În prezent, camerele de bord au devenit tot mai populare, numeroși șoferi optând pentru instalarea unor astfel de sisteme de monitorizare video. Acestea oferă o formă de protecție, în special în situațiile în care conducătorii auto sunt implicați într-un accident, facilitând stabilirea responsabilităților. De asemenea, în cazul în care un vehicul este vandalizat, imaginile pot ajuta la identificarea autorilor.
Conform legislației, filmarea altor șoferi cu scopul de a proteja bunurile personale este permisă, însă legalitatea acestor înregistrări depinde de utilizarea lor ulterioară, scrie Promotor.
Conform Regulamentului General privind Protecția Datelor (GDPR), filmările și fotografiile realizate în trafic sunt legale dacă:
Cu toate acestea, distribuirea acestor imagini pe internet sau prin alte mijloace, în care sunt vizibile fața șoferului, numărul de înmatriculare sau alte date personale, este interzisă. Aceste informații trebuie protejate, iar dezvăluirea lor este permisă doar la solicitarea oficială a autorităților competente. În cazul în care un șofer alege să publice astfel de imagini, este obligat să mascheze elementele de identificare precum fața șoferului sau numărul de înmatriculare.
Recent, o nouă lege promulgată de Președintele României permite poliției să aplice amenzi pe baza imaginilor capturate cu ajutorul camerelor de bord sau al telefoanelor mobile. Pentru a respecta regulamentul GDPR, Poliția va dezvolta o platformă privată unde aceste înregistrări vor putea fi încărcate. În ciuda faptului că acest sistem informatic nu este încă operațional, șoferii pot fi sancționați pe baza înregistrărilor realizate de amatori.
Proiectul de modificare a legislației rutiere prevede că șoferii pot fi sancționați și în baza înregistrărilor audio-video furnizate de alți participanți la trafic sau de către administratorii drumurilor publice.
„Polițistul rutier poate constata contravenția de adoptare a unui comportament agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice […] și cu ocazia verificării sesizării formulate de un participant la trafic ce a perceput în mod nemijlocit și întâmplător efectuarea, pe drumul public, de către conducătorul unui vehicul, a oricăreia dintre manevrele prevăzute la art. 54 alin.(2) și a surprins aceste manevre agresive într-o înregistrare audio-video sau video, după caz”, se precizează în proiectul adoptat de Guvern.
Astfel, șoferii pot fi sancționați pentru manevre periculoase, cum ar fi întoarcerea mașinii prin utilizarea frânei de ajutor, schimbarea frecventă a benzilor de circulație, accelerarea agresivă, deraparea intenționată sau circulația foarte aproape de vehiculul din față.
Imaginile prezentate direct unui polițist, procuror sau judecător sunt considerate probe, iar persoana care a realizat filmarea nu va fi acuzată de încălcarea legislației GDPR.