Dacia, companie controlata de Renault,
contrazice cea mai grava scadere a vanzarilor de autoturisme in
Europa din ultimele doua decenii prin atragerea de clienti de la
rivalii mai cunoscuti si inregistrand o marja de profit inregistrata
doar de constructorii de automobile premium. Nu e tocmai rau pentru o
marca de automobil care nu a fost niciodata destinata pentru pietele
dezvoltate.
“O combinatie de low-cost engineering,
simplitate, dotari minime concepute pentru pietele din Europa de Est,
la care se adauga consumatorii din Europa de Vest care isi diminueaza
bugetele, au facut din Dacia brandul cu cea mai mare crestere a
vanzarilor de pe continent si cel mai bun exemplu al unei game de
masini concepute pentru pietele low-cost dar care infloresc in
Europa”, subliniaza Financial Times.
Potrivit firmei de
cercetare AlixPartners, in prezent masinile ieftine reprezinta 18%
din vanzarile de autoturisme in Europa, in crestere fata de 13% in
2002, afectand vanzarile jucatorilor traditionali precum Ford,
Renault si Peugeot.
Principalul atu al modelelor Dacia si al
altor masini concepute si construite pe pietele emergente este
simplu: pretul. in Marea Britanie un Duster costa 9.000 de
lire sterline, cu aproape 4.000 de lire mai putin decat ceea ce ofera
rivalii.
„Este cel mai bun exemplu de masina dezvoltata
pentru pietele emergente care a fost introdusa pe pietele dezvoltate
si a fost un real succes”, a declarat profesorul Jan-Benedict
Steenkamp, autor al cartii Brand Breakout, un studiu al brandurilor
emergente care concureaza la nivel mondial.
Gratie marcii
Dacia, grupul Renault inregistreaza vanzari superioare pietei in
Europa de Vest. Compania franceza a informat ca marca sa romaneasca a
fost responsabila pentru 24% din vanzarile grupului in Europa in
prima jumatate. Daca nu ar fi fost popularitatea crescuta a brandului
Dacia, vanzarile Renault ar fi scazut cu peste 10% in prima jumatate
a anului.
Desi Renault nu dezvaluie detalii financiare in
legatura cu brandul Dacia, analistii de la Morgan Stanley Research au
calculat ca in 2012 a inregistrat o marja de profit de 9%, fata de o
marja negativa de 2% pentru brandul Renault.
Insa Renault nu
este singur. Constructorul auto american Ford va aduce anul viitor in
Europa modelul EcoSport, un SUV conceput in Brazilia si construit in
India. De asemenea, modelul i10 al celor de la Hyundai a fost produs
initial pentru piata din India iar Nissan Pixo este o versiune
europeana a celui mai bine vandut model de masina mica din India cu o
sigla diferita.
„Exista un segment global de oameni care
sunt interesati doar de pret. Acest gup este unul global nu doar pe
pietele emergente”, subliniaza Jan-Benedict Steenkamp,
informeaza Agerpres.
Dupa ce au esuat in incercarea de a vinde
modele concepute in vest pe pietele emergente precum India si China,
constructorii auto mondiali cheltuie acum miliarde pentru cercetare
si dezvoltare orientata pe consumatorii de pe pietele emergente.
Volkswagen, Toyota, Ford, Hyundai si Suzuki au toti centre R&D in
India, subsidiara din Brazilia a grupului italian Fiat concepe masini
independent de sediul de la Torino si aproape toti marii jucatori au
designeri si ingineri care lucreaza la centre de dezvoltare din
China.
Citeste si:
Romanii au cumparat mai putine masini
noi in iulie
Piata auto europeana a revenit pe
crestere in luna iulie