- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Auto

Estimarile specialistilor: Taxa auto va fi pastrata, dar va scadea

03 Dec, 00:01 • Redactia DailyBusiness
Problema taxei de prima inmatriculare va fi rezolvata prin negocieri cu Comisia Europeana, urmand sa fie mentinuta, dar la un nivel scazut, intr-o forma ce va respecta legislatia europeana, estimeaza pentru DailyBusiness specialistii din industria auto.
Estimarile specialistilor: Taxa auto va fi pastrata, dar va scadea

Constantin Stroe, presedintele Asociatiei Producatorilor de Automobile din Romania (APIA), a declarat ca taxa de prima inmatriculare este prezenta, in diverse forme, in aproape toate tarile Uniunii Europene, iar diferendul dintre Romania si UE urmeaza tiparul discutiilor anterioare cu celelalte tari nou intrate in Uniune.

„Protejarea pietei auto autohtone nu poate fi pusa la indoiala de UE. Se va negocia in aceste doua luni intens, chiar si noi am facut o serie de propuneri, in asa fel incat pana la termenul limita sa fie modificata taxa, pentru a respecta legislatia europeana in materie”, a declarat Stroe, pentru DailyBusiness.

Cu o opinie similara vine si Marius Carp, fostul director al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania.

„In Ungaria s-a intamplat la fel ca acum in Romania. In 2005, cand au intrat in UE, au impus o taxa similara pe care, in urma negocierilor cu Comisia Europeana, au modificat-o”, a spus Carp.

Protectionism sau incalcarea tratatului comunitar?

Taxa de prima inmatriculare, in modul in care este aplicata astazi, respecta legislatia romaneasca, dar intr-adevar are prevederi ce pot fi percepute ca masuri protectioniste, ce avantajeaza industria autohtona de automobile, spun specialistii chestionati de DailyBusiness.

„Prevederile fac referire la cuantumul taxei, care intr-adevar este mai mare in cazul unor clase de masini decat taxele similare percepute in alte state. Aici este si problema. In conditiile in care modul de calcul va fi modificat, taxa va putea fi aplicata in continuare”, a declarat expertul auto Marius Carp.

Ideea este sustinuta si de Guvern. Ministerul Economiei si Finantelor (MEF) a anuntat ca in aceasta saptamana va continua negocierile cu Comisia Europeana, in asa fel incat, in dead-line-ul impus de CE, taxa sa fie modificata, iar aplicarea ei, in noua forma, sa fie introdusa de anul viitor.

Cine si cat primeste inapoi in urma aplicarii noii taxe modificate

Dincolo de oportunitatea mentinerii taxei, atacata dur de comisarul european pentru taxe Laszlo Kovacs, si de modificarile anuntate de guvern, poate cel mai important aspect se refera la soarta banilor perceputi de la 1 ianuarie 2007, momentul intrarii in vigoare a taxei, si pana in prezent. Este vorba de o suma de 787,06 milioane lei (aproximativ 225 milioane euro), potrivit datelor Ministerului Economiei si Finantelor (MEF).

Suma colectata din taxa de inamtriculare, pana in prezent, depaseste nivelul estimat pentru tot anul 2007, prin legea bugetului, la 766,8 milioane lei. Pentru anul viitor, Finantele au programat incasari din aceasta taxa de 600,8 milioane lei.

„Nu se pune problema sa fie dati banii inapoi. Asta in niciun caz, pentru ca taxa nu este ilegala. Se vor da inapoi, in masura in care taxa va fi recalculata, diferenta de bani, care nu va depasi insa 20% din valoarea ei”, estimeaza Constantin Stroe, care isi bazeaza opinia pe experienta europeana in materie.

„Asa s-a intamplat, de pilda, in Ungaria, acolo unde statul a recalculat taxa, iar diferenta a fost platita celor care o achitasera la valoarea initiala”, a mai spus Stroe.

O varianta plauzibila, estimata si de expertii CE, citati de Newsin. „Deoarece taxa auto nu va fi abrogata, ci doar modificata, cetatenii nu vor primi inapoi suma integrala, ci numai diferenta dintre cea achitata initial si cea care ar urma sa fie datorata potrivit viitoarei formule de calcul”, au declarat surse din cadrul Comisiei Europene.

