Cine polueaza, sa plateasca mai mult
, sustin dealerii de masini noi, reuniti in Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).
Amenintati cu falimentul de importurile masive de masini second-hand, dealerii auto si reprezentantii Dacia cer o curatenie generala in parcul auto.
Ei propun ca inspectiile tehnice periodice (ITP) sa fie realizate anual sau chiar de 2 ori pe an, fata de intervalul de 2 ani, cat este in prezent, iar Registrul Auto Roman sa elimine din circulatie toate rablele.
APIA mai cere RAR-ului sa efectueze controale tehnice mai severe la inmatricularea automobilelor si sa creasca numarului de controale in trafic pentru depistarea autovehiculelor cu stare tehnica necorespunzatoare.
Reprezentantii Dacia si ai importatorilor de automobile solicita, totodata, ca cei care detin masini mai vechi de 10 ani sa plateasca o asigurare obligatorie (RCA) mai mare, iar cei care vor sa importe masini vechi sa plateasca o taxa de poluare mai mare.
„Masura de suspendare a taxei auto pentru autoturismele noi este binevenita in actualul context economic dar si al pietei auto. Insa, pentru a ne asigura ca industria incepe sa se redreseze, masura de suspendare a taxei trebuie sustinuta neaparat de acest set de masuri”, spun oficialii APIA.
„Industria are nevoie de o politica sectoriala de descurajare a intrarilor de autovehicule vechi si poluante, dublata de derularea unui program de innoire a parcului auto (prima de casare)”, considera acestia.
Solicitarile APIA, fara efect?
Specialistii auto spun ca mare parte din solicitarile producatorilor si importatorilor de automobile sunt pertinente, in special cele ce vizeaza reglementarea fiscala a importurilor de masini second-hand, dar ca, in cazul supra-taxarii pietei second, masura ar fi una ilegala.
Alin Ghenea, director de marketing la AAA Auto, spune ca eludarea legii de catre cei care aduc masini second-hand ca persoane fizice afecteaza inclusiv afacerile legale din domeniu.
„Trebuie instituite mecanisme de control fiscal privind evaziunea fiscala realizata de catre persoanele fizice care deruleaza activitati cu caracter comercial de vanzare de autovehicule si pentru care nu achita nici impozite pe profit, nici TVA”, spune Ghenea, care sustine pozitia APIA.
„In ceea ce priveste taxa de poluare, diferentierea creata prin suspendarea taxei pentru masinile noi ar putea fi privita ca o incalcare a legislatiei europene„, spune specialistul.
Dinu Nicolescu, reprezentantul Autovit, cel mai mare targ auto din tara, estima anterior, intr-o declaratie acordata pentru DailyBusiness.ro, faptul ca APIA va cere majorarea taxei pentru masinile second-hand.
[quote= Dinu Nicolescu, reprezentant Autovit]Masura suspendarii taxei de poluare pentru masinile noi nu cred ca va primi avizul Bruxelles-ului, iar din acest punct de vedere, ne vom trezi cu o noua procedura de infrigement[/quote]
„Chiar daca ar fi aplicate toate propunerile APIA, problema nu va fi rezolvata. Marea problema a pietei auto este blocarea creditarii, nu piata second”, a declarat specialistul.
Fara relansarea creditului, razboiul e pierdut din start
Eliminarea rablelor din traficul si asa aglomerat de pe strazile romanesti este o masura salutata de majoritatea specialistilor. Ei considera insa ca, in conditiile in care avem in prezent un parc auto imbatranit, de 4,5 milioane de automobile, din care 2 milioane au o vechime de peste 7 ani, o asemenea masura este foarte dificil de luat.
„Sa impui proprietarilor de Dacii vechi, de exemplu, sa plateasca mai mult, va fi foarte dificil, in contextul in care majoritatea nu are resurse financiare. Mai degraba ii stimulezi sa isi ia o masina noua, prin credit”, spune analistul auto Marius Carp, fostul director al APIA.
Analistul auto Daniel Costea, de la revista Quatro Ruotte, crede ca nici macar cei vizati, clientii masinilor second-hand, nu vor fi afectati de o asemenea masura.
„Majoritatea masinilor inmatriculate sunt Euro 3 sau 4. „Nu este vorba de rable pentru ca acestea, in conditiile aspre impuse de RAR, nu ar fi trecut sub nicio forma testele. Asa ca un asemenea program isi propune, cel mult, sa ii aduca la stand pe cei care detin o masina veche si vor sa scape de ea”, a declarat analistul.
In aceste conditii, specialistii cred ca Dacia si importatorii ar trebui sa se concentreze pe facilitarea accesului la credite, singura masura care ar putea sa rebalanseze balanta dintre piata masinilor noi si cea second.
[quote=Dinu Nicolescu, reprezentant Autovit]Daca nu vor gasi o modalitate de finantare acceptabila, ce se traduce prin costuri mici si perioade lungi de creditare pentru clienti, degeaba vor fi modificate taxele[/quote].
Taxa auto, pe cale de disparitie
Analistii auto spun ca problema taxei de poluare va fi rezolvata cel mai probabil anul viitor, de catre noul guvern. In conditiile in care din 2010 se va aplica o lege europeana privind poluarea, iar Romania va trebui sa isi adapteze legislatia, taxa de poluare va fi eliminata si, cel mai probabil inlocuita cu un impozit anual, pe care il vor plati toti proprietarii de masini inmatriculate in Romania.
„Taxa actuala are un profund caracter discriminatoriu si numai pentru simplul fapt ca plateste doar cel care isi inmatriculeaza, nu si cel care circula”, a declarat, anterior, pentru DailyBusiness.ro, analistul auto Liviu Dobrin.
„Daca era taxa de poluare, trebuia sa o plateasca toata lumea. Marii poluatori sunt deja in circulatie”, a mai spus analistul.
Numarul inmatricularilor de autoturisme second-hand de import s-a dublat in primele 10 luni din acest an.
Conform datelor Directiei Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor, in perioada ianuarie-octombrie au fost inregistrate 205.086 de masini la mana a doua din import. Cifra este cu aproape 105% mai mare decat in aceeasi perioada a anului trecut.
Pe de alta parte, numarul masinilor inmatriculate in Romania a scazut, la nivelul lunii octombrie, cu 30%, fata de perioada similara a anului trecut, a anuntat, joi, Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).