Cum va arata noul model Dacia? O intrebare la care expertii din industria auto intrevad deja primele raspunsuri. „Primul model va fi cu siguranta o berlina, o masina de familie construita pe o platforma noua, tot la fel de spatioasa, insa ceva mai bine ingrijita si ma refer aici in principal la liniile caroseriei si tot ce inseamna interior”, spune analistul auto Daniel Costea.
„Vorbim practic de un design ce o va situa pe un segment superior, in genul modelului Skoda Octavia, insa la un pret mult mai mic decat al concurentilor din piata. De fapt, pretul noii game va fi similar modelelor vandute in prezent de Dacia, daca nu chiar mai mic”, estimeaza expertul Adrian Mihaltianu.
[quote=Constantin Stroe, vicepresedinte Dacia]Logan ramane cativa ani si va fi inlocuit cu o alta gama, care va avea o alta denumire. Noua gama se va incadra in plaja de pret a Logan[/quote]
Motorizarea va fi una din gama Renault, iar piesele vor proveni, in marea lor majoritate de la modelele constructorului francez aflate in productie in urmatorii 2 ani, estimeaza expertii, pentru ca productia unor noi motoare si a unor noi piese ar aduce la pachet cresteri de pret. Nu este exclus ca viitoarea generatie Dacia sa aduca si primul model „eco”, construit exclusiv pentru pietele dezvoltate.
[quote=Adrian Mihaltianu, analist auto]Nu va asteptati la un model super-spectaculos. Cheia succesului sta tot in pretul de productie[/quote]
„Noua Dacia va fi tot o masina considerata low-cost, cu piese ieftine dar bine alese, cu un portbagaj mare si o tinuta de drum cuminte”, a declarat expertul. „Dacia va aduce ca principala noutate o caroserie mai moderna, insa reperele principale vor fi aceleasi ca si pana acum si care, iata, s-au dovedit de succes”.
Analistii cred ca modelul va fi cu siguranta mai estetic si mai performant decat actuala gama Logan si asta pentru ca va viza din start si pietele occidentale, devenind asfel prima masina globala Dacia
[img=383][/img]
„Loganul a fost construit ca o masina pentru pietele emergente. Ca a ajuns sa se vanda cu succes si in tari precum Germania si Franta este doar o consecinta a vremurilor pe care le traim si care i-a indemnat pe multi sa cumpere automobile ieftine si utile”, spune analistul Adrian Mihaltianu.
„Criza nu va dura insa la infinit, Programele Rabla se vor termina la un moment dat, iar cei de la Dacia sunt constienti ca au nevoie de un model care sa aduca ceva nou in piata”, spune expertul.
Noua gama ce va inlocui Loganul va debuta cel mai probabil in 2012, estimeaza expertii, la un an distanta de la lansarea ultimului model Logan, cel mai probabil un monovolum ale carui prime schite circula deja pe internet.
[quote=Daniel Costea, expert auto]Noua gama va avea cu siguranta tot 7-8 modele, de la berlina, la MCV, un Van, un SUV si un Pick-up[/quote]
Potrivit expertilor, constructorii vor fi extrem de atenti sa construiasca un model care sa se situeze intr-o nisa care sa nu afecteze gama Renault, pentru a evita „canibalizarea” ofertei.
Lucru care, in prezent se intampla in multe piete, inclusiv cea franceza, acolo unde Dacia a depasit ca vanzari pe Nissan, partenerul de alianta al Renault.
Un model care a facut istorie
Succesul Loganului a fost explicat de specialisti prin mixul pret-oferta-calitate, care s-a evidentiat intr-o piata in care, cel putin pana sa vina criza, producatorii auto se intreceau in a lansa masini tot mai spectaculoase in materie de design si facilitati tehnice, lansand la o parte doua dintre atributele esentiale ale unui mijloc de transport – utilitatea si pretul.
[img=380][/img]
Interesant este faptul ca nici cei care au construit modelul nu se asteptau la un asemenea succes.
[quote= Patrick LeQuement, fostul sef design industrial de la Renault]Doream sa cream o masina fara inflorituri, care sa aiba doar strictul necesar[/quote]
„Am vrut, prima data, sa construim un break, pentru ca stiam ca pe piata nu sunt foarte multe astfel de masini spatioase, dar exista cerere. In plus nu aveam foarte multi bani pentru investitii asa ca mai intai am desenat breakul si apoi pornind de la el am facut si berlina. Berlina a fost prima lansata pe piata fiindca exista mult mai multa cerere pentru acest tip de caroserie”, a explicat Patrick LeQuement.
