În prezent, Bucureștiul este un oraș foarte aglomerat, marcat de nemulțumirile a tot mai mulți utilizatori ai mijloacelor de transport. Este un moment oportun de reformare a sistemelor și politicilor publice aferente. Ambuteiajele și sistemele de transport insuficient utilizate sunt, de asemenea, o provocare pe care factorii de decizie ar trebui să o abordeze frontal: punând utilizatorul în centrul soluției.
Înțelegerea modului în care oamenii folosesc rețelele de transport este o
parte importantă în dezvoltarea unor soluții durabile pe măsură ce
comportamentele privind utilizarea mijloacelor de transport se schimbă, se
arată în raportul EY, All
change, please: How shifting passenger behavior can improve mobility in cities.
Cum arată „călătorul viitorului”:
Legătura dintre alegerea modalității de deplasare, fie că
este mersul pe stradă sau folosirea metroului în orice oraș important, și
influența smartphone-urilor, a social media și a fluxurilor de informații în
selectarea acestor opțiuni de către utilizatori este evidentă. Tehnologia și
conectivitatea digitală permit cetățenilor accesul la noi opțiuni de transport
din afara infrastructurii existente.
În 2014, aplicațiile de transport de pe smartphone-uri
erau folosite de peste 70% dintre londonezi, în timp ce în Sydney, peste 40 de
milioane de cereri de informații de călătorie de pe dispozitive mobile erau
înregistrate în fiecare lună.
„În orașe
precum Bucureștiul, oamenii își folosesc aplicatiile de pe telefon pentru a
obține un taxi, sau folosesc Uber în loc de taxi, sau utilizează Waze pentru a
găsi și a optimiza ruta spre destinație, sau sunt membri ai unui grup de
carpooling pe Facebook. Tehnologia digitală are o influență puternică asupra
călătoriilor noastre zilnice prin oraș. În același timp, autoritățile publice
ar putea valorifica avantajele tehnologiilor digitale pentru fluidizarea traficului,
pentru a estima blocajele din trafic și de a oferi soluții alternative, pentru a planifica transportul public, semafoarele, de a da
cetățenilor acces la informații în timp real despre opțiunile de mobilitate și
program „, spune Carmen Adamescu, Partener în departamentul de Asistență în
afaceri al EY România.
Este logic faptul că, în planificarea unui sistem
eficient de transport, factorii de decizie ar trebui să se asigure că
infrastructura și comportamentul de lucru sunt corelate. Având la dispoziție,
pe de-o parte, mai multe informații și o infrastructura digitală, indivizii
sunt în măsură acum, mai mult ca niciodată, să definească o direcție de urmat
privind mobilitatea în orașe.
Planificarea de sus în jos riscă să piardă
această perspectivă. Astfel, este important ca punctul de plecare în definirea
politicilor publice de transportul să se concentreze asupra utilizatorilor.
Iar acest lucru înseamnă mai mult decât a studia doar
numărul de persoane care folosesc un anumit mijloc public de transport. În timp
ce numărul de pasageri transportați de un mijloc de transport reflectă, fără
îndoială, comportamentele indivizilor și opțiunile de mobilitate, acesta nu
reprezintă în mod corespunzător noua „mobilitate personală”.
Drept
urmare, acesta nu reușește să ofere o mobilitate cu adevărat eficientă. De
exemplu, un sistem de tranzit ar putea fi foarte bun la transportarea unui
volum mare de pasageri între puncte fixe. Datele privind numărul pasagerilor
transportați de un mijloc de transport poate surprinde doar un aspect al
absorbției sau al succesului sistemului.
Desigur, comportamentul uman este complex și poate fi
contradictoriu. Este important să se aibă în vedere acest lucru atunci când se
analizează mobilitatea. De exemplu, sunt indivizii și familii care cred în
conservarea mediului, dar preferă încă să folosească mașina pentru deplasări de
rutină, mai degrabă decât o alternativă de transport public. În mod similar,
indivizii ar putea aprecia beneficiile pentru sănătate ale mersului pe jos sau
cu bicicleta, dar utilizează servicii de taximetrie pentru multe din
călătoriile lor.
„Politicile
publice de planificare eficientă a transportului trebuie să răspundă la întrebarea:
cum putem convinge oamenii să se comporte într-un mod dezirabil, din punct de
vedere economic și social? De exemplu, cum ar fi să meargă cu trenul în loc să
își folosească mașina, să utilizeze un sistem de bike-sharing sau carpooling?
Într-o lume a hiper-conectivității, asta înseamnă pătrunderea pe canale
digitale și sociale care au o influență tot mai mare asupra vieții cetățenilor.
Politicile de transport urban trebuie privite în relație cu politica națională de
transport, pentru a asigura o planificare coordonată și implementarea unor
soluții digitale care să depășească granițele orașelor. Cu alte cuvinte, nu este
suficient să avem doar orașe inteligente, ci și orașe conectate, prin asigurarea
interoperabilității între sistemele urbane și interurbane, contribuind astfel
la îmbunătățirea managementului de trafic, a mobilității, a proceselor de planificare
a călătoriilor și la cooperarea între părțile implicate la nivel național și
local”, spune Paul Ilău,
Manager EY România.
În 2014, Bucureștiul a fost unul dintre cele mai
aglomerate orașe din Europa (cu un indice de congestie a traficului de 41%, potrivit unui
studiu finanțat de BERD și Guvernul României. Primăria București are în vedere
crearea a 20,5 km de linii stradale, dedicate exclusiv autobuzelor, în zonele
de nord, vest și în centrul orasului. În Bucuresti, călătoriile cu
autoturismele particulare reprezintă aproape jumătate din numărul de curse de
transport în comun, pe distanțe mai mari de 1 km. Cei mai mulți oameni preferă
să conducă la și de la locul de muncă, unul dintre motive fiind faptul că
există încă suficiente locuri de parcare gratuite în oraș.