800 milioane de euro. Aceasta este valoarea investitiei Mercedes in uzina pe care nemtii o vor construi in Ungaria. Specialistii spun ca, dincolo de aceasta suma, pierderea este de 2-3 ori mai mare, pentru ca Daimler ar fi atras in Romania si o suita de furnizori, care urmau sa isi deschida linii de fabricatie la noi in tara.
„Pierderile sunt de minim 2 miliarde de euro”, a afirmat analistul auto Razvan Codorean. „Uitati-va la Ford, care a venit la Craiova si a atras dupa el o intreaga pleiada de investitori. La fel trebuia sa se intample si cu Mercedes”, a mai spus analistul.
Marius Carp, fostul director al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), apreciaza ca daca privim investitia pe termen lung, pagubele sunt si mai mari.
„O asemenea fabrica atrage anual investitii suplimentare de zeci de milioane de euro. Din acest punct de vedere, exemplul Renault-Dacia este relevant”, a spus Carp. „Daca iei in calcul, pe de alta parte, numai impozitele si taxele pe care germanii urmau sa le plateasca la bugetul de stat, cred ca pagubele, la un calcul simplu, sunt de 2-3 ori mai mari decat suma initiala”, a adaugat fostul sef al APIA.
Dincolo de calculele hartiei, specialistii spun ca Romania va avea de suferit si la capitolul imagine.
„Este greu de estimat in bani cat a pierdut Romania exact din decizia Daimler de a merge in Ungaria. Cred insa ca, la nivel de imagine, pierderile sunt foarte mari. Atractivitatea mediului de afaceri romanesc va avea de suferit, cu siguranta”, a declarat Ernest Popovici, presedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile.
[quote=Adrian Mihaltianu, analist piata auto]Semnalul Mercedes e clar: „Atentie la afacerile din Romania!”[/quote].
„Germanii de la Daimler chiar au vrut sa construiasca o fabrica de la zero in Romania. Au calculat si si-au dat seama ca i-ar fi costat prea mult”, a declarat Adrian Mihaltianu, analist al pietei auto.
„Au incercat mai intai la Oradea, dar nu au gasit decat un teren inundabil, iar apoi la Timisoara, numai ca s-a aflat de investitie, iar preturile terenurilor au luat-o razna. Atat timp cat speculantii vor controla mediul investitional in acest mod, putem sa ne asteptam si la alte asemenea esecuri”, a mai spus acesta.
Mercedes a preferat Ungaria in detrimentul Romaniei din cauza infrastructurii deficitare de la noi, a speculantilor cu terenuri si a calitatii fortei de munca, apreciaza specialistii din piata auto.
Adrian Mihaltianu crede ca o alta problema care a pus bete in roate Romaniei in calculul facut de oficialii Mercedes este situatia funciara.
„A fost gafa autoritatilor, care au vorbit cand trebuia sa taca despre aceasta investitie, iar speculantii imobiliari atat au asteptat. Daimler s-a trezit ca trebuie sa cumpere un teren, la Timisoara, la un pret supraevaluat. Iar decizia lor de a alege Ungaria este, din acest punct de vedere, justificata”, spune analistul, aducand in discutie drept argument suplimentar situatia de pe piata imobiliara.
„Mai multi investitori straini au preferat sa isi amane proiectele de miliarde de euro in Romania din cauza speculantilor cu terenuri. Este incredibil faptul ca statul nu se implica in vreun fel, ca interesul national nu primeaza”, a subliniat Mihaltianu.
[quote=Ernest Popovici, presedinte APIA]Atunci cand vor sa realizeze o investitie greenfield, indiferent in ce colt al lumii, investitorii strategici se uita mai intai la infrastructura. Noi la acest capitol stam foarte prost[/quote]
Marius Carp, fostul director de la APIA a aratat ca Ungaria a mai plusat si cu alte argumente, printre care pozitia geografica mult mai buna in raport cu furnizorii Mercedes dar si la capitolul calitatea fortei de munca.
