Fitch a revizuit în scădere, de la „B plus” la „CC” (foarte vulnerabil) ratingul de soliditate financiară (IFS) al Euroins România Asigurare-Reasigurare S.A., în categoria „junk” (nerecomandat pentru investiţii) şi a plasat ratingul sub supraveghere în evoluţie (RWE), se arată într-un comunicat al agenţiei de evaluare financiară.
De asemenea, agenţia a plasat sub supraveghere, cu implicaţii negative (RWN), restul ratingurilor Euroins Insurance Group (EIG), Insurance Company Euroins AD (Euroins Bulgaria) şi Insurance Company EIG Re AD (EIG Re).
Decizia vine după ce în 17 martie Consiliul Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) din România a anunţat că a decis să retragă autorizaţia de funcţionare a societăţii Euroins România, constatând indiciile stării de insolvenţă a companiei, a precizat Fitch.
Agenţia menţionează că decizia ASF reflectă opinia instituţiei fondurile de capital Solvency II ale Euroins România vor scădea cu 2,17 miliarde de lei (aproximativ 441 milioane de euro) sub cerinţa de capital Solvency II şi cu 1,75 miliarde de lei (aproximativ 355 milioane de euro) sub cerinţele minime de capital. În opinia Fitch, aceste acţiuni au sporit probabilitatea ca Euroins România să nu-şi poată îndeplini obligaţiile.
Deficitul de capitalizare este determinat în principal de în principal de nerecunoaşterea de către ASF a unui contract de reasigurare în cadrul grupului, încheiat între Euroins România şi EIG Re.
ASF a numit Fondul de Garantare a Asiguraţilor ca administrator interimar al Euroins România. Aceasta înseamnă că Euroins România nu mai este sub controlul proprietarului EIG. În consecinţă, Fitch a revizuit în scădere importanţa strategică a Euroins România pentru EIG la „importanţă limitată” de la „importanţă de bază”, astfel încât ratingul Euroins România nu mai este legat de cel al EIG RE şi Euroins Bulgaria.
Plasarea ratingului Euroins România sub supraveghere în evoluţie este determinată de incertitudinile substanţiale privind soarta companiei şi probabilităţile relative. Deşi un faliment ar putea apărea, alte scenarii pe care nu le putem exclude sunt restabilirea licenţei sau o lichidare ordonată.
Conducerea Eurohold susţine că decizia Autorităţii de Supraveghere Financiară privind Euroins reprezintă „o preluare ostilă a activelor filialei din România” şi anunţă că va demara procesul de contestare a deciziei privind procedura de faliment.
„BERD, care este acţionar al companiei noastre, este de partea noastră. Îi vom acţiona în instanţă pentru o investiţie eşuată de zeci, dacă nu sute de milioane de euro, dacă nu înapoiază licenţa”, a afirmat preşedintele Consiliului de Supraveghere al grupului Eurohold, Asen Christov.
El a explicat că decizia autorităţii de reglementare din România va reprezenta cea mai mare pagubă reputaţională a companiei holding, iar în următoarele 2-3 luni „va fi mai dificil pentru noi să mergem pe piaţa datoriilor, deşi acest lucru nu va fi necesar”. El a adăugat că nu există plăţi considerabile ale companiilor grupului scadente până la finalul anului.
Anterior, Comisia de Supervizare Financiară din Bulgaria anunţase că retragerea autorizaţiei de funcţionare a Euroins România nu va afecta clienţii din Bulgaria ai Euroins Insurance Group.
Ministerul Finanţelor a suspus, luni, dezbaterii publice proiectul Hotărârii de Guvern pentru plafonarea preţurilor la RCA.
”În ultima perioadă a fost înregistrată o evoluţie ascendentă a tarifelor de primă practicate de către asigurătorii RCA. Majorarea acestora şi practicarea unor tarife comparabile atât la încheierea contractelor RCA anuale, cât şi a celor subanuale, precum şi suprapunerea acestor practici cu politica majorităţii asigurătorilor de a nu oferi plata în rate la comercializarea contractelor RCA au apărut în contextul unei creşteri ample a preţurilor la energie şi materii prime înregistrate la nivelul economiei naţionale, ce se reflectă în costurile bunurilor de larg consum şi a serviciilor care generează în final dificultăţi financiare atât populaţiei, cât şi operatorilor economici care au obligaţia de a încheia asigurarea RCA pentru vehiculele aflate în proprietate”, arată Ministerul de Finanţe, în Nota de fundamentare a documentului.
Potrivit instituţiei, factorii care pot conduce la nerespectarea obligaţiei legale de a achiziţiona o asigurare RCA şi de a menţine valabilitatea acesteia pe toată perioada înmatriculării/înregistrării vehiculului pot genera o serie de consecinţe, printre acestea enumerându-se:
– imposibilitatea acoperirii riscului la care sunt supuşi ceilalţi participanţi la trafic, în cazul în care vehiculele neasigurate ies în trafic;
– scăderea gradului de cuprindere în asigurare a parcului naţional auto, cu încălcarea obligaţiilor ce îi revin României din aplicarea legislaţiei europene;
– creşterea riscului la care sunt supuşi participanţii la trafic atunci când sunt produse accidente de vehicule în care sunt implicate vehicule neasigurate, mai ales atunci când, ca urmare a accidentului, rezultă vătămări corporale grave sau deces;
– creşterea nevoii de finanţare a Fondului naţional de protecţie ca urmare a obligaţiei acestuia de a acoperi prejudiciile produse terţelor persoane prin intermediul unor vehicule neasigurate;
– obligaţia vinovaţilor de producerea accidentelor de a acoperi din resurse proprii prejudiciile plătite din disponibilul Fondului naţional de protecţie.
