Prelungirea plafonării vine într-un moment în care piața asigurărilor RCA se confruntă cu o serie de dezechilibre semnificative, iar autoritățile sunt preocupate de impactul acesteia asupra prețurilor și siguranței participanților la trafic.
În ultima perioadă, în piața asigurărilor RCA s-au manifestat dezechilibre semnificative, unul dintre cele mai importante fiind creșterea numărului de asigurați cu risc ridicat. Conform autorităților, aproximativ 24.600 de cazuri noi au fost înregistrate de la începutul lunii decembrie 2024, iar numărul acestora continuă să crească, potrivit Hotnews. În 2024, societățile de asigurări au preluat în asigurare aproximativ 7.500 de cazuri de asigurați cu risc ridicat. În primele două luni ale anului 2025, numărul de cazuri preluate lunar a crescut la aproximativ 8.000, ceea ce pune presiune pe sistemul de asigurări și poate duce la creșterea prețurilor în perioada următoare.
Autoritățile susțin că acest fenomen a fost cauzat de o reticență a asigurătorilor față de anumite categorii de asigurați, dar și de o concentrare ridicată a pieței, unde câteva companii de asigurări dețin cote de piață semnificative. Acest lucru poate duce la o concurență scăzută și la o vulnerabilitate sporită a pieței.
Un alt factor care contribuie la dezechilibrele pieței RCA este numărul mare de vehicule care circulă fără asigurare. Conform datelor oficiale, aproximativ 3 din 10 vehicule înmatriculate nu au o poliță RCA validă, ceea ce crește riscurile pentru ceilalți participanți la trafic. La data de 13 martie 2025, doar 7.651.668 dintre cele 10.785.260 de vehicule înmatriculate erau asigurate RCA, iar acest procentaj continuă să fie scăzut.
Un alt dezechilibru semnificativ din piața RCA este legat de vehiculele neasigurate care circulă pe drumurile publice. Acestea pun în pericol nu doar participanții la trafic, ci și stabilitatea financiară a sistemului de asigurări. Autoritățile estimează că accidentele implicând vehicule neasigurate generează o presiune considerabilă asupra Fondului Național de Protecție, care trebuie să acopere prejudiciile produse de vehiculele fără asigurare. În plus, persoanele responsabile de accidente produse de astfel de vehicule sunt obligate să acopere din resurse proprii prejudiciile, ceea ce creează un dezechilibru financiar semnificativ.
Guvernul a implementat măsura de plafonare a prețurilor RCA în primăvara anului 2023, ca răspuns la falimentul Euroins, fostul lider al pieței de asigurări auto, care a dus la retragerea licenței acestei companii și la un val de nemulțumiri din partea șoferilor. Prin această măsură, statul a decis să înghețe tarifele RCA la nivelul celor practicate de fiecare asigurător la data de 28 februarie 2023, iar comisioanele de distribuție au fost limitate la maximum 8% din prima netă de cheltuieli.
De la începutul anului 2024, asigurătorii au avut posibilitatea de a ajusta tarifele plafonate cu 6,8%, în funcție de prognoza inflației publicată de Banca Națională a României. Cu toate acestea, autoritățile se tem că, la finalul lunii martie 2025, atunci când măsura de plafonare ar urma să expire, există riscul unei creșteri semnificative a prețurilor RCA, având în vedere dezechilibrul existent între cerere și ofertă.
În contextul acestor provocări, autoritățile lucrează la modificarea legislației privind asigurările RCA. În prezent, se află în dezbatere un proiect de lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 132/2017, care ar urma să corecteze dezechilibrele din piață. De asemenea, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) analizează modificarea metodologiei de calcul a factorului „N” pentru încadrarea asiguraților în categoria celor cu risc ridicat, iar BAAR lucrează la îmbunătățirea practicilor asigurătorilor RCA.
Pe termen lung, autoritățile vizează creșterea gradului de cuprindere a vehiculelor în asigurări RCA și îmbunătățirea relațiilor dintre asigurători și clienți, inclusiv prin elaborarea unui ghid de bune practici. De asemenea, se intenționează îmbunătățirea includerii financiare și promovarea unor practici mai transparente și corecte pe piața asigurărilor auto.