Comisia a constatat ca Romania a impus o serie de conditii referitoare la vanzarea intreprinderii, care aveau drept obiectiv asigurarea unui anumit nivel de productie si ocupare a fortei de munca, acceptand in schimb un pret de vanzare mai mic.
Investigatia Comisiei a aratat ca impunerea conditiilor respective a dus la scaderea pretului de vanzare.
Valoarea de piata a participatiei de 72,4% detinuta de statul roman din activele industriale de baza, participatie cumparata de Ford, a fost estimata la 84 de milioane de euro. In consecinta, prin impunerea unei serii de conditii de alta natura decat economica in ceea ce priveste licitatia, Romania a renuntat la venituri in valoare de 27 de milioane de euro. Dat fiind ca acele conditii au asigurat obtinerea unui anumit nivel de productie, de ocupare a fortei de munca si de investitii, licitatia conditionata a conferit un avantaj economic intreprinderilor Automobile Craiova si Daewoo Romania. Acest avantaj a fost finantat din veniturile la care statul a renuntat prin vanzare.
Comisia subliniaza ca actiunile statului roman in procesul de privatizare a Automobile Craiova nu s-au putut incadra nici la ajutor pentru restructurare, nici la ajutor regional.
Comisarul european pentru concurenta, Neelie Kroes, a explicat ca „impunerea de conditii in ceea ce priveste o privatizare duce, de regula, la scaderea pretului de vanzare, astfel incat statul pierde venituri, iar activitatea privatizata dobandeste un avantaj selectiv. Comisia sprijina dezvoltarea regionala, insa acest lucru nu trebuie sa duca la denaturarea concurentei”, a avertizat comisarul european.
In mai 2007, agentia romana pentru privatizare, AVAS, a anuntat vanzarea participatiei de 72,4% pe care o detinea in cadrul Automobile Craiova. Autoritatile romane au asociat privatizarii conditii specifice, in special realizarea unui nivel minim de productie de 200 000 de automobile in al patrulea an de la privatizare si a unui nivel minim al investitiilor, precum si mentinerea tuturor celor 3.900 de fosti angajati ai intreprinderii Automobile Craiova si ai filialei acesteia, Daewoo Romania.
Ford a fost singura intreprindere dispusa sa prezinte o oferta in aceste conditii. Aceasta a oferit un pret de cumparare de 57 de milioane de euro si a castigat licitatia.
Ford Europe va continua la Craiova
Ford Europe va continua investitia de la Craiova, chiar si in conditiile in care Comisia Europeana i-a impus sa plateasca statului roman o suma suplimentara.
Intr-un comunicat de presa, imediat dupa anuntul deciziei CE, Ford a anuntat ca decizia in dosarul privatizarii permite Ford continuarea procedurilor necesare in vederea cumpararii uzinei.
„Ma bucur ca investigatia Comisiei Europene s-a incheiat intr-un timp atat de scurt”, a declarat John Fleming, Presedinte si CEO al Ford Europa. „Am lucrat impreuna cu autoritatile romane contra cronometru, pentru a transmite toate informatiile necesare Comisiei in elaborarea deciziei sale.”
„Planurile si angajamentele noastre pentru fabrica din Craiova raman neschimbate”, a spus Fleming. „Acum, scopul nostru este acela de a prelua fabrica cat mai curand posibil si de a o transforma intr-un centru de productie auto de talie internationala.”
Achizitia fabricii va fi finalizata dupa adoptarea legii speciale pentru privatizarea Automobile Craiova de catre Parlamentul Romaniei. Legea speciala urmeaza sa fie adoptata in data de 4 martie 2008.