”Prima medie RCA subscrisă de societăţile de asigurare autorizate şi supravegheate de A.S.F. în luna februarie 2023, ultima lună încheiată la data propunerii proiectului de act normativ, pentru poliţele cu valabilitate de 12 luni, convertită în clasa de Bonus-Malus B0, este mai mică decât tariful de referinţă RCA publicat de A.S.F. în data 07 martie 2023, pentru majoritatea categoriilor de vehicule”, mai arată ministerul.
În cazul asiguraţilor persoane juridice, tariful de referinţă RCA actual este mai mare decât prima medie RCA la nivelul pieţei din luna februarie 2023 pentru majoritatea categoriilor tarifare.
”Pentru categoria de autoturisme deţinute de persoanele juridice, tariful de referinţă este mai mare decât prima medie RCA subscrisă în luna februarie 2023 pentru toate segmentele tarifare corespunzătoare acestei categorii (în funcţie de capacitatea cilindrică a motorului). Variaţia medie (tarif de referinţă 2023 versus prime medii februarie 2023) pe total categorie este de aproximativ +16%, în funcţie de capacitatea cilindrică a motorului, iar cea mai mare variaţie, de aproximativ +27%, fiind înregistrată în cazul autoturismelor cu capacitate cilindrică <= 1200 cmc”, se mai arată în Nota de fundamentare.
Potrivit Ministerului Finanţelor, în cazul autoturismelor deţinute de persoane fizice, categorie cu ponderea cea mai mare din totalul vehiculelor, tariful de referinţă actual este mai mare decât prima medie RCA la nivelul pieţei din luna februarie 2023 pentru majoritatea categoriilor tarifare.
”Variaţia medie (tarif de referinţă 2023 versus prime medii februarie 2023) pe total categorie este de aproximativ +12%, în funcţie de capacitatea cilindrică a motorului şi vârsta asiguratului, iar cea mai mare variaţie, de aproximativ +64%, fiind înregistrată în cazul autoturismelor cu capacitate cilindrică >2500 cmc, pentru asiguraţii cu vârsta sub 30 de ani (inclusiv). Pentru subcategoriile de autoturisme cu capacitatea cilindrică cuprinsă între 2001 şi 2500 cmc, respectiv >2500 cmc, tariful de referinţă RCA este mai mare decât prima medie din luna februarie 2023 în cazul tuturor segmentelor tarifare, în funcţie de vârsta asiguratului, variaţia medie totală (tarif de referinţă 2023 versus prime medii februarie 2023) pentru aceste două subcategorii de autoturisme fiind de aproximativ +27%”, se mai arată în doc8imentul citat.
Ministerul propune ”îngheţarea temporară, pentru 6 luni, a tarifelor de primă practicate de către asigurătorii RCA pentru contractele RCA încheiate ulterior datei intrării în vigoare a prezentului act normativ la nivelul tarifelor de primă proprii calculate şi practicate de către aceştia la data de 28 februarie 2023, tarife care au fost practicate anterior publicării tarifelor de referinţă de către A.S.F. în luna martie 2023, astfel fiind asigurată o dispersie a riscurilor la nivelul pieţei de asigurări”.
”Prin aplicarea acestei măsuri se elimină potenţialul impact negativ al creşterii preţurilor inclusiv ca urmare a inflaţiei şi a luării în calcul a ultimului tarif de referinţă publicat de către A.S.F. în luna martie 2023. Situaţia actuală poate fi încadrată ca şi situaţie de criză, dezechilibru major între cerere şi ofertă şi disfuncţionalitate evidentă a pieţei”, mai arată Ministerul Finanţelor.
Instituţia propune, de asemenea, ca, pentru a veni în sprijinul consumatorilor, ”comisionul de distribuţie ce se reflectă în costul final al poliţei RCA pe care aceştia urmează să îl plătească se va limita la un maximum de 8% din prima netă de cheltuieli de distribuţie”.
”În acelaşi timp, având în vedere măsura îngheţării tarifelor de primă pe o perioadă de 6 luni şi faptul că primele încasate de către asigurători RCA trebuie să acopere obligaţiile care derivă din subscrierea riscurilor, deci implicit să plătească daunele produse în această perioadă, este necesară luarea unor măsuri care să conducă la acordarea unor despăgubiri stabilite la un nivel just, echitabil care să asigure protejarea asiguraţilor şi păgubiţilor. În acest caz, despăgubirile acordate de către asigurătorii RCA, în baza contractelor încheiate în această perioadă trebuie să acopere costurile de înlocuire temporară a vehiculului avariat, doar în situaţia în care acesta nu mai poate fi utilizat din punct de vedere tehnic”, se mai arată în Nota de fundmentare.