Taxa pentru emisiile de poluanti in atmosfera provenite de la surse mobile, cunoscuta si ca „taxa pentru teava de esapament”, platita de operatorii economici pentru autoturismele in dotare, a fost introdusa in 2002 prin legislatia referitoare la constituirea fondului de mediu.
El a spus, citat de NewsIn, ca taxa pentru emisiile de poluanti de la masini a fost eliminata pentru a evita acuzatiile de dubla taxare pentru acelasi factor de poluare, desi taxa de prima inmatriculare nu este recunoscuta ca taxa de mediu nici la Bruxelles nici la Bucuresti.
Pe de alta parte, Toti a spus pentru DailyBusiness ca taxa pentru noxe era oricum foarte mica, si ca statul cheltuia mai mult ca sa o colecteze decat obtinea la finalul operatiunii. Toti sustine ca cele doua taxe nu reprezinta dubla taxare, deoarece una se indreapta catre ministerul de Finante, si cealalta catre ministerul Mediului. In plus, spune el, taxa de prima inmatriculare se aplica in functie de capacitatea si tipul motorului, in timp ce taxa de noxe se calculeaza in functie de tipul de carburant si consum.
Potrivit acestuia, pana la mijlocul lunii noiembrie, sumele incasate din aceasta taxa sunt de 2,7 milioane lei. Bugetul Fondului de Mediu prevede pentru anul 2007 venituri din taxa pentru emisiile de poluanti din surse mobile de 3,5 milioane lei si de 10 milioane lei din taxa aplicata surselor fixe.
Legislatia actuala mentine taxa pentru emisiile de poluanti in atmosfera provenite de la surse fixe (centrale termice, CET-uri, cazane, cuptoare de prelucrare), respectiv toti operatorii economici care desfasoara activitati generatoare de poluare. Taxa nu se aplica persoanelor fizice, institutiilor publice, organizatiilor neguvernamentale sau guvernamentale, asociatiilor sau fundatiilor.
Taxa pentru emisii aplicata autovehiculelor era calculata in functie de consumul, tipul de carburant si de factorul de emisie.
Taxa pentru emisiile de poluanti provenite de la surse fixe se stabileste in functie de cantitatea de poluant emisa in atmosfera, la care se adauga o suma fixa stabilita pentru fiecare tip de poluant. Astfel, cota fixa este de 0,02 lei/kg pentru pulberi, 0,04 lei/kg pentru oxizi de azot si oxizi de sulf, 12 lei/kg pentru plumb, 16 lei/kg pentru cadmiu si 20 lei /kg pentru emisiile de mercur si cele de poluanti organici persistenti.
Taxa de prima inmatriculare auto, in vigoare de la 1 ianuarie 2007, si care a devenit, din luna martie, obiectul unei proceduri de incalcare a tratatului declansata de Comisia Europeana, se calculeaza in functie de trei variabile – vechimea masinii, tipul de catalizator (euro) si capacitatea cilindrica a masinii.
Update: Analistul auto Razvan Codorean sustine insa ca aplicarea celor doua taxe reprezinta dubla impozitare, intrucat taxeaza de doua ori nivelul de poluare.
„Putem vorbi de dubla impozitare ca si in cazul taxei de drum (rovinieta) si al taxei pe benzina”, a explicat Codorean.
Desi taxa de mediu se aplica doar companiilor, impunerea celor doua taxe reprezinta o dubla impozitare, intrucat si companiile apeleaza la importuri de masini la mana a doua pentru extinderea parcurilor auto, platind astfel taxa auto, a precizat analistul auto.