Cetatenii romani care vor sa primeasca inapoi sumele platite se vor putea prevala de decizia Comisiei doar intr-o eventuala actiune in instanta, in cazul in care autoritatile romane nu vor stipula, atunci cand vor modifica taxa, si modalitatea de rambursare.

Discutiile privind posibila returnare a banilor din taxa de prima inmatriculare au venit dupa ce Laszlo Kovacs a declarat, pentru RFI, ca statul roman va trebui sa dea banii inapoi celor care au platit taxa de prima inmatriculare.

„Guvernul Romaniei ar trebui sa garanteze ca va returna taxa de inmatriculare, chiar si in cazul in care legislatia va fi modificata si Romania nu va fi trimisa la Curtea Europeana de Justitie”, a spus comisarul.

Kovacs a precizat ca procedura impotriva taxei auto din Romania a fost declansata pentru ca legislatia romaneasca este discriminatorie, intrucat taxa pentru masinile la mana a doua este mai mare decat cea pentru cele noi.

Neintelegeri intre Guvern si Comisia Europeana

„O taxa auto ce ar tine cont de nivelul de emisii de dioxid de carbon ar fi desigur acceptata, dar legea nu poate avea ca principal criteriu varsta masinii. M-am inteles cu primul-ministru ca Romania sa-si reconsidere pozitia”, a mai declarat comisarul european.

Guvernul a replicat vineri, anuntand ca Laszlo Kovacs s-a antepronuntat, o asemenea masura fiind imposibil de anticipat in prezent.

„Am putea considera ca prin declaratiile facute, Laszlo Kovacs s-a antepronuntat, pentru ca in acest moment nu stim daca acest caz va ajunge in fata Curtii Europene de Justitie, dupa cum nu stim nici care va fi decizia in cazul in care acest caz va ajunge in instanta”, a afirmat Camelia Spataru, purtatorul de cuvant al Guvernului.

Romania si procedura de infrigement

Scandalul in jurul taxei de prima inmatriculare a reinceput saptamana trecuta, dupa ce Comisia Europeana a declansat a doua etapa a procedurii de incalcare a tratatului comunitar (infrigement – n.r.). A doua etapa a procedurii consta in transmiterea unui aviz motivat, „reasoned opinion”, care contine recomandari ale modului in care trebuie modificata taxa. Daca nici in urma scrisorii de argumentatie, in termen de doua luni, Romania nu se va conforma rigorilor europene in materie, Comisia ar urma sa inainteze cazul Curtii Europene de Justitie.

CE apreciaza ca taxa de prima inmatriculare auto contravine articolului 90 din Tratatul de Aderare si jurisprudentei Curtii Europene. Principalele neajunsuri ale legislatiei referitoare la taxa de inmatriculare auto, invocate de Comisia Europeana, sunt taxarea discriminatorie intre masinile la mana a doua vandute de cetatenii romani si cei din alte state membre UE, precum si faptul ca nivelul taxei depaseste valoarea reziduala sau de piata a masinii in cazul celor foarte vechi.

Partea romana sustine insa mentinerea taxei, invocand limitarea numarului masinilor poluante si incurajarea cumpararii de masini noi.

Taxa de prima inmatriculare, in vigoare de la 1 ianuarie 2007, se calculeaza in functie de trei variabile: vechimea masinii, tipul de catalizator (euro) si capacitatea cilindrica a masinii.

Nivelul taxei porneste de la 68 de euro, pentru autovehiculele noi, foarte mici, cu o capacitate cilindrica de 600 centimetri cubi, dotate cu Euro 4 si ajunge pana la 8.586 euro pentru autoturismele mai vechi de sase ani, fara catalizator si cu o capacitate cilindrica de peste 3.000 cmc, dar poate si depasi acest nivel pentru unele modele de masini.