„Mercedes a gandit afacerea pornind de la realitatile pietei. Ungaria are un sistem de autostrazi bine pus la punct, iar in zona central-europeana dispune un grup de furnizori de calitate. In cazul Romaniei, distantele erau mai mari, noi nu avem autostrazi”, a precizat Carp.
El crede ca in decizia grupului german, nu a contat principalul atu al Romaniei, forta de munca ieftina.
„Pe nemti nu i-a interesat neaparat sa produca ieftin, cat de calitate. Iar aici, probabil au gandit ca muncitorii unguri pot oferi un produs mai bun decat cei din Romania. Bineinteles, au contat si costurile investitiei, iar aici am pierdut din cauza costurilor generate de investitia greenfield. Specialistii in imobiliare stiu de ce!”, a mai spus Carp.
[quote=Ioana Taflan, sef PR la Mercedes-Benz Romania]A fost o tema discutata indelung, iar board-ul a adoptat cea mai buna solutie pentru companie[/quote]
Daca pe cei de la divizia locala a Mercedes Benz, afacerea pare sa nu ii afecteze foarte mult, Romania primeste un „cartonas galben” la capitolul investitii, vazut de oamenii de afaceri ca un semnal de alarma privind oferta investitionala a Romaniei.
Intr-o analiza publicata miercuri de DailyBusiness, decizia Mercedes era practic anticipata de specialistii in piata, care anuntau posibile esecuri in atragerea investitorilor straini din cauza „bubelor” de pe imaginea mult prea „spoita” a economiei romanesti.
„Degeaba ne laudam cu crestere economica de 8%, de faptul ca investitiile straine s-au dublat in primele patru luni, la 3,2 mld.euro, fata de anul trecut, daca pierdem asemenea oportunitati”, a declarat analistul economic Cristian Dinulescu.
Oamenii de afaceri si specialistii in economie avertizeaza faptul ca principalul atuu al Romaniei in atragerea investitiilor straine – forta de munca ieftina – nu mai este de ajuns si ca, in lipsa dezvoltarii infrastructurii si elaborarii unui pachet legislativ stimulativ, Romania risca sa piarda multi investitori.
„Semnalul lansat de Mercedes nu este primul de acest gen. Mitsubishi a venit recent, in Romania, in incercarea de a gasi o locatie pentru o unitate de productie. Au venit, au discutat cu autoritatile, au cautat terenuri si apoi au plecat. Motivele sunt lesne de inteles”, a declarat analistul Razvan Codorean, pentru DailyBusiness.
Guvernul stimuleaza investitiile prin ordonanta de urgenta
Esecul afacerii Mercedes a trezit reactii si la Guvern, semnalul fiind unul cat de poate de negativ. In sedinta de miercuri, Executivul a anuntat promovarea, prin ordonanta de urgenta, a unui proiect de lege privind stimularea investitiilor si a decis reorganizarea Agentiei Romane pentru Investitii Straine (ARIS).
„Noile reglementari ne vor permite sa incurajam dezvoltarea anumitor sectoare de activitate, in functie de prioritatile de dezvoltare ale Romaniei. Un mare avantaj e ca va permite, prin facilitatile pe care le acordam investitorilor, sa dirijam investitiile in anumite domenii care sunt mai putin vizate de investitori in acest moment”, a declarat premierul Tariceanu.
Proiectul de stimulare a investitiilor a fost elaborat de Ministerul Economiei si Finantelor, iar miercuri a trecut de prima lectura. El vizeaza acordarea unor facilitati, ajutoare de stat si stimulente financiare pentru toate tipurile de investitii, atat cele straine, cat si cele romanesti, bineinteles in limitele impuse de legislatia europeana.
Resurse suplimentare:
Daimler: Construirea noii fabrici in Ungaria este cea mai buna decizie
Guvernul va adopta un act normativ pentru stimularea investitiilor
„Capcane” pentru investitorii straini: fiscalitate instabila, infrastructura proasta