„Privatizarea Automobile Craiova a durat mai mult decat se asteptau americanii, cu aproape doi ani”, a declarat analistul auto Dan Vardie pentru DailyBusiness.
„Am stat de vorba cu John Fleming, CEO Ford Europa, in 2006 si de pe atunci intentionau sa produca in Romania noua generatie de Fiesta. Cum insa privatizarea a tot fost tergiversata, planurile lor s-au dat peste cap si au trebuit sa isi regandeasca toata strategia privind productia din Europa”, a spus Vardie.
Opinia legata de semi-esecul americanilor in cazul privatizarii Automobile Craiova este impartasita si de alti analisti. Potrivit acestora, Ford s-a trezit ca trebuie sa caute o solutie de compromis, reprezentata acum de autoutilitara Ford Transit Connect.
Acest lucru se petrece dupa ce privatizarea uzinei de la Craiova a fost intarziata de ezitarile guvernului roman, de negocierile duse de Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) cu Ford si de ancheta Comisiei Europene, care a descoperit ceea ce se stia de la bun inceput, ca nu poti acorda facilitati fiscale unui investitor, pentru ca incalci legislatia europeana privind concurenta.
Transit Connect, o simpla solutie de avarie
Analistii auto spun ca autoutilitara ce va fi produsa din 2009 la fabrica din Craiova nu are nimic de-a face cu planurile Ford privind piata europeana.
„Autoutilitara e o masina interesanta. Clar are o piata a ei, inclusiv in Romania. Avand in vedere ca peste 90% din productie va fi exportata, ea nu va influenta cu nimic piata auto romaneasca, iar in Europa va inregistra vanzari bune, dar nu spectaculoase, pentru a e o masina aflata deja in vanzare”, a afirmat analistul auto Razvan Codorean.
Ford Transit Connect va fi adusa la Craiova sub forma de kituri care vor fi asamblate si cam asta e tot, spun analistii. O astfel de productie ii va permite insa companiei americane sa pregateasca liniile de fabricatie pentru adevarata sa miza – productia unui autoturism pentru piata europeana.
„E un compromis, cred eu, gandit destul de bine. Cu siguranta au facut studii de piata si au incercat sa afle ce masina ar putea fi adusa in Romania, unde sa fie asamblata cu costuri reduse si in timp scurt. Iar uzina din Turcia, unde se fabrica Connect a fost, cred, solutia cea mai eficienta”, a declarat pentru DailyBusiness analistul auto Marius Carp, fostul director al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile.
Americanii au ales pentru Craiova o solutie de avarie, pragmatica, care le permite sa se focuseze pe viitorul uzinei, pe orizontul 2010-2014, spun analistii economici. Ei cred ca, daca nu au avut prea mari batai de cap cu decizia privind asamblarea Connect in Romania, in ceea ce priveste noul model de autoturism ce va fi produs la Craiova, semnele de intrebare sunt foarte multe.
Un Ford la pret mai mic de 10.000 de euro
Analistul Marius Carp estimeaza ca din 2010, Ford ar putea demara la Craiova productia noului Ka, un automobil de clasa mica, asa cum de altfel a si spus John Fleming, CEO Ford Europa, in conferinta de presa de vineri de la Craiova, un autoturism cu un real potential de piata si care ar putea fi produs in Romania la costuri incomparabil mai mici decat in alte locatii de productie.
„Ford a vrut sa faca acest model in Polonia, in uzina din Tichy, dar uzina de acolo e acoperita pe segmentul Fiat 500, pentru care e o cerere importanta in piata. Ka-ul si Fiatul impart aceiasi platforma, asa ca va fi destul de eficient sa aduca in Romania productia modelului in Romania, la Craiova”, spune analistul auto.
„Produsa in Romania, aceasta masina va cobori cu siguranta sub pretul de 10.000 de euro”, a mai spus fostul director de la APIA.
Analistul auto Dan Vardie merge insa pe alta varianta. El crede ca Ford va produce in Romania noul Fusion sau un model derivat construit pe platforma de la Fiesta.
„Fusion este o varianta optima pentru Ford. Cred insa, din ceea ce am vazut in conferinta de presa de la Craiova, ca Ford va opta pentru un model derivat din platforma noului Fiesta, pentru ca exista o serie de compatibilitati intre linia de fabricatie de la Craiova, profilul furnizorilor si cererea din piata care este semnificativa pentru acest tip de automobil”, a spus Vardie, pentru DailyBusiness.
„Cu siguranta nu va fi insa vorba de un model concurent cu Logan. Ford vrea sa produca in principal pentru export, piata europeana fiind principala sa tinta de vanzari”, a adaugat Vardie.
Jonh Fleming a evitat, in conferinta de vineri, de la Craiova, sa faca declaratii pe marginea modelului pe care il va produce la Automobile Craiova. El a confirmat insa ca productia celui de-al doilea vehicul va incepe in 2010.
„Prima noastra masina romaneasca va fi produsa numai la Craiova. Va fi un model din clasa mica – nu noua Fiesta – si se va pune in vanzare pe toate pietele noastre europene. Din ratiuni de confidentialitate, nu va pot dezvalui mai multe in acest moment”, a spus acesta.
Ford Europa asigura productia, vanzarea si service-ul vehiculelor Ford in 47 de piete, inclusiv Rusia si Turcia. Primele vehicule Ford au fost aduse in Europa inca din anul 1903, in acelasi an in care a fost infiintata Ford Motor Company.
Ford Europa dispune in prezent de aproximativ 67.500 de angajati. In plus fata de Ford Motor Credit Company, operatiunile Ford Europa includ Divizia Ford de Servicii Clienti si 21 de fabrici de productie, inclusiv joint-venture.
In 2007 compania a produs si a vandut aproape 1,9 milioane de vehicule in Europa si a inregistrat un profit brut de 997 milioane de dolari.