Declinul inregistrat de hibride poate fi catalogat drept surprinzator, pentru ca s-a vorbit extrem de mult despre aceste masini, iar in campaniile de promovare au fost folosite o multime de staruri din showbiz. In plus, trendul poate parea de neinteles in contextul in care problemele legate de mediu si fenomenul incalzirii globale au devenit subiecte suculente pentru media mondiala.
Pe de alta parte, scaderea vanzarilor are o explicatie cat se poate de logica. Cota de piata a acestui gen de masini a fost creata artificial, cumparatorii fiind atrasi de perspectiva de a face parte dintr-un grup exclusivist, ultra-mediatizat. Pentru acestia, faptul ca masinile costa, in medie, cu peste 3.000 de dolari mai mult decat automobilele conventionale, nu a contat.
Numarul lor nu este insa intr-atat de mare incat sa permita un flux constant de vanzari. Astfel incat, chiar daca, prin oferte speciale, producatorii au inceput sa subventioneze clientii cu sume de peste 1.500 de dolari pe model, de trei ori mai mari fata de finele lui 2006, declinul vanzarilor nu a fost stopat. Logic, pentru ca un cumparator clasic pune pe primul plan pretul, iar perspectiva de a recupera diferenta platita pentru un hibrid, din economiile cu costurile de combustibil, in 10 ani (sau 5, in cazul reducerilor), nu ii surade prea mult.
Care este solutia? Evident, micsorarea preturilor, care presupune gasirea unei solutii de a produce masini mai ieftine. Iar aceasta poate sa fie extinderea tehnologiei la mai multe masini. Constructorii au inteles acest lucru si, potrivit agentiei Global Insight, cel putin 30 de noi modele hibrid vor aparea in urmatoarele 20 de luni.
Ceea ce inseamna de 2,5 ori mai multe modele decat cele existente deja pe piata, acum fiind comercializate doar 12 automobile de acest gen. Acest spor trebuie insa insotit de campanii de marketing serioase, dedicate publicului larg. Altfel, scaderea vanzarilor va continua, iar masinile hibrid vor ramane la statutul de curiozitate nu foarte tentanta.
Razvan Codorean