Taxa va creste pentru masinile noi vandute in Romania, in timp ce valorile scad la jumatate pentru autovehiculele Euro 1 si Euro 2 cu motoare de pana in 2.000 de centimentri cubi, taxa ramanand totusi mai mare pentru automobilele vechi de import.
Pentru un autoturism Dacia Logan nou cu motor de 1.400 centimetri cubi (cmc), avand norma de poluare Euro 4, taxa va creste de la 160 euro la 196 euro, iar pentru un autoturism Wolkswagen Golf Euro 2, cu motor de 1.900 cmc si o vechime de 8-10 ani, taxa se va reduce de la 3.806 euro, la 1.492 euro.
Pentru un autoturism cu norma de poluare Euro 3 cu o capacitate cilindrica mai mica de 1.600 cmc, noul nivel al taxei auto va porni de la 1.086 euro, pentru o vechime de pana la o luna.
In cazul autovehiculelor Euro 2, cu o capacitate cilindrica mai mica de 1.600 cmc, taxa va ajunge la maximum 2.371 euro pentru cele cu o vechime cuprinsa intre 5 si 6 ani, in timp ce pentru o capacitate cuprinsa intre 1.601 si 2.000 cmc, taxa poate ajunge pana la 3.762 euro pentru o vechime de 5-6 ani.
Pentru o capacitate cilindrica de 2.500 cmc, nivelul taxei va fi de 7.125 euro, pentru o vechime de 5-6 ani, iar pentru o capacitate de 3.000 cmc va ajunge la 11.970 euro pentru o vechime de 5-6 ani.
La masinile Euro 2 cu o capacitate de peste 3.000 cmc taxa porneste de la 13.680 euro pentru o vechime de 5-6 ani.
La autoturismele Euro 1, taxa ajunge la 5.016 euro pentru un autoturism cu o vechime de 5-6 ani si la 616 euro pentru 14-15 ani, pentru o capacitate cilindrica mai mica de 1.601 cmc, la maxim 7.980 euro pentru o vechime de 5-6 ani si 908 euro pentru vechime de 14-15 ani, pentru cele cu o capacitate de 2.000 cmc, In variantele cu motorizari de peste 3.000 cmc, taxa pleaca de la 27.360 euro pentru o vechime de 5-6 ani si ajunge la 3.360 euro pentru 14-15 ani.
La masinile non euro, taxa poate ajunge la 1.848 euro pentru o vechime mai mare de 15 ani, pentru o capacitate mai mica de 1.601 cmc si depaseste 10.080 euro pentru cele cu o capacitate mai mare de 3.000 cmc si o vechime de 15 ani.
Noua taxa se va aplica incepand cu 1 iulie, data de la care cei care au platit vechea taxa, in suma mai mare, pot solicita restituirea diferentei. In 30 de zile de la publicarea ordonantei in Monitorul Oficial, vor fi emise si norme de aplicare a taxei.
Programul „Rabla” a fost extins la 40.000 de unitati
Guvernul a decis, in sedinta de luni, sa finanteze innoirea a 40.000 de autovehicule in cadrul programului „Rabla” si a decis pastrarea primei de casare la valoarea de 3.000 de lei pentru un autovehicul, a declarat ministrul Mediului, Attila Korodi.
„Am decis mentinerea nivelului actual al primei de casare, in conditiile in care am preferat sa extindem programul de innoire a parcului auto la 40.000 de unitati”, a spus Korodi.
Ministerul Mediului intentioneaza sa elimine din trafic 40.000 de masini vechi, in 2008, fata de aproape 16.500, in 2007, in conditiile in care Guvernul stabilise, initial, sa mareasca prima de casare la 4.000 de lei, cu o mie de lei in plus fata de 2007. In sedinta Executivului de luni, insa, guvernul a decis ca prima de casare trebuie sa ramana la nivelul celei de anul trecut, adica 3.000 de lei.
„Programul Rabla va continua si in 2008 si este posibil sa se extinda si la tractoare”, declara, la mijlocul lunii decembrie, ministrul mediului, Atilla Korodi, in cadrul unei conferinte de presa. Potrivit ministrului, eliminarea din trafic a 16.444 de autovehicule vechi, in 2007, a dus la reducerea nivelului de monoxid de carbon din aer cu 400.000 de kilograme.
In ceea ce priveste sumele incasate, in 2008, din taxa de prima inmatriculare, Korodi a spus ca nu se asteapta ca acestea sa fie mai mari decat in 2007, existand chiar posibilitatea ca banii sa fie mai putini. Sumele provenite din aceasta taxa vor fi folosite pentru diverse proiecte ale Ministerului Mediului, Korodi enumerand reinnoirea parcului auto, infiintarea de parcuri si spatii verzi in localitati sau construirea de piste de biciclete.