Pe piata romaneasca au fost vandute, in primele cinci luni ale anului, 115.000 de automobile, din care 62 % din import si 38 % din productia interna (Dacia si Daewoo), releva datele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania (APIA).
Cresterea vanzarilor de automobile din Romania reflecta imbunatatirea nivelului de trai si cresterea accentuata a veniturilor romanilor, declara, pentru DailyBusiness, Constantin Stroe, vicepresedintele APIA si totodata vicepresedinte Dacia Group. „Automobilul a incetat sa mai fie un lux si a devenit un bun absolut necesar”, a aratat Stroe.
In intervalul mentionat, peste doua treimi dintre cumparatorii de automobile au ales sa achite pretul cu banii jos, ceea ce, in opinia lui Stroe, reflecta cresterea puterii de cumparare a romanilor.
Leasingul a fost preferat de 35% dintre cumparatorii de automobile noi de import, in primele cinci luni, in timp ce, pentru marca Dacia, ponderea acestei modalitati de finantare a fost de numai 17% din totalul celor 37.199 de masini vandute de producatorul argesean. „Asta inseamna o crestere a puterii de cumparare a populatiei. E o dovada in plus a faptului ca economia a inceput sa lucreze si ca veniturile sunt pe masura.”, a subliniat Stroe.
Cresterea economica a condus si la o sporire a numarului de automobile importate. „Cifrele APIA arata o realitate cat se poate de normala”, este de parere expertul auto Petre Carp. „Economia creste de la an la an, iar efectele se vad si in cresterea pietei auto. Vanzarile de masini noi din import au crescut cu 52% in primele cinci luni ale anului, pana la peste 71.000 de unitati. Ma astept ca, pana la finele anului, cresterea sa fie si mai mare, in special in toamna, atunci cand, cu siguranta, vor fi depasite aceste prognoze”, a mai spus Carp.
Dacia Logan, cele mai mari vanzari
Clasamentele APIA arata faptul ca, pe piata interna, vanzarile cumulate ale marcilor Dacia si Daewoo au totalizat, in primele cinci luni, 44.913 masini, in scadere cu 4,9% fata de cele peste 47.000 comercializate de cele doua companii in intervalul ianuarie – mai 2006.
Dacia Logan ramane cea mai bine vanduta masina de pe piata romaneasca, avand vanzari de 37.199 unitati. Producatorul de la Pitesti detine, de altfel, 29,7% din piata auto, iar Daewoo, celalalt producator autohton, a absorbit 5,7% din piata. Vanzarile producatorului craiovean au crescut, in primele 5 luni, cu 3%, pana la 7.714 masini.
„Loganul este o masina al carei succes nu mai trebuie explicat. Pret bun, confort si spatiu mare. Vanzarile de pe piata interna nu fac altceva decat sa confirme o tendinta prognozata de noi, motivata de cererea tot mai mare de pe o piata aflata intr-o dezvoltare continua”, a declarat Stroe.
Renault Clio, lider pe piata masinilor de import
Dincolo de vanzarile Dacia, se remarca o crestere a vanzarilor Chevrolet (3806 buc.), in special pe modelele Aveo si Kalos, Citroen, mai ales cu C3 si C4 ( un total de 1372 buc.), gama Ford cu peste 5000 de modele vandute si Fiat cu 3340 de automobile. O crestere importanta de vanzari au inregistrat si modelele Hyundai (3136 buc. vandute), Opel si Peugeot, cu 5000 respectiv 4442 exemplare comercializate.
Renault ramane insa liderul autoritar in materie de vanzari de auto din import, cu 8190 de modele vandute.
„Cea mai ceruta masina de import in Romania este Renault Clio, cu 4.238 masini vandute, in toate variantele sale. Este o masina comparativa ca pret cu Logan, dar cu dotari superioare. Dincolo de succesul modelelor ca Chevrolet Aveo, Renault Clio sau Opel Astra Classic, piata atrage tot mai multe vanzari pe segmentul de clasa superioara, de la BMW, Mercedes, Audi, Land Rover si Chrysler”, a declarat analistul auto Petre Carp.
In primele 5 luni ale anului s-au vandut, pe clasa de super premium, 23 de exemplare de Jaguar, 25 de masini Lexus, 36 de Porsche si 4 Masterati.
Skoda si Volkswagen, cele mai mari vanzari pe leasing
Peste o treime dintre cei care si-au luat masini noi de import, in primele cinci luni ale anului, au ales leasingul. Dintre cele 71.042 de masini noi din import, vandute in perioada ianuarie – mai, 24.896, adica 35%, au fost achizitionate prin leasing.
Skoda a fost marca de import la care s-au vandut cele mai multe masini prin leasing (4.074) in primele cinci luni, urmata de Volkswagen cu 3.462 si Renault cu 3.292. In plus, toate masinile Cadillac au fost vandute prin sistem leasing. La Renault, ponderea leasing-ului a fost de 31% la Skoda de 44%, iar la Volkswagen 41%. BMW si MINI au fost marcile la care ponderea leasingului a fost cea mai scazuta, 3%, respectiv 2% din totalul vanzarilor.
Daca la autoturisme ponderea leasingului a fost de 35%, la capitolul vehicule comerciale usoare de import a fost de 46%. Astfel, dintre cele 10.546 vehicule de sub 3,5 tone vandute, 4.857 au fost achizitionate prin leasing.
Dacia a vandut in sistem leasing 46% dintre furgoanele comercializate intre ianuarie si mai (1.337 din aproape 3.000), in timp ce topul marcilor din import este condus de Iveco cu 1.172 si Ford cu 831 de vehicule utilitare vandute prin leasing.
Exporturile auto, in crestere cu 33,7%
Exporturile auto din Romania au crescut la 48.447 unitati, cu 33,7%, fata de primele cinci luni din 2006. In primele cinci luni din 2006 au fost exportate 36.240 de vehicule, dintre care 157 vehicule comerciale si 36.083 autoturisme. Exportule la cinci luni de anul acesta inglobeaza 290 vehicule comerciale si 48.157 autoturisme.