Conform revistei franceze AutoPlus (foto), Dacia lucreaza in secret la proiectul lansarii unui automobil SUV ce ar urma sa fie lansat in 2010. Modelul, ce ar putea fi construit pe o platforma derivata din cea a Nissan Qashqai, ar urma sa coste intre 11.000 si 13.000 de euro. Logan SUV va fi produs in doua variante, una de 75, respectiv una de 115 CP.
Un alt producator care incearca sa aduca SUV-ul la preturi mici in Romania este compania chineza Great Wall, cu modelul Hover, care se vinde la pret de lista incepand cu 15.000 euro, fara TVA.
Dacia ar putea da lovitura cu modelul sau de SUV, sunt de parere analistii din piata auto, chestionati de DailyBusiness. Noul Logan SUV va acoperi, ca si in cazul celorlalte modele produse la Pitesti-Colibasi, un segment de piata in crestere importanta si care are nevoie de o gama mai cat variata de modele.
„Piata romaneasca a SUV-urilor creste de la an la an cu procente spectaculoase, mai mari decat in cazul berlinelor”, considera analistul auto Razvan Codorean. „Cum pe aceasta piata nu gasesti modele de autoturisme sub 14.000 de euro, modelul pregatit de Dacia, mai ieftin, ar putea sa reconsidere standardele, la fel cum a facut Renault cu modelul Logan”, a declarat analistul.
Specialistul auto Adrian Mihaltianu spune ca SUV-ul de la Dacia se va adresa unui segment extrem de dinamic de consumatori, ale caror venituri sunt intr-o crestere constanta, in concordanta cu cresterea economica a Romaniei.
„Un SUV construit la Dacia, la un pret de 11.000-13.000 euro va atrage, cu siguranta, o cerere importanta. Uitati-va la performanta Hyundai, care a realizat vanzari excelente pe piata romaneasca cu modelul Tucson (incepand de la circa 14.000 euro fara TVA – n.r.), unul aflat la sfarsit de gama, dar care, in ciuda designului ceva mai invechit, a reusit performante foarte bune din prisma pretului si fiabilitatii”, crede Mihaltianu.
Stroe, Dacia: Piata SUV-urilor este una de interes pentru noi
Directorul comercial al Dacia, Jacques Daniel, a confirmat, saptamana trecuta, interesul Dacia pentru constructia unui model SUV.
„Dacia va dezvolta si va lansa un model SUV, pana la sfarsitul anului 2009. Platforma Logan are tractiune 4×4 si 4×2, iar cand vorbim despre un SUV ne putem gandi la un vehicul 4×4. De aceea, noul model Dacia va fi dezvoltat pe aceeasi platforma Logan sau pe una usor modificata”, a declarat Daniel. Ulterior, conducerea Dacia a refuzat orice alte declaratii legate de acest model.
Vicepresedintele Dacia, Constantin Stroe considera ca piata romaneasca are nevoie de produse cat mai variate, iar SUV-urile reprezinta un trend de actualitate. Stroe evita sa vorbeasca despre modelul Logan SUV, dar spune ca piata este una interesanta pentru Dacia.
„Piata SUV-urilor este una interesanta pentru noi. Este un segment auto intr-o crestere importanta, cu un public dinamic, format in special din tineri sau middle-age. Piata are nevoie de oferte pe acest segment”, a declarat, pentru DailyBusiness, Constantin Stroe.
Argumentele competitiei: Publicul interesat de SUV este mai pretentios
Hyundai Motor, unul dintre principalii jucatori din piata SUV-urilor din Romania nu vede o amenintare directa in preconizata lansare a unui SUV de catre Dacia. Raluca Ghilea, marketing manager Hyundai, considera ca, dincolo de oferta din piata, diferenta este facuta de calitatea produsului, de serviciile de garantie si post garantie.
„Asteptam Dacia in piata si credem ca o concurenta mai puternica pe acest segment va fi chiar de bun augur. Cred insa ca, dincolo de pret, care este extrem de important in piata romaneasca, diferenta va fi facuta de calitatea produsului, fiabilitatea, de serviciile dedicate clientului. Hyundai e lider de piata tocmai din acest motiv”.
