In timp ce vanzarile auto la nivel mondial s-au prabusit, iar multi producatori, precum GM sau Chrysler au ajuns in faliment, iar altii, ca Opel sau Porsche, se zbat la limita supravietuirii, Dacia si-a extins productia, iar Loganul si Sandero se dovedesc a fi printre principalele favorite la titlul neoficial de „masina anti-criza a anului 2009„.
Datele prezentate marti de Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) confirma succesul constructorului roman.
Constructorul din Mioveni a produs, in intervalul ianuarie-mai, 111.609 automobile, cu 8,1% peste nivelul din anul trecut, iar exporturile au crescut cu 63,4%, la 96.135 unitati. Strict pe piata romaneasca, totusi, vanzarile Dacia au scazut, in ton cu piata, care s-a diminuat cu aproape 50% in primele cinci luni.
Dacia, castigatoare la „loteria” crizei internationale
Inainte de criza, Dacia aparea drept un brand „cuminte„, dedicat tarilor emergente. Modelul Logan era vazut ca o masina destinata unor piete cu o putere de cumparare extrem de redusa, iar marii jucatori din industria auto mondiala priveau detasati experimentul francezilor.
Lansarea modelului Sandero a fost privita la fel, cu detasare si multa ironie, inclusiv de expertii de la emisiunea TV britanica TopGear, care in 3 emisiuni la rand, pomeneau de Sandero, fara a-i da mare importanta.
[dbvideo=259]
Intre timp, marii jucatori din industria auto, precum Ford, GM, Toyota, Opel sau Volkswagen se intreceau in a lansa modele cat mai spectaculoase, in care nivelul tehnologic si confortul cresteau pe masura pretului tot mai piperat, inclusiv a modelelor din clasa mica.
Iar planurile de dezvoltare, schitele noilor modele ce urmau sa fie lansate in 2009 si 2010, vroiau sa demonstreze faptul ca „luxul se democratizeaza”.
A venit insa criza si odata cu ea, si problemele. In conditiile in care intre 60% si 80% dintre vanzarile auto la nivel mondial se realizau prin sisteme de finantare de tip credit sau leasing, odata cu prabusirea sistemului financiar, piata auto a intrat in colaps.
Ce a urmat, se stie. GM si-a pierdut locul de lider mondial si a intrat in faliment, Chrysler la fel, Ford si-a restructurat la sange operatiunile, Renault si Citroen au avut nevoie de ajutorul financiar al statului francez, Opel se zbate in faliment, Porsche a ajuns sa ceara ajutor de urgenta seicilor arabi, iar asiaticii, de la Toyota la Hyundai si Kia, abia rezista in fata crizei fara precedent in istoria automobilului.
In acest context, multe dintre statele lumii au initiat programe de ajutorare a industriei auto, iar cele mai bune solutii s-au dovedit a fi programele de tip „Rabla”, altadata privite ca niste campanii sociale, destinate tarilor in curs de dezvoltare.
Intr-o miscare de marketing ce ar putea fi inclusa, fara nicio problema, in manualele de economie aplicata, Dacia a reusit sa profite de programele Rabla din diverse tari, reusind in numai cateva luni sa treaca de la agonia sfarsitului de an, la productia „la foc continuu” din aceasta perioada.
[quote=Constantin Stroe, vicepresedintele Dacia]Dacia a reusit sa vina cu o masina adaptata vremurilor in care traim. Raportul pret calitate este unul corect, iar ofertele prin programul Rabla din tara, dar si din strainatate, constituie un avantaj puternic in fata concurentei[/quote]
„In momentul in care au intrat pe piata germana, nimeni nu se astepta sa aiba succes”, a declarat analistul Razvan Codorean.
„Din momentul in care a aparut Programul Rabla si Sandero a putut fi cumparat cu 5.000 de euro, a urmat o adevarata explozie de vanzari, iar managerii de la Dacia au inteles ca acesta este drumul de urmat pe viitor”, a mai spus expertul.
Anticipat intr-o analiza DailyBusiness.ro, Loganul anti-criza, de 5.000 de euro, a fost lansat pe piata romaneasca si la export, iar zilele trecute, Dacia si-a completat oferta cu Sandero Stepway, o masina avand o tinta bine conturata – exportul.
„E o strategie foarte buna. Intr-un asemenea program, ca si afara, cu cat ai o paleta mai larga de oferte, cu atat ai sanse sa prinzi mai multi clienti”, a declarat, intr-o analiza DailyBusiness.ro, dedicata noului model, analistul Daniel Costea.
Marti, Dacia a mai mutat inca odata, aruncand pe piata o noua motorizare, pe benzina, de 1,2 litri si 75 CP, si asta in contextul in care cererea de masini pe benzina a ajuns la aproape 75% din totalul vanzarilor din primele 5 luni.
In plus, inginerii de la compania argeseana pregatesc lansarea, in toamna, a primului SUV din istoria marcii.
Ce va urma pentru producatorul auto roman? Constantin Stroe, vicepresedintele Dacia, a anuntat pentru perioada urmatoare, intr-un interviu acordat DailyBusiness.ro, o noua campanie agresiva de marketing, menita sa creasca vanzarile pe piata romaneasca, in special pe segmentul „Rabla”.
Un target cu un potential in crestere, in conditiile in care, din toamna, si companiile vor putea sa isi schimbe flotele auto cu ajutorul primei de casare de 3.800 de lei, iar surse din piata vorbesc si de posibila extindere a programului si la sistemul de leasing.
„Programul Rabla a crescut vanzarile din piata auto germana cu 40% in acest an. Daca guvernul va accepta si va sustine extinderea vanzarilor si prin sistemele de leasing, ne asteptam ca cele 60.000 de masini prevazute in program sa fie vandute pana la finele anului”, a declarat Stroe.
Ce se va intampla in momentul in care Programul Rabla se va incheia? Managerii de la Dacia par a fi linistiti, cel putin in ceea ce priveste potentialul pietei autohtone.
Si asta in conditiile in care din 2011, potrivit reglementarilor europene, circulatia masinilor non-euro ar putea fi interzisa. Potrivit datelor Registrului Auto Roman, in toata tara sint inmatriculate aproape 5 milioane de autoturisme, ceea ce inseamna ca aproximativ 2,7 milioane de soferi vor fi obligati sa renunte la masini.
„Dacia este cea mai vanduta masina din Romania si nu vad cine ii va putea ameninta suprematia. Poate doar modelul Ford, ce va fi construit la Craiova, insa trebuie vazut, concret, ce vor americanii de la acest model„, a declarat analistul Dan Vardie, pentru DailyBusiness.ro.