Guvernul încearcă din răsputeri să reducă cât mai mult cheltuielile, pentru a se încadra într-o limită de deficit bugetar agreat cu Comisia Europeană, astfel încât să nu fie suspendate fondurile din PNRR, iar o nouă măsură ar privi diminuarea Ecobonusului acordat prin Programul Rabla Plus celor ce îşi achiziţionează maşini electrice.
Programul Rabla Plus a avut anul acesta un buget record, de 780 de milioane de lei, ceea ce a permis înmatricularea a 10.000 de mașini verzi și încă mai sunt fonduri pentru persoanele fizice.
De partea cealaltă, prin programul Rabla Clasic, cu un buget de 560 de milioane de lei, au fost înmatriculate anul acesta 27.000 de autoturisme noi.
Intenția autorităților este ca, de la an la an, bugetul Rabla Clasic să scadă tot mai mult, conform Ştirile TVR. Mircea Fechet, ministrul Mediului, speră „să avem un nou record la Rabla Plus. Asta înseamnă un buget mai mare de 780 de milioane.
Că va fi 800, că va fi 900, că va fi poate un miliard. Iar acest lucru este posibil să atragă după sine condiții noi pentru cei care vor să cumpere o mașină verde cu sprijin de la stat”.
O posibilă modificare a programului Rabla Plus la care se gândesc autoritățile vizează reducerea valorii ecotichetului de la 10.000 de euro cât este în prezent, până la aproximativ 7.000 de euro.
Însă, această sumă nu e confirmată în mod oficial de reprezentanții Ministerului Mediului. Sunt în acest moment doar discuții în stadiu incipient, iar la aceeași masă vor fi chemați și cei din industria auto.
„Astăzi avem mașini electrice cu un preț accesibil în legătură cu care probabil ar trebui să discutăm și despre valoarea voucherului. În nici un caz nu mă gândesc la o creștere a valorii acestuia”.
Semnele austerităţii apăruseră încă de la începutul acestui an, când fuseseră introduse un prag maxim la suma de achiziţie.
În prezent, la cumpărarea unei mașini electrice, statul oferă un sprijin financiar de 51.000 de lei, în schimbul casării unui autovehicul uzat și 54.000 de lei, în schimbul casării a două autovehicule uzate.