Triplarea taxei de poluare se va aplica, conform deciziei guvernului, la toate masinile inmatriculate in Romania, indiferent daca sunt noi sau second-hand. Insa pe perioada 15 decembrie 2008-31 decembrie 2009, taxa pentru masinile noi, cu motorizare de pana in 2000 de centimetri cubi va fi suspendata.
Un simplu calcul pornind de la formula de calcul a taxei de poluare, arata ca, pentru un Opel Vectra cu un motor de 2.2 litri pe benzina, cumparatorii vor achita o taxa de aproape 3.000 euro, iar pentru un Renault Megane II Lux Privilege, dotat cu motor Euro 3, de 1,5 litri fara filtru de particule si produs in 2006, taxa va creste de la 754 de euro la 2.262 euro, in conditiile in care masina costa, in medie, in strainatate, 8.000 de euro.
Pentru un Alfa Romeo 149 cu un motor pe benzina de 2,2 litri, taxa va fi de 3.555 euro, iar in versiunea diesel Euro 4 de 2.4 litri si filtru de particule, cumparatorul va trebui sa plateasca o taxa de 2.547 euro.
Pentru un Audi Q7 cu versiunea de motorizare de 4,2 litri, taxa va creste la 11.000 de euro.
Decizia guvernului nu a ajuns la Bruxelles
Pentru a intra in vigoare de la 15 decembrie, masurile luate joi de guvern, ce privesc triplarea taxei de poluare si suspendarea platii pentru masinile noi, de pana in 2000 cc, trebuie sa primeasca avizul Comisiei Europene.
Purtatorul de cuvant al comisarului UE pentru Taxe si Uniune Vamala, Maria Assimakopoulou, a declarat, vineri, ca executivul de la Bucuresti nu a trimis inca Comisiei Europene o informare cu privire la deciziile luate.
Analistii auto, citati de DailyBusiness.ro, au declarat ca exista putine sanse ca deciziile luate de Guvernul Tariceanu sa primeasca avizul Comisiei Europene.
Analistul auto Adrian Mihaltianu estimeaza ca masurile protectioniste, in genul majorarii taxei de poluare, nu vor avea succes si ca o astfel de decizie va fi anulata de Comisia Europeana.
„E un caz clar de infrigement (incalcarea a tratatului european-n.r.) si ne vom trezi cu aceleasi probleme ca si in cazul taxei de prima inmatriculare etc.”, spune Mihaltianu, in timp ce Alin Ghenea, director de marketing la AAA Auto, crede ca aceasta nu va fi aplicata.
„Deja avem probleme cu suspendarea taxei de poluare pentru masinile noi, masura care trebuia sa intre initial la 1 decembrie si a fost amanata, pentru ca Bruxelles-ul nu si-a dat avizul. Ma astept ca pana la urma, nici suspendarea taxei si nici majorarea pentru masinile vechi sa nu primeasca avizul CE”, a spus Ghenea.
„Masura mai scoate la iveala si o mentalitate predominanta la nivelul autoritatilor romane, care tine mai degraba de secolul XX decat de o tara membra a Uniunii Europene din anul 2008. Nu doar ca este ilegala, pentru ca discrimineaza intre masinile noi si cele vechi, dar este si inutila, caci nu va reusi, prin stilul ei pompieristic, sa redreseze vanzarile producatorului autohton de masini si ale celorlalti importatori si sa pastreze locurile de munca atat de des aduse in discutie”, a mai declarat Mihaltianu.
De la 1 octombrie 2009, masinile vandute in Uniunea Europeana trebuie sa respecte normele de poluare Euro 5. Dupa ce va expira perioada de suspendare a taxei pentru autoturismele noi cu motoare de pana la doi litri, doar modelele care sunt echipate cu propulsoare Euro 5 vor putea fi comercializate.
Decizia guvernului determina reactii pe Internet
Decizia guvernului de a tripla taxa de poluare de la 15 decembrie a provocat vii reactii pe internet, inclusiv pe site-ul DailyBusiness.ro. In timp ce unii au salutat masura, exasperati fiind de importurile masive de masini second-hand, altii au acuzat discriminarea practicata de guvern prin noul act normativ.
Redam cateva din opiniile cititorilor. „La gunoi cu rablele ! nu mai avem loc nici pe trotuare de rable romanesti si mai ales, straine ! trebuia facuta mai demult operatiunea asta…. cine n-are bani de masini decente sa mearga cu tramvaiul”, scrie un cititor. Un altul puncteaza faptul ca „este un exemplu extrem de concludent ca guvernul ia masuri de stopare a efectelor fara sa caute in prealabil cauzele. Sau fara sa le bage in seama, caci ele sunt foarte vizibile”. „Eu aduc prin activitatea mea, zeci de milioane anual la bugetul statului si pentru asta in activitatea mea folosesc masina cam 60000 de Km anual, pe drumuri judetene , comunale si chiar cele nationale de multe ori sunt ingrozitoare. Daca as folosi o masina noua , intr-un an de zile as pierde din valoarea masinii , prin uzura acesteia ,aproape tot profitul. Asa ca, cu aceste masini la mana a doua eu aduc bani statului”, declara un alt cititor DailyBusiness.ro, nemultumit fiind de majorarea taxei. „Guvernul modifica legislatia in mai putin de jumatate de an, nu este in stare sa duca o politica stabila, sa urmareasca efectele unei legi pe termen lung. La ce bun? Mai au putin doar! Executiv INCOMPETENT! La RAR in 11 zile cu programare, nu se ajunge la verificare. Functionarii statului INCOMPETENTI! Omul de rand care nu are bani de masina noua, face calculatia pentru o masina second, pana ajunge (in 2 luni) s-o inmatriculeze, executivul il „executa”. Cine e incompetent de data asta? Omul de rand! Nu mai are bani sa plateasca taxa tripla de poluare”, scrie, un alt cititor, pe www.dailybusiness.ro