Apreciat in tarile emergente, hulita de presa de specialitate din Occident, Loganul si-a facut incet, dar sigur, loc in pietele occidentale, reusind sa faca adevarate recorduri de vanzari, in tari ca Franta si Germania, unde cererea este una avizata.
„Intregul model de business din Romania este de succes. Atata timp cat uzina va ramane competitiva in fata uzinelor din India, China sau altele din Europa, vom continua sa investim”, a declarat, recent, Patrick Pelata, directorul operational al Renault.
[quote=Patrick Pelata, directorul operational al Renault]Nu vom investi la nesfarsit. In lumea moderna, cand lucrurile nu mai merg, te relochezi, dar deocamdata semnalele de aici (Romania – n.r.) sunt pozitive[/quote]
Din septembrie 2004 si pana in prezent, Dacia a produs nu mai putin de 1 milion de automobile sub marca Logan, de la versiunile Berlina, la MCV, Loganul Van, Pick-up-ul. Anul viitor va fi lansat primul SUV din istoria Dacia, iar apoi si un monovolum. Acesta va fi insa finalul gamei, pentru ca, din 2012, Loganul va deveni istorie.
„Toata lumea vorbeste de Logan. Frumos, dar Logan are o viata scurta. Dacia este perena, Logan este schimbabil. Urmeaza ceva dupa Logan, caruia i se va termina viata probabil in cativa ani. O alta familie. Aici sta forta constructorului”, a declarat Constantin Stroe, vicepresedintele Dacia.
„Declaratia lui Stroe vine sa confirme un lucru oarecum asteptat. Platforma B0 va deveni istorie, iar modelele Logan vor iesi din fabricatie”, declara analistul auto Daniel Costea.
„Loganul a avut un mare noroc. A fost lansat in vremuri de crestere economica cu gandul de a cuceri pietele in dezvoltare, ca cea romaneasca, si a prins si in perioada de criza, dovedindu-se a fi, alaturi de Sandero, una dintre cele mai cautate masini. A fost chestie de noroc dar si de stiinta”, declara expertul auto Dan Vardie.
Loganul va avea o concurenta serioasa in 2012
2012 va aduce, potrivit specialistilor, o concurenta mult mai puternica pentru noua gama Dacia. Marii jucatori din piata au inteles „reteta” de succes a constructorului roman si au anuntat dezvoltarea unor modele similare.
„Cei de la Dacia sunt foarte buni.(..)”Dacia este un proiect interesant. Pentru mine Dacia este mai onesta decat alta masina. Si imi mai place faptul ca tot proiectul constructorului este onest”, a declarat Walter Maria dei’Silva, seful de design al grupului german Volkswagen.
El a spus ca proiectul Logan al Dacia are in piata o forta mai mare decat a altor marci din Europa, comparabila cu cea a marcilor japoneze si coreene.
Skoda a anuntat, recent, ca pregateste un model care va inlocui Octavia I, ce ar urma sa concureze, potrivit presei cehe, Dacia Logan sau ceva mai titratul Renault Symbol.
Modelul, ce va fi plasat intre Fabia si Octavia II, atat ca pret cat si ca dimensiuni, va include o echipare ceva mai redusa si o oferta limitata de motoare, astfel incat pretul sa ramana in limite rezonabile.
La randul sau, Citroen ar putea dezvolta, in anii urmatori, o gama low-cost care va rivaliza cu modelele Dacia. Potrivit presei franceze, noua gama, denumita „Essentielle”, va fi construita pe baza conceptului C-Cactus, lansat in premiera mondiala la Salonul de la Frankfurt din 2007.
Gama va include doua motoare, unul diesel si unul pe benzina, de capacitate redusa.
„Citroen spera sa ii ajunga din urma pe rivalii de la Renault care au creat fenomenul Dacia. Vor lansa o gama ce se doreste a fi pe masura legendarului Citroen 2CV, care in anii 50, era cel mai ieftin din piata”, a scris Le Tribune.
Si Opel a anuntat anterior ca este interesat de productia unui automobil de clasa mica, la un pret de 8.000 de euro, insa planurile nemtilor au fost date peste cap de criza financiara.
„Modelul Citycar al Opel este un vehicul pentru viitor”, a declarat Hans Demant, seful Opel, pentru revista Auto motor und sport, citat de AFP.
Inclusiv Toyota, liderul mondial din industria auto, s-a declarat interesata de a construi o masina ieftina, pe care sa o vanda mai ales in pietele emergente. Katsuaki Watanabe, fostul presedinte al Toyota, declara pentru Financial Times ca producatorul japonez se gandeste la „un mod foarte ieftin de a construi masini„, pentru care „vom dezvolta chiar materiale noi daca este nevoie”.