Odata adoptate, modificarile urmeaza a fi aprobate, pana la finele lunii ianuarie, si de guvernul de la Bucuresti.
O delegatie guvernamentala romana, condusa de subsecretarul de stat Aurel Ciobanu Dordea, Agentul Guvernamental al Romaniei in fata Curtii de Justitie a Comunitatilor Europene si a Tribunalului de Prima Instanta, va prezenta miercuri modificarile aduse taxei de prima inmatriculare si va incerca sa obtina avizul UE pentru operarea modificarilor.
Taxa de inmatriculare a devenit, in martie 2007, obiectul unei proceduri de infringement (incalcare a tratatului) deschisa de Comisia Europeana impotriva Romaniei. Autoritatile romane si CE au purtat o ampla corespondenta pe acest subiect, insa nu au ajuns la un acord.
Taxa va fi redusa pe masura ce varsta autovehiculului creste
Executivul intentioneaza sa modifice taxa auto astfel incat valoarea acesteia sa se reduca pe masura ce varsta autovehiculului creste, iar calculul taxei sa fie aplicat masinilor cu o vechime de pana la 20 de ani, cu o cota de reducere a taxei de pana la 90%.
„Se va extinde intervalul aferent varstei autovehiculelor pana la 20 de ani, odata cu stabilirea unor cote de reducere a taxei, care ajung pana la 90%, urmand a se mai plati doar 10% din taxa”, a declarat, recent, premierul Calin Popescu Tariceanu.
Modificarile aduse taxei, prezentate pe larg in ultima perioada de presa, care citeaza surse guvernamentale, ar putea face ca valoarea taxei de prima inmatriculare sa creasca de aproape trei ori in cazul masinilor noi, urmand sa scada proportional cu vechimea, in cazul autovehiculelor cu aceeasi cilindree si incadrate in aceeasi norma de poluare Euro.
In noul sistem de calcul, cea mai mare taxa ar urma sa fie, conform surselor guvernamentale, de 5.500 de euro, fiind valabila in cazul unei masini non-Euro cu cilindreea de peste 3.000 de centimetri cubi, veche de circa 10 ani.
Proiectul, in forma prezentata de premier in fata parlamentarilor la sfarsitul anului trecut, vizeaza totodata instituirea posibilitatii restituirii valorii reziduale a taxei atunci cand autovehiculul inmatriculat in Romania este vandut unei persoane dintr-un alt stat membru sau intr-o tara terta, dar si posibilitatea contestarii taxei. Premierul a precizat ca proiectul de act normativ privind modificarea taxei este intr-o faza avansata a elaborarii.
Taxa de prima inmatriculare, in vigoare de la 1 ianuarie 2007, se calculeaza in functie de trei variabile: vechimea masinii, tipul de catalizator (euro) si capacitatea cilindrica a masinii. Nivelul taxei porneste de la 68 euro pentru autovehiculele noi, foarte mici, cu o capacitate cilindrica de 600 centimetri cubi, dotate cu Euro 4 si ajunge pana la 8.586 euro pentru autoturismele mai vechi de 6 ani, fara catalizator si cu o capacitate cilindrica de peste 3.000 cmc.