Anul trecut, pe piata romaneasca s-au vandut peste 15.000 de SUV-uri, fata de 11.000 cu un an inainte, iar pentru 2008, vanzarile ar putea fi cu pana la 30% mai mari, conform statisticilor APIA.
Hyundai Tucson si Santa Fe, Volkswagen Touareg, Toyota RAV 4, Mitsubishi Outlander, Audi Q7, Honda CR-V si Toyota Land Cruiser sunt cele mai bine vandute modele din aceasta clasa.
„Piata SUV-urilor va creste in 2008 cu procente intre 10 si 30% fata de acest an. Performanta vine ca urmare a dezvoltarii unei game extrem de variate de modele, la preturi atractive. Cresterea nu va mai fi insa la fel de mare ca in 2007 pentru ca piata a ajuns deja la maturitate”, a spus Raluca Ghilea de la Hyundai Motor.
Care sunt atuurile modelului SUV de la Dacia?
Primul SUV de la Dacia va fi, cel mai probabil, un model putin mai mic ca dimensiuni decat Nissan Qashqai, modelul de unde ar putea imprumuta platforma.
„Cu siguranta SUV-ul de la Dacia va imprumuta platforma de la Qashqai, care va fi insa modificata, probabil redusa. In niciun caz, Renault nu va risca sa foloseasca platforma Koleos, primul SUV al Renault, model lansat in acest an si a caror costuri de fabricatie si de vanzare sunt destul de mari in comparatie cu ce vrea Renault de la Dacia SUV”, estimeaza analistul auto Razvan Codorean.
Analistii spun ca pozele aparute in ultima vreme pe Internet, ce prezinta posibile modele SUV lansate de Dacia, sunt mai de graba studii de caz, multe dintre ele realizate pe computer de useri interesati sa se „distreze” pe internet.
„Multe dintre fotografii se vede in mod clar ca reprezinta trucaje in Photoshop. Exista insa si cateva fotografii credibile. Cred insa ca este prematur sa vorbim despre o imagine a noului automobil, fiind vorba de studii de caz intermediare”, crede analistul Adrian Mihaltianu. „Un lucru este sigur. Daca vrem sa vedem cum va arata noul SUV din curtea Renault, trebuie sa ne uitam in gama Renault, de unde isi va lua piesele. Nu cred ca Dacia Renault va risca sa lanseze un model cu piese complet noi, costurile de fabricatie si implicit pretul masinii depasind astfel tinta de pret pe care si-o propune Dacia pentru acest model”, a declarat Codorean.
Planul de vanzari al Logan SUV ar putea viza piata fostei URSS
Dincolo de piata romaneasca, acolo unde Logan este vazuta ca o marca fiabila, iar vanzarile vin sa confirme acest lucru, Logan SUV ar urma sa reprezinte un nou pariu pentru Renault pe pietele externe. Iar tinta pe termen lung, in opinia analistilor, ar urma sa o reprezinte piata rusa, una extrem de interesata de astfel de modele.
„In Rusia, traditia SUV-urilor este impamantenita. Lada si Volga au facut istorie cu masinile lor. Odata cu dezvoltarea economiei de piata, rusii sunt tot mai interesati de masinile din import, iar SUV-ul de la Dacia ar urma sa se plieze excelent pe pretentiile rusilor – masini cu garda inalta, incapatoare, capabile sa circule pe reteaua deficitara de drumuri din fosta URSS si, mai ales, la un pret bun”, spune Mihaltianu.
„Logan SUV le va permite rusilor, dar si est-europenilor in general, sa mearga pe orice drum, sa incarce un portbagaj urias”, a mai spus analistul auto.
Marea problema a Daciei, lipsa de experienta
Dincolo de vestile pozitive ce vin de la Dacia, analistii ridica un mare semn de intrebare legat de lipsa de experienta a romanilor in a construi astfel de modele SUV. Esecul proiectului ARO, dar si pretul redus de care Renault tine cu dintii, ar putea face din modelul SUV foarte bine si un esec rasunator.
Jurnalistii francezi de la AutoPlus se raliaza acestor temeri. Ei estimeaza ca Dacia ar putea apela la o solutie de compromis, in care SUV-ul nu va dispune de tractiune integrala, urmand insa sa beneficieze de un plus la capitolul imbinari, calitatea caroseriei si a sistemelor de tractiune.