Constantin Stroe, presedintele Asociatiei Producatorilor de Automobile din Romania (APIA), a declarat ca taxa de prima inmatriculare este prezenta, in diverse forme, in aproape toate tarile Uniunii Europene, iar diferendul dintre Romania si UE urmeaza tiparul discutiilor anterioare cu celelalte tari nou intrate in Uniune.
„Protejarea pietei auto autohtone nu poate fi pusa la indoiala de UE. Se va negocia in aceste doua luni intens, chiar si noi am facut o serie de propuneri, in asa fel incat pana la termenul limita sa fie modificata taxa, pentru a respecta legislatia europeana in materie”, a declarat Stroe, pentru DailyBusiness.
Cu o opinie similara vine si Marius Carp, fostul director al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania.
„In Ungaria s-a intamplat la fel ca acum in Romania. In 2005, cand au intrat in UE, au impus o taxa similara pe care, in urma negocierilor cu Comisia Europeana, au modificat-o”, a spus Carp.
Protectionism sau incalcarea tratatului comunitar?
Taxa de prima inmatriculare, in modul in care este aplicata astazi, respecta legislatia romaneasca, dar intr-adevar are prevederi ce pot fi percepute ca masuri protectioniste, ce avantajeaza industria autohtona de automobile, spun specialistii chestionati de DailyBusiness.
„Prevederile fac referire la cuantumul taxei, care intr-adevar este mai mare in cazul unor clase de masini decat taxele similare percepute in alte state. Aici este si problema. In conditiile in care modul de calcul va fi modificat, taxa va putea fi aplicata in continuare”, a declarat expertul auto Marius Carp.
Ideea este sustinuta si de Guvern. Ministerul Economiei si Finantelor (MEF) a anuntat ca in aceasta saptamana va continua negocierile cu Comisia Europeana, in asa fel incat, in dead-line-ul impus de CE, taxa sa fie modificata, iar aplicarea ei, in noua forma, sa fie introdusa de anul viitor.
Cine si cat primeste inapoi in urma aplicarii noii taxe modificate
Dincolo de oportunitatea mentinerii taxei, atacata dur de comisarul european pentru taxe Laszlo Kovacs, si de modificarile anuntate de guvern, poate cel mai important aspect se refera la soarta banilor perceputi de la 1 ianuarie 2007, momentul intrarii in vigoare a taxei, si pana in prezent. Este vorba de o suma de 787,06 milioane lei (aproximativ 225 milioane euro), potrivit datelor Ministerului Economiei si Finantelor (MEF).
Suma colectata din taxa de inamtriculare, pana in prezent, depaseste nivelul estimat pentru tot anul 2007, prin legea bugetului, la 766,8 milioane lei. Pentru anul viitor, Finantele au programat incasari din aceasta taxa de 600,8 milioane lei.
„Nu se pune problema sa fie dati banii inapoi. Asta in niciun caz, pentru ca taxa nu este ilegala. Se vor da inapoi, in masura in care taxa va fi recalculata, diferenta de bani, care nu va depasi insa 20% din valoarea ei”, estimeaza Constantin Stroe, care isi bazeaza opinia pe experienta europeana in materie.
„Asa s-a intamplat, de pilda, in Ungaria, acolo unde statul a recalculat taxa, iar diferenta a fost platita celor care o achitasera la valoarea initiala”, a mai spus Stroe.
O varianta plauzibila, estimata si de expertii CE, citati de Newsin. „Deoarece taxa auto nu va fi abrogata, ci doar modificata, cetatenii nu vor primi inapoi suma integrala, ci numai diferenta dintre cea achitata initial si cea care ar urma sa fie datorata potrivit viitoarei formule de calcul”, au declarat surse din cadrul Comisiei Europene.
Cetatenii romani care vor sa primeasca inapoi sumele platite se vor putea prevala de decizia Comisiei doar intr-o eventuala actiune in instanta, in cazul in care autoritatile romane nu vor stipula, atunci cand vor modifica taxa, si modalitatea de rambursare.
Discutiile privind posibila returnare a banilor din taxa de prima inmatriculare au venit dupa ce Laszlo Kovacs a declarat, pentru RFI, ca statul roman va trebui sa dea banii inapoi celor care au platit taxa de prima inmatriculare.
„Guvernul Romaniei ar trebui sa garanteze ca va returna taxa de inmatriculare, chiar si in cazul in care legislatia va fi modificata si Romania nu va fi trimisa la Curtea Europeana de Justitie”, a spus comisarul.
Kovacs a precizat ca procedura impotriva taxei auto din Romania a fost declansata pentru ca legislatia romaneasca este discriminatorie, intrucat taxa pentru masinile la mana a doua este mai mare decat cea pentru cele noi.
Neintelegeri intre Guvern si Comisia Europeana
„O taxa auto ce ar tine cont de nivelul de emisii de dioxid de carbon ar fi desigur acceptata, dar legea nu poate avea ca principal criteriu varsta masinii. M-am inteles cu primul-ministru ca Romania sa-si reconsidere pozitia”, a mai declarat comisarul european.
Guvernul a replicat vineri, anuntand ca Laszlo Kovacs s-a antepronuntat, o asemenea masura fiind imposibil de anticipat in prezent.
„Am putea considera ca prin declaratiile facute, Laszlo Kovacs s-a antepronuntat, pentru ca in acest moment nu stim daca acest caz va ajunge in fata Curtii Europene de Justitie, dupa cum nu stim nici care va fi decizia in cazul in care acest caz va ajunge in instanta”, a afirmat Camelia Spataru, purtatorul de cuvant al Guvernului.
Romania si procedura de infrigement
Scandalul in jurul taxei de prima inmatriculare a reinceput saptamana trecuta, dupa ce Comisia Europeana a declansat a doua etapa a procedurii de incalcare a tratatului comunitar (infrigement – n.r.). A doua etapa a procedurii consta in transmiterea unui aviz motivat, „reasoned opinion”, care contine recomandari ale modului in care trebuie modificata taxa. Daca nici in urma scrisorii de argumentatie, in termen de doua luni, Romania nu se va conforma rigorilor europene in materie, Comisia ar urma sa inainteze cazul Curtii Europene de Justitie.
CE apreciaza ca taxa de prima inmatriculare auto contravine articolului 90 din Tratatul de Aderare si jurisprudentei Curtii Europene. Principalele neajunsuri ale legislatiei referitoare la taxa de inmatriculare auto, invocate de Comisia Europeana, sunt taxarea discriminatorie intre masinile la mana a doua vandute de cetatenii romani si cei din alte state membre UE, precum si faptul ca nivelul taxei depaseste valoarea reziduala sau de piata a masinii in cazul celor foarte vechi.
Partea romana sustine insa mentinerea taxei, invocand limitarea numarului masinilor poluante si incurajarea cumpararii de masini noi.
Taxa de prima inmatriculare, in vigoare de la 1 ianuarie 2007, se calculeaza in functie de trei variabile: vechimea masinii, tipul de catalizator (euro) si capacitatea cilindrica a masinii.
Nivelul taxei porneste de la 68 de euro, pentru autovehiculele noi, foarte mici, cu o capacitate cilindrica de 600 centimetri cubi, dotate cu Euro 4 si ajunge pana la 8.586 euro pentru autoturismele mai vechi de sase ani, fara catalizator si cu o capacitate cilindrica de peste 3.000 cmc, dar poate si depasi acest nivel pentru unele modele de masini.