel
si manopera de interventie asupra rulajului”, a adaugat Cune.
Factori de vulnerabilitate –
Punctele slabe ale cumparatorilor romani
Cercetarea arata ca o jumatate dintre
cei care au cumparat masini second-hand nu au primit Certificatul de
autenticitate de la fostul proprietar in momentul achizitionarii
masinii. De asemenea, mai mult de jumatate dintre cei care
intentioneaza sa cumpere o masina second-hand nu cunosc faptul ca
Certificatul de autenticitate trebuie inmanat de vanzator inainte de
incheierea tranzactiei. Dintre cei care intentioneaza sa-si cumpere
masina, un sfert au spus, in mod eronat, ca acest Certificat trebuie
inmanat de cumparator.
Certificatul este emis de Registrul
Auto Roman si este o dovada ca specificatiile tehnice din acte
corespund cu realitatea si ca masina nu se gaseste pe lista celor
furate. Pentru totala siguranta, certificatul trebuie solicitat de
cumparator inaintea incheierii tranzactiei, iar vanzatorul trebuie sa
mearga la RAR sa il elibereze.
Studiul a relevat ca 34% dintre cei
care si-au cumparat masina second-hand considera ca „nu prea se
pricep” la masini, in timp ce, dintre cei care urmeaza sa
achizitioneze o masina second-hand 47% considera ca nu se pricep la
masini, fiind astfel vulnerabili in fata unei posibile fraude. Si
aici exista mare diferenta intre cei care si-au luat recent masina si
cei care vor sa-si ia in perioda urmatoare.
Respondentii din prima categorie – cei
care au achizitionat recent o masina- sunt mult mai increzatori in
competentele lor de apreciere a calitatii unei masini.
Ceea ce este cu adevarat ingrijorator
este faptul ca, desi acestia apreciaza ca nu se pricep la masini,
dintre cei care si-au cumparat deja un autovehicul rulat, procente
semnificative: nu au facut o verificare la un service autorizat, nu
au verificat daca numarul de kilometri este cel real si nu pot
aprecia cine trebuie sa ceara Certificatul de Autenticitate, deci nu
l-au solicitat vanzatorului la momentul achizitiei.
Cu privire la persoanele care
intentioneaza sa cumpere o masina second-hand in urmatoarele 12 luni,
au fost identificati urmatorii factorii care sporesc
vulnerabilitatea: nu ar recurge la verificarea acesteia pe un tester
electronic, nu ar merge la un service autorizat, au foarte mare
incredere in cartea de service fara sa verifice informatiile din
aceasta.
Cercetarea a mai aratat ca cele mai
importante aspecte pe care le au in vedere atat cei care au cumparat
o masina second-hand precum si cei care urmeaza sa cumpere sunt
urmatoarele: sa nu fi fost implicata intr-un accident major, sa nu
fie avariata, numarul de kilometri de pe bord sa fie cel real.
In ceea ce priveste aspectele legale,
pentru cei care si-au luat deja masina cele mai importante sunt
urmatoarele: actele masinii sa fie originale, autentice, seria
sasiului din acte sa corespunda cu seria masinii si masina sa aiba
ITP.
Pentru cei care urmeaza sa-si cumpere o
masina rulata primele doua optiuni sunt tot legate de actele
originale si de seria sasiului, dar pe locul trei conteaza sa aiba
certificat de autenticitate de la RAR.
Intrebati ce aspecte au fost importante
pentru ei cand si-au luat masina, cei mai multi au mentionat pretul
avantajos si aspectul automobilului (91%). Peste 70% au spus ca a
contat pretul reviziilor si al pieselor, iar peste 60% au spus ca a
contat faptul ca au cumparat masina de la primul proprietar. Si cei
care intentioneaza sa cumpere curand masina second-hand au dat mare
importanta acestor factori.
Concluzii:
Cercetarea a fost
realizata la finalul anului 2013 pe un esantion de 919 persoane ,
reprezentativ pentru populatia din mediul urban cu varste intre 19 si
49 de ani, care utilizeaza internetul. Ca si repartizare pe sexe,
peste doua treimi dintre respondenti sunt barbati, iar venitul mediu
pe gospodarie este de 3.400 lei, dupa cum reiese din raspunsuri.
Piata auto din Romania a
scazut cu peste 6% in 2013, coborand pana la nivelul din urma cu 13
ani, dupa 6 ani consecutivi de contractii, potrivit datelor Asociatiei
Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).
Datele Directiei Regim Permise de Conducere si inmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) arata ca parcul auto national din Romania ajunsese,
la finele anului 2013, la aproximativ 5,98 milioane de unitati, in
crestere cu 4,73% fata de aceeasi perioada din 2012.
Citeste si:
Piata auto din
Romania este catastrofala. La un automobil nou vandut se importa 11
masini rulate