Conform lui Constantin Botez, vicepresedintele Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului, la suma de 27 mil. euro a carei plata a fost impusa de Comisia Europeana se vor adauga penalitati de intarziere de circa 9% pe an, aceasta fiind media la nivel european.
Botez a declarat, pentru DailyBusiness, ca AVAS va trimite in aceste zile companiei Ford Motors, noul proprietar al Automobile Craiova, notificarea oficiala privind obligatia de plata a sumei de 27 de milioane de euro, iar Ford are obligatia sa plateasca in termen de 6 luni de la data deciziei Comisiei Europene – 27 februarie – adica finalul lunii august.
„Comisia Europeana a stabilit ca statul roman a acordat investitorului un ajutor de stat ilegal si a cerut Romaniei sa recupereze banii. Noi vom inainta azi (marti – n.r.) o nota prin care vom anunta oficial Ford ca are de platit cele 27 de milioane de euro la care se aplica penalizari de intarziere, estimez eu, la nivelul de 9% pe an din cuantumul sumei”, a spus Botez.
„Procedura este clara. Din momentul deciziei CE, adica 27 februarie, avem termen de 2 luni sa informam investitorul, iar acesta are termen de 4 luni pentru a efectua plata. Penalitatile ar putea depasi un milion de euro, la un calcul simplu, daca nu plateste in cele sase luni”, a mai spus vicepresedintele AVAS.
Potrivit oficialilor europeni, ajutorul de stat reprezinta diferenta dintre pretul de piata si suma de 57 milioane de euro platita de compania de peste Ocean pentru producatorul autohton de automobile.
„Valoarea de piata a participatiei de 72,4% detinuta de statul roman din activele industriale de baza, participatie cumparata de Ford, a fost estimata la 84 de milioane de euro. In consecinta, prin impunerea unei serii de conditii de alta natura decat economica in ceea ce priveste licitatia, Romania a renuntat la venituri in valoare de 27 de milioane de euro. Dat fiind ca acele conditii au asigurat obtinerea unui anumit nivel de productie, de ocupare a fortei de munca si de investitii, licitatia conditionata a conferit un avantaj economic intreprinderilor Automobile Craiova si Daewoo Romania. Acest avantaj a fost finantat din veniturile la care statul a renuntat prin vanzare”, se arata intr-un comunicat al Comisiei Europene.
Ford a platit Guvernului Romaniei 57 milioane de euro pentru 72,4% din capitalul uzinei de la Craiova. Producatorul american s-a angajat totodata la investitii directe de 675 milioane euro pentru modernizarea fabricii si pentru cresterea productiei de automobile la 300.000 de vehicule anual, dar si pentru suplimentarea numarului de angajati.
Ford risca un proces si executarea silita, insa autoritatile sunt linistite in privinta incasarii banilor
Procedura AVAS prevede ca daca Ford nu va plati cei 27 de milioane de euro plus penalizarile aferente, se poate ajunge pana la un proces in justitie si executarea silita.
„Daca Ford nu plateste, avem destule metode de constrangere, de la aplicarea unor penalitati mai mari, la actionarea in judecata. Nu cred insa ca Ford nu va plati, investitia este mult prea importanta”, a mai spus Botez.
Faptul ca Ford nu este interesata sa isi puna singura probleme cu statul roman si ca va plati suma stabilita de Comisia Europeana a fost confirmat inclusiv de presedintele Ford Europe, John Fleming. El a declarat recent ca „planurile si angajamentele noastre pentru fabrica din Craiova raman neschimbate. Acum, scopul nostru este acela de a prelua fabrica cat mai curand posibil si de a o transforma intr-un centru de productie auto de talie internationala”.
Informatia a fost confirmata inclusiv de autoritatile romane. Sebastian Vladescu, presedintele Comisiei de privatizare a Daewoo Automobile Craiova, a declarat ca Ford, avand in vedere ca va investi aproape 1 miliard de euro pe an la Craiova, nu se va impiedica de acest „mic inconvenient”.
„Decizia este clara. Se vor plati toti banii, mai cu seama ca aceasta suma a fost impusa de Comisia Europeana, nu de statul roman. Americanii vor sa accelereze toate procedurile pentru a incepe productia la Craiova”, a mai spus Vladescu.
Ford accelereaza productia la Craiova
Ford a inceput deja sa isi dezvolte afacerile la Craiova. Compania a numit o noua conducere la Automobile Craiova si a anuntat ca primul vehicul Ford produs in Romania va fi Transit Connect, ce va iesi de pe linia de productie la jumatatea anului 2009. Din 2010, va incepe productia celui de-al doilea vehicul, in fapt primul automobil Ford made in Romania.
„Prima noastra masina romaneasca va fi produsa numai la Craiova. Va fi un model din clasa mica – nu noua Fiesta – si se va pune in vanzare pe toate pietele noastre europene. Din ratiuni de confidentialitate, nu pot dezvalui mai multe in acest moment”, a declarat Fleming.
Pana in anul 2012, Ford se asteapta sa investeasca in Romania aproximativ un miliard de euro pe an pentru a sustine operatiunile din Craiova. Numarul de angajati ai fabricii se va dubla, ajungand la 7.000 de la cei 3.900 de angajati din prezent, iar productia anuala de vehicule si motoare va creste la 300.000 de unitati pentru fiecare din cele doua categorii.
„Aceasta fabrica se alatura altor sapte uzine de asamblare, precum si celor 13 fabrici de productie de motoare, transmisii, turnare, forjare, matritare, piese si componente (incluzand companiile joint venture) din intreaga Europa (…). Printr-o investitie de 675 milioane de euro, suntem hotarati sa transformam uzina din Craiova intr-un centru de productie auto de ultima generatie, competitiv la nivel international”, a declarat presedintele Ford Europa, John Fleming.
Adunarea generala a actionarilor Automobile Craiova s-a intrunit marti si a confirmat intrarea in actionariat a producatorului american de automobile Ford Motor Company, care a cumparat de la statul roman in septembrie anul trecut pachetul majoritar de actiuni – 72,4%. Printre actionarii importanti ai companiei se mai numara SIF Oltenia (SIF5), care controleaza 22,06% din actiunile Automobile Craiova.