„Nu ma pot pronunta cu privire la un posibil termen de finalizare a privatizarii, deoarece acest lucru depinde si de decizia Comisiei Europene”, a spus Voicu pentru DailyBusiness.
Mihai Voicu a fost desemnat de catre Guvern sa ceara Parlamentului suspendarea discutiilor.
Presedintele comisiei de privatizare a Automobile Craiova, Sebastian Vladescu a declarat, pentru The Money Channel, ca discutiile privind privatizarea uzinei vor fi suspendate cateva luni din cauza investigatiei intreprinse de Comisia Europeana, acesta adaugand ca spera ca tratativele cu Ford sa fie reluate cel tarziu la inceputul lui 2008.
Comisia Europeana a anuntat saptamana trecuta ca investigheaza posibile acordari de ajutoare de stat in cazul Daewoo si a emis un ordin prin care cere Romaniei sa suspende orice acordare de ajutoare de stat care nu au fost in prealabil notificate Bruxelles-ului.
Comisia a deschis o investigatie amanuntita asupra unor posibile ajutoare acordate in contextul privatizarii Automobile Craiova, fosta Daewoo Craiova, si vanzarii sale catre Ford Motor Company in septembrie 2007, a anuntat purtatorul de cuvant al comisarului pentru concurenta Neelie Kroes.
„Comisia Europeana trebuie sa verifice daca aceste conditii au condus la un pret de vanzare mai mic decat cel care ar fi fost obtinut in cazul in care privatizarea ar fi fost neconditionata”, a mai spus purtatorul de cuvant de la Comisia Europeana.
In plus, Romania pare sa fi schimbat conditiile privatizarii intr-un stadiu ulterior al procesului, ceea ce ar fi putut implica elemente suplimentare de ajutor, arata Bruxelles-ul.
Proiectul de lege privind unele masuri pentru privatizarea SC Automobile Craiova a fost trimis de Guvern in Parlament la sfarsitul lunii septembrie.
Anularea datoriilor Automobile Craiova poate fi considerata politica neconcurentiala
Guvernul roman a adoptat o lege speciala pentru privatizarea intreprinderii Automobile Craiova.
Aparent, legea prevede anularea datoriilor producatorului de automobile si o garantie privind plata datoriilor catre celelalte filiale ale fostei intreprinderi Daewoo. In cadrul procedurii de licitatie nu s-a oferit o asemenea masura celorlalti potentiali ofertanti.
Comisia isi exprima preocuparea privind faptul ca este posibil ca privatizarea intreprinderii Automobile Craiova – printr-o licitatie supusa unor conditii – sa fi condus la un pret de vanzare mai mic si ar putea sa implice astfel un ajutor de stat. Conditiile vizau sa asigure mentinerea unui anumit nivel de productie si ajutorul ar putea astfel sa sprijine Automobile Craiova. Acest avantaj ar fi fost finantat prin venitul de vanzare la care statul a renuntat.
Mai mult, daca s-ar dovedi ca noul investitor a beneficiat de o anulare a datoriilor de catre stat – odata ce situatia datoriilor Automobile Craiova a impiedicat in mod vizibil un anumit numar de investitori potentiali sa prezinte o oferta – atunci investitorul in cauza ar fi obtinut, de asemenea, un ajutor de stat.
Deschiderea unei investigatii acorda partilor interesate posibilitatea de a prezenta observatii privind masurile in cauza, mai arata Comisia.
Agentia romana de privatizare AVAS a impus anumite conditii in contractul de privatizare. In special, ofertantul declarat castigator trebuia sa asigure realizarea unui nivel de productie minim de 200 000 automobile in cel de-al patrulea an de la privatizare, continuarea unei activitati curente timp de patru ani si mentinerea a 3.900 de fosti angajati ai Automobile Craiova si Daewoo Romania.
Potrivit contractului de privatizare, publicat de Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului, obligatiile postprivatizare ale Ford se extind pe o durata de patru ani si vizeaza numarul de angajati preluati odata cu societatea si obiectul principal de activitate.
Este pentru a treia oara in decurs de mai putin de o luna cand Comisia Europeana decide deschiderea unei astfel de proceduri de investigare in cazul unei privatizari care a avut loc in Romania. Precedentele privatizari aflate sub analiza Comisiei Europene se refera la uzinele Tractorul si Petrotub Roman.