Acest gen de masini, relativ ieftine, de clasa medie, cu dotari optime si consum redus, dar la preturi de peste 5.000 de euro, vor inregistra cele mai mari vanzari la nivel mondial dupa 2008, in timp ce planurile de producere a unor masini ultra-ieftine vor fi probabil abandonate treptat, nefiind fezabile din punct de vedere al raportului pret-calitate, au estimat pentru DailyBusiness o serie de analisti ai pietei auto.
Lansarea Loganului romanesc, spun specialistii, a redefinit standardele in ce priveste low-costul, masina produsa de Dacia reprezentand port-drapelul noului trend in moda auto.
„Anul 2008 va reprezenta unul de cotitura pentru piata auto mondiala”, estimeaza analistul auto Razvan Codorean. „Toti marii producatori, de la Renault, la Ford, GM, Fiat si exoticii indieni de la Tata, cu totii isi propun lansarea unor modele competitive, in genul Logan”, a declarat Codorean.
Ford, spre exemplu, va lansa in a doua parte a anului 2008, la Craiova, cel mai probabil noul model Fiesta, Dacia va incepe tot anul viitor productia lui Sandero la Mioveni, iar indienii de la Tata Motors vor lansa Maruti 800, masina cu care vor sa “ia caimacul” pe aceasta piata.
In plus, in piata concureaza deja, printre altii, General Motors, prin Chevrolet, cu Aveo si Spark, Fiat vinde Grande Punto si Albea, iar Skoda a lansat noua Fabia.
Analistii spun ca acestea sunt semnalele unei regandiri a strategiilor de productie, marketing si vanzari in 2008, in timp ce proiectele de productie a unor masini ultra low-cost, precum cele din piata indiana, sunt abandonate treptat, cheltuielile de productie impuse de standardele internationale de securitate auto ridicand pretul masinilor peste 5.000 de euro.
Masina globala – mix intre calitate, pret si fiabilitate
Viitorul este al masinilor decente ca pret si dotari, cu un cost relativ scazut, iar Logan a incearca sa se adapteze la aceasta tendinta. Vanzarile, inclusiv in pietele UE, dovedesc ca este nevoie de astfel de produse, a declarat analistul auto Marius Carp, fostul director al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile.
„Lansarea modelului Sandero, un hatchback clasic, pe schema Loganului, si inceperea productiei Ford la Craiova, sunt doar doua dintre semnalele ca usor, usor, dispare ideea de low-cost pentru pietele sarace si apare masina globala, un produs decent, pentru un consumator mediu”, a adaugat analistul Razvan Codorean.
Renault este considerat deschizatorul de drumuri in materie. Lansarea de succes a Loganului si acum, pregatirea modelului Sandero, sustin faptul ca piata nu cere neaparat un pret redus, cat un mix de calitate, pret si fiabilitate.
„Nu se mai ia in considerare low-costul”, a declarat anterior analistul auto Dan Vardie. „Loganul a dovedit ca, pana la urma, nu conteaza cat costa de fapt masina, daca stii sa o vinzi cum trebuie si mai ales, daca ii pui dotari decente. Loganul de 5.000 de euro costa de fapt cu cateva mii de euro in plus, dar cui ii pasa? Lumea cumpara, considerand-o o masina ieftina”.
Occidentul prefera hatchback-ul
Dacia Sandero si Fordul produs la Craiova vor fi destinate in proportie de peste 90% exportului, estimeaza analistii.
„Fordul de la Craiova se anunta a fi un produs calitativ mediu, menit sa creasca suplimentar vanzarile concernului american pe piata europeana, acolo unde Ford vinde mai mult si decat in SUA”, spune Codorean.
„In Anglia, de pilda, Ford e pe primul loc la vanzari si cel mai interesant, se vand in proportii de peste 90% hatchback-uri. Asa ca ma astept ca la Craiova sa fie produs un astfel de model, mai cu seama ca si in celelalte tari europene, vanzarile acestor produse sunt sensibil mai mari decat al celor in 3 sau 4 usi”, a mai spus analistul.
Trendul din piata a fost observat si de strategii de la Renault care, dupa succesul Logan, s-au pus imediat pe proiectat un hatchback, iar modelul rezultat a fost Sandero, care va fi lansat anul viitor la Mioveni.
Masina, un automobil de clasa mica, va avea o lungime de 4,02 metri si un spatiu de depozitare de 320 litri in portbagaj. Spre comparatie, Logan berlina are 4,25 metri lungime, iar Logan break (MCV) – 4,45 metri.
Noul Sandero, automobil in 5 usi, derivat din platforma B0 a Logan, va fi produs si la uzina din orasul brazilian Curitiba, urmand a fi comercializat in Brazilia din decembrie, si apoi in Argentina.
„Era normal ca strategia Renault in Romania sa includa si constructia unui hatchback. Era produsul care lipsea din gama, alaturi de pick-up. Cu noul model va fi atacata piata UE, pentru ca in pietele emergente succesul de vanzari este adus de modelul cu portbagaj, in patru usi”, a declarat analistul auto Marius Carp.
Acesta nu exclude posibilitatea ca Sandero sa se vanda bine si in Romania, mai cu seama ca pretul, estimeaza el, va fi unul ceva mai redus decat Logan-ul berlina, cu circa 300 de euro.
Gama Logan cuprinde in prezent trei modele: berlina, break-ul numit MCV si furgonul numit Logan VAN. Grupul Renault vrea sa vanda, pe plan mondial, anul acesta, 400.000 de automobile Logan, in crestere cu 60% fata de 2006, pe fondul inceperii productiei in Iran, India si Brazilia.
Estimarile Renault sunt incurajate de ritmul tot mai sustinut al vanzarilor Logan. Numai in Franta, Renault a vandut peste 20.000 de masini Logan in primele opt luni ale anului, cu aproape 43% mai mult decat in perioada similara din 2006
Romania, in topul tarilor producatoare auto
Prezenta companiilor Ford si Renault va ridica productia auto in Romania la peste 650.000 de masini in 2010. Ford promite o productie anuala de 300.000 de unitati, in timp ce Dacia a anuntat, marti, ca va produce de anul viitor 350.000 de masini pe an.
Romania va ajunge astfel, din 2008, in topul primelor zece tari producatoare din Europa, a declarat vicepresedintele Dacia, Constantin Stroe.
Romania s-a clasat anul trecut pe locul 16 in Europa la productia de automobile, cu peste 200.000 de unitati, ceea ce reprezinta 1% din productia totala de pe continent. Cea mai mare tara producatoare de automobile este Germania, cu 5,81 milioane de vehicule, urmata de Franta, Spania, Marea Britanie si Rusia. In aceste cinci tari sunt produse 70% dintre automobilele de pe continent.