Afacerea Ford Romania merge mai departe, in ciuda problemelor financiare cu care se confrunta concernul american. Compania va exporta in Europa primele modele Transit Connect construite la fosta uzina Daewoo din Craiova, in ultimul trimestru al acestui an.
Mai mult chiar, spun analistii, nu este exclus ca Ford sa ia decizia de a construi in Romania noua generatie Focus, in conditiile in care costurile de productie sunt incomparabil mai mici la Craiova decat in Germania si Spania.
[quote=Nadia Crisan, reprezentant Ford in Romania]Planurile Ford in Romania nu vor fi afectate de planurile de restructurare a productiei la nivel european. Afacerea de la Craiova merge mai departe[/quote]
Nadia Crisan, consultantul Ford pentru Romania, a declarat pentru DailyBusiness.ro ca nu exista niciun semn de intrebare privind planurile companiei. Americanii vor sa dezvolte fabrica din Banie in asa fel incat, in 2012, sa produca anual 300.000 de unitati.
Pe de alta parte insa, John Fleming, presedintele si directorul general al Ford Europa, a anuntat luni o restructurare din temelii a afacerilor companiei, primele masuri vizand reducerea productiei la fabricile din Spania si Germania, dar si a cotei de productie alocate investitiei de la Craiova.
„Diminuarea capacitatii, reducerea costurilor si asigurarea planurilor noastre viitoare de productie sunt actiuni esentiale pentru Ford Europa pentru a sustine o afacere viabila in viitor„, a spus Fleming.
„Am luat deja o serie de masuri, dar cum piata continua sa scada substantial, vom lua acum masuri suplimentare necesare”, mai declara oficialul Ford.
Si atunci, in conditiile in care piata auto cunoaste cele mai puternice scaderi de vanzari din ultimii 10 ani, cum de este Ford atat de interesat de Romania?
Analistii auto vin cu un raspuns cat se poate de simplu: costurile mai mici de productie din Romania, comparativ cu celelalte fabrici europene. La Craiova, spun specialistii, costul orar al fortei de munca este de cel putin 5-6 ori mai mic decat in Germania sau Spania, iar acesta este doar unul dintre avantaje.
„Forta de munca ieftina, furnizori destui, utilitati la un pret bun si un sprijin al statului pe care nu cred ca il primeau in alta parte „, enumera analistul auto Daniel Costea avantajele din Romania.
[quote=Adrian Mihaltianu, analist auto]Statul roman a oferit deja un ajutor de 143 milioane de euro si nu este exclus ca acest sprijin sa continue[/quote]
„Ford a anuntat, de altfel, ca vrea sa ia un credit de la Banca Europeana de Investitii de 400 milioane de euro pentru dezvoltarea business-ului de la Craiova si a cerut statului roman sa garanteze acest imprumut. La fel a procedat si Renault”, a mai spus analistul auto.
In celelalte doua tari vizate, