Normele Euro 7 nu vor aduce beneficii asupra mediului și vor scumpi mașinile, spun producătorii auto, dar sunt contrazişi de specialiştii în sănătate publică. „O legislaţie puternică Euro 7 ar putea preveni sute de mii de decese pe an”, a declarat Cale Lawlor, director pentru sănătate publică globală în cadrul Alianţei Europene pentru Sănătate Publică, un ONG. „Această legislaţie trebuie să fie implementată urgent pentru a preveni această povară masivă”. Clientul rămâne în mijlocul acestei dihotomii.
Normele Euro 7 sunt concepute pentru a preveni mai multe boli. Propunerea stabileşte limite detaliate de emisii pentru vehiculele noi, cu scopul de a forţa industria să implementeze o tehnologie care să reducă totul, de la oxizi de azot la particule, exact tipul de praf fin care rămâne blocat în ţesuturile umane şi care este asociat cu orice, de la boli pulmonare la demenţă şi mortalitate prematură.
Dar industria auto, împreună cu ţările mari producătoare de automobile, susţin că aceste standarde sunt inutile, având în vedere că UE a convenit deja să pună capăt, în esenţă, vânzării de maşini noi cu motoare cu ardere internă din 2035, informează POLITICO.
Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile susţine că nu este necesară înlocuirea standardelor Euro 6 cu Euro 7, deoarece vânzările de automobile cu motoare cu combustie vor începe să se reducă înainte de 2035. Aceasta înseamnă că noile norme se vor aplica unui număr mic de vehicule, ceea ce va duce la creşterea costurilor acestora şi va împovăra constructorii de automobile cu cheltuieli suplimentare, în timp ce aceştia investesc în trecerea la automobile electrice.
Unii membri ai Parlamentului European şi câteva ţări europene fac presiuni pentru a amâna implementarea Euro 7 după data de 2025 propusă de Comisia Europeană. Argumentul este că industria are nevoie de mai mult timp pentru a se adapta la vânzarea modelelor actualizate.
Deşi modificarea datei într-un act legislativ de altfel foarte vast, ar putea să nu pară o mare problemă, fiecare an de întârziere înseamnă că standardele actuale mai slabe se vor aplica celor peste 10 milioane de maşini vândute anual în UE. Asta înseamnă că problema poluării actuale va persista.
Cel mai recent raport al Agenţiei Europene de Mediu privind calitatea aerului a constatat că 97% din populaţia urbană a UE este expusă la niveluri de poluare cu particule fine mai ridicate decât cele permise de Organizaţia Mondială a Sănătăţii. Raportul a precizat că 238 000 de decese premature sunt atribuibile acestei poluări.
Agenţia a precizat că o mare parte din această poluare provine din producţia de energie şi din industrie, iar transportul rutier este responsabil pentru aproximativ 10% din poluarea cu particule în suspensie.
Indiferent de modul în care este produsă, poluarea aerului este cel mai important factor de mediu care influenţează sănătatea umană, a declarat Barbara Hoffmann, profesor de epidemiologie de mediu la Universitatea Heinrich Heine din Düsseldorf.
Hoffmann şi colegii ei au realizat un studiu în care au descoperit că persoanele care locuiesc în apropierea drumurilor aglomerate au cu 50% mai multe şanse de a avea o acumulare gravă de plăci în vasele inimii, numită ateroscleroză coronariană, decât persoanele care locuiesc mai departe. Episoadele scurte de expunere la poluarea aerului pot declanşa, de asemenea, atacuri de cord.
Anul trecut, Comisia Europeană a prezentat propunerile cu privire la noile norme de poluare Euro 7. Acestea ar urma să intre în vigoare din 2035, dar până acum au atras mai multe comentarii negative decât pozitive.
Pe de-o parte avem producătorii de automobile, care de o bună perioadă încoace au investit sume mari în electrificare. Aceștia se tem că, odată cu introducerea normelor Euro 7, vor fi nevoiți să investească în motoarele termice.
Apoi mai sunt înalții oficiali. Spre exemplu, ministrul Transporturilor din Cehia, Martin Kupka, este de părere că „În forma actuală, normele de poluare Euro 7 pun în pericol industria auto din întreaga Europă.”
Tuturor acestor contestatari, li se alătură acum și Sigrid de Vries, directorul general al Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA). Ea crede că normele de poluare Euro 7 ” nu vor aduce beneficiile asupra mediului pentru care erau menite,” dar și că vor aduce doar o mică îmbunătățire, comparativ cu cele din prezent.