Tarile vizate sunt Cehia, Ungaria, Malta, Polonia, Slovacia, Slovenia si tarile baltice.
Romania s-ar putea alatura acestui grup in urmatorii 2-3 ani, conform unor estimari din piata.
Intrarea in spatiul Schengen permite eliminarea controalelor la granita cu celelalte state semnatare ale intelegerii.
De noul statut al tarilor amintite vor profita din plin constructorii auto care au facilitati de productie in aceste state, gratie eliminarii orelor petrecute in vama de camioanele care transportau componente sau masini. Si aceasta pentru ca dupa aderarea lor la UE, in mai 2004, tarile amintite eliminasera activitatile vamale, dar continuau sa opreasca la granita, timp de mai multe ore, vehiculele comerciale.
In cele 9 state desfasoara activitati General Motors, Fiat, Hyundai, Kia, PSA/Peugeot-Citroen, Skoda, Suzuki, Toyota, VW si Audi, ca si furnizorii acestora.
„Soferii erau obligati sa astepte cel putin doua-trei ore cu hartiile pregatite. Uneori, chiar mai mult. Acum, activitatile logistice se vor derula mult mai usor”, a declarat, pentru publicatia R Auto, Ziemowit Zakrzewski, directorul Departamentului Furnizori la fabrica GM din Gliwice (Polonia). Componentele folosite in procesul de fabricatie la Gliwice sunt produse in proportie de 80% in statele UE, dar numai 50% sunt realizate in Polonia. Ceea ce inseamna ca 30% dintre acestea soseau cu relativa intarziere, traversand pana la fabrica macar o granita (fie ca era vorba de cea cu Germania sau de cea cu Cehia).
Se pregatesc Romania si Bulgaria
Mark Morgan, director al European Car Transport Group, a precizat, pentru Automotive News, ca toate companiile care fac parte din grupul pe care il conduce „sunt acum in masura sa ofere servicii care respecta un orar mult mai strict”. El a mentionat insa ca procesul trebuie continuat si cu noile tari care au aderat la UE, Romania si Bulgaria, in cazul carora ar trebui „sa nu mai existe o perioada de asteptare atat de lunga. In cazul celor 9 tari a fost vorba de aproape 14 ani, dar, acum, cred ca 2-3 ani sunt suficienti”.
Morgan are si argumente. „La granita estica a Poloniei se asteapta deja intre 8 si 12 ore. La fel si in tarile baltice. Iar in noul context, probabil ca se va ajunge la zile. Romania ar putea reduce aceasta presiune, preluand din transporturile care vizeaza Ucraina si Rusia”, a spus acesta.
Asadar, daca in acest moment Renault si producatorii de componente care au activitati in Romania se pot bucura ca vor avea de trecut un singur hop pana in spatiul Schengen (granita cu Ungaria), exista premise ca acesta sa dispara mult mai repede decat s-a intamplat in cazul statelor care au aderat cu ani in urma la UE, ceea ce ar incuraja industria auto romaneasca.