„Ca sa permita producatorilor auto sa se pregateasca linistiti pentru ce va urma, statul va acorda fiecaruia dintre marii nostri producatori auto un imprumut de 3 miliarde euro, pe o durata de 5 ani”, a declarat presedintele Nicolas Sarkozy, la sfarsitul unei intalniri cu reprezentantii industriei auto.
Potrivit declaratiilor secretarului de stat pentru industrie, Luc Chatel, Renault Trucks – subsidiara a grupului suedez Volvo – va primi un credit de circa 500 milioane euro.
In schimbul creditelor cu o dobanda preferntiala de 6%, „Renault si PSA si-au luat angajamentul sa nu inchida niciuna dintre uzinele lor pe durata imprumuturilor si sa faca toate eforturile posibile, pentru a evita disponibilizarile”, a atras atentia presedintele francez.
„Este un angajament pe care il salut, pentru ca ne asigura ca o criza acuta dar temporara nu va distruge o parte a bazei noastre industriale si a stiintei productiei de automobile”, a adaugat Sarkozy.
Planul prevede, totodata, dublarea ajutorului acordat diviziilor de creditare ale Renault si PSA, anuntat in decembrie in cadrul unui plan de relansare a economiei, la 2 miliarde euro. Ajutorul acordat subcontractorilor din sectorul auto a fost, de asemenea, dublat, la 600 milioane euro.
„Pactul auto” prevede si o conventie care majoreaza indemnizatia pentru somaj partial a angajatilor din sectorul auto, in schimbul mentinerii locurilor de munca de catre constructori, potrivit acordului.
Sectorul auto reprezinta circa 10% din piata muncii din Franta.
Renault a afisat o scadere a vanzarilor cu 4,2% in 2008, pe o piata mondiala ce a inregistrat o scadere de 4,8%, in contextul in care criza financiara a afectat grav piata auto. Renault detine pe piata romaneasca uzinele Dacia de la Pitesti.
De asemenea, PSA Peugeot Citroen, cel mai mare producator auto din Franta, a anuntat anterior ca vanzarile de autoturisme au scazut in 2008 cu 8,7%, in contextul in care criza creditelor si inrautatirea perspectivelor economice au lovit pietele auto la nivel mondial.