Urmărește Daily Business pe Google News
Alte articole
Vești proaste pentru români, valul de scumpiri va continua până în 2026. Prețurile polițelor RCA se majorează din nou: ”Tarifele cresc cu cel puțin 30 %”
Vești proaste pentru români, valul de scumpiri va continua până în 2026. Prețurile polițelor RCA ...
România se apropie de intrarea în Schengen. Negocieri finale cu Austria, Predoiu anunță progrese
România se apropie de intrarea în Schengen. Negocieri finale cu Austria, Predoiu anunță progrese
O studentă din Alba a dat lovitura cu o afacere inedită. Bacademia, proiectul care îi ajută pe elevi să promoveze mai ușor examenul maturității
O studentă din Alba a dat lovitura cu o afacere inedită. Bacademia, proiectul care îi ajută pe elevi ...
Frații Păvăl de la Dedeman colaborează cu BCR. Clienții băncii pot primi până la 200.000 de lei finanțare
Frații Păvăl de la Dedeman colaborează cu BCR. Clienții băncii pot primi până la 200.000 de lei ...
Cârnatul Dubai, noua senzaţie virală pe internet. Ce este, de fapt, Dubai-Wurst şi ce conţine
Cârnatul Dubai, noua senzaţie virală pe internet. Ce este, de fapt, Dubai-Wurst şi ce conţine
Arobs, liderul IT pe Bursa de Valori București, raportează un profit de 16 milioane de lei, în scădere cu 42% față de anul trecut!
Arobs, liderul IT pe Bursa de Valori București, raportează un profit de 16 milioane de lei, în scădere ...
Meseria cea mai căutată pe piaţa muncii. Salariul este 10.000 de lei, cursurile costă 1.200 de lei şi durează cinci luni
Meseria cea mai căutată pe piaţa muncii. Salariul este 10.000 de lei, cursurile costă 1.200 de lei ...
Averile candidaților la prezidențiale 2024. Lingouri de aur și un candidat fără niciun venit declarat!
Averile candidaților la prezidențiale 2024. Lingouri de aur și un candidat fără niciun venit declarat!
Cât te costă o centrală termică în 2024. Prețurile explodează. Dispozitivul și montajul îți golesc buzunarele
Cât te costă o centrală termică în 2024. Prețurile explodează. Dispozitivul și montajul îți ...
Lovitură cruntă pentru pensionarii din România. Contribuțiile lor nu mai sunt recunoscute integral!
Lovitură cruntă pentru pensionarii din România. Contribuțiile lor nu mai sunt recunoscute integral!
Inteligenţa artificială pătrunde şi în domeniul recrutării forţei de muncă. Angajatorii încurajează tendinţa integrării AI în procesul de aplicare
Inteligenţa artificială pătrunde şi în domeniul recrutării forţei de muncă. Angajatorii încurajează ...
Salarii majorate de la 1 ianuarie 2025 pentru mii de români. Legea care protejează angajații români, promulgată de președintele Iohannis.
Salarii majorate de la 1 ianuarie 2025 pentru mii de români. Legea care protejează angajații români, ...
Cum arată al 13-lea salariu pentru românii stabiliți în Italia. Bonusurile pe care angajații le primesc de Crăciun
Cum arată al 13-lea salariu pentru românii stabiliți în Italia. Bonusurile pe care angajații le ...
Cum sunt sancționați în străinătate șoferii agresivi. Unde pot fi pedepsiți chiar cu închisoarea
Cum sunt sancționați în străinătate șoferii agresivi. Unde pot fi pedepsiți chiar cu închisoarea
Noi amenzi usturătoare pentru cei care stau la bloc. Este obligatoriu să respecte o regulă importantă
Noi amenzi usturătoare pentru cei care stau la bloc. Este obligatoriu să respecte o regulă importantă
FMI ar trebui să vândă 4% din rezerva de aur pentru a ajuta ţările vulnerabile. Ultima astfel de vânzare a avut loc în urmă cu aproape 15 ani
FMI ar trebui să vândă 4% din rezerva de aur pentru a ajuta ţările vulnerabile. Ultima astfel de ...
84,7% dintre maşinile rulate importate în România au daune ascunse şi kilometrajul dat înapoi
84,7% dintre maşinile rulate importate în România au daune ascunse şi kilometrajul dat înapoi
O sută de euro cadou de Crăciun pentru familiile cu copii din Italia. Cine dă banii și în ce condiții
O sută de euro cadou de Crăciun pentru familiile cu copii din Italia. Cine dă banii și în ce condiții