”Daca ai bani cash, discutam de o reducere suplimentara. Masina costa 18.000 de euro, dar ti-o las la 16.000, daca ai banii astazi”, imi spune vanzatorul unui BMW 525 d din 2008, pe care l-am intalnit luni in targul Autovit din Bucuresti. O masina full-option, cu 96.500 km. la bord, adusa din Germania.
[gallery:115]
Limuzina arata excelent. Un astfel de automobil costa la dealer, chiar si achizitionat de la autoturisme rulate, in jur de 30.000 de euro. Noul model seria 5 este cotat ceva mai scump, intre 42.000 si 72.000 de euro.
Pretul e un chilipir, cu siguranta. De ce o vinde la pretul asta? ”Vreau sa scap de ea repede, pentru ca am nevoie de bani urgent la firma”, imi spune acesta.
Bineinteles, ceva ma face sa nu il cred. Nu pare a fi genul de business-man ajuns la ananghie. Pare a fi mai mult genul traditional de samsar de masini, imbogatit in anii cresterii economice si ajuns acum la fundul sacului. La fel ca el sunt multi cei care cauta cu disperare clienti.
Masini la jumatate din pretul din 2008
BMW-ul 525 mi-a sarit in ochi, pentru ca era plasat strategic, la intrarea in targ.
Sunt insa si alte masini tentante. Un Volkswagen Passat, din 2006, 197 CP, full-options, cu 87.000 de kilometri la bord, se vinde la 10.990 euro. In 2008, masina asta costa cel putin 14.000 de euro. Mai vad un Mercedes E 220 din 2007, cu 137.000 km. la bord, full-options, care costa 13.700 euro. La dealer, masina asta costa dublu.
Un Audi A4, din 2006, cu 107.000 km.la bord, se vinde cu 8.200 euro. Acum doi ani, un astfel de automobil nu il puteai cumpara sub 14.000 euro. ”Facem un test-drive daca vrei. Te duc si pe autostrada. Masina e impecabila. Nu vei regreta daca o cumperi”, imi spune proprietarul. Automobilul arata, intr-adevar, foarte bine. E genul de masina preferata de romani inainte de criza. Ma gandesc insa cat m-ar costa service-ul la un asemenea autoturism. Mai cu seama ca a cumpara o masina second-hand inseamna sa iti asumi o serie intreaga de riscuri.
In targ, preturile sunt pentru toate buzunarele. Printre cele mai ieftine masini, un Matiz din 2006 la 1200 de euro, un Ford Focus din 2003, la 3950 de euro, un BMW 316 din 2000, de 105 cp, la 4350 de euro si un Peugeot 207, la 6500 euro. Proprietarul tocmai facuse un nou discount, de 200 de euro, marcat vizibil pe parbriz.
Descoper si un model ceva mai exotic, un Hyundai tunat de 2000 cc, din 2003, la 6250 de euro. O masina pentru teribilisti, cu un discount suplimentar de aproape 700 de euro.
La clasa de lux, oferta nu este atat de mare pe cat m-as fi asteptat. Remarc un Porsche Cayenne din 2008 la 39.700 euro, pret redus de la 43.700 euro, un Maseratti la 42.800 euro si un Mercedes CLS 320 full option la 39.000 euro. Cat ar costa in mod normal o astfel de masina? Cel putin dublu.
Samsarii, concurenta si recesiunea
In targul Vitan sunt sute de masini la vanzare dar parca nu mai sunt asa de multe ca in anii trecuti. Cei mai multi samsari s-au apucat de afaceri pe filiera Bulgaria, ori au inceput alte business-uri mai rentabile. Sa aduci masini din Occident nu mai este deloc o afacere.
”In 2008, faceam cam 2.000 de euro la o masina. Acum mai stau pentru ca mai am niste masini pe care nu reusesc sa le vand. Am banii blocati. Cum scap de ele, ma apuc de altceva”, imi spune Andrei, un samsar pe care l-am intalnit la targ si care a acceptat sa vorbeasca. Are la vanzare un BMW, un Audi si un Q7. ”Mare prostie am facut cu Audi-ul asta. Am bagat 40.000 de euro in el si acum am banii blocati. Daca gasesc un client cu 35.000 il dau cu ochii inchisi”.
La fel ca el sunt multi care vor sa vanda si sa scape. Masinile le-au adus numai batai de cap. Interesant este ca, daca in anii trecuti, piata era facuta in special de samsari, acum vezi mai multi vanzatori particulari. ”Sunt aia care si-au luat masini de fite anii trecuti, iar acum nu mai au cu ce sa le tina. Sa platesti 40 de milioane impozit la un Volkswagen, pe criza asta, nu poate multa lume”, imi spune samsarul.
”E jale, domnule. Uite masinile alea, stau aici de anul trecut. Nu le cumpara nimeni”, imi spune un vanzator de la o taraba de langa ”expozitia de masini de lux”.
”E mai ceva ca la show-room. Acolo macar poti sa faci un test-drive. Vine lumea, se uita lung, dar cine isi mai permite sa cumpere? Inainte facea romanul credit la banca si isi lua BMW, sa il stie lumea ca s-a ajuns. Acum, cine mai are bani sa isi ia masina de fita?”, spune acesta, parca bucuros ca are cu cine sa vorbeasca in pustiul din targ.
Reusesc sa intru in vorba cu unul dintre proprietari. Are un Passat din 2008 la vanzare, pe care cere 13.000 euro. Vrea sa scape de el pentru ca nu mai are bani sa-l intretina. ”M-am dus la service cu el si am inghetat cat au crescut preturile. A ajuns sa iti fie frica sa te duci cu masina la service, ca te rup aia. Pentru ca n-au mai vandut masini, vor sa scoata bani din revizii si piese de schimb”, afirma acesta. ”Vreau sa scap de ea si sa imi iau una mica, ieftina, de oras. Pe criza asta nu merita sa tii o masina pretentioasa”, mai spune el.
Il intreb cat este dispus sa mai lase la pret. ”Nu stiu domnule, la cat platesc sa o tin aici, cat ma costa sa o intretin, revizii, impozit, cat stau dupa clientii care trag de mine, pana la urma o sa o dau ca sa scap de ea”.
Statisticile oficiale arata ca in acest an, doua din trei masini inmatriculate in Romania au fost second-hand. Potrivit statisticilor Directiei Regim Permise si Inmatriculari Vehicule, in primele cinci luni din totalul de 87.600 de autoturisme inmatriculate, peste 61.000 au fost la mana a doua.
Topul celor mai bine vandute masini second-hand este dominat de Volkswagen si Opel, cu peste 4.000 de masini fiecare, urmate de Ford, BMW, Audi si Mercedes-Benz, cu 1.000-1500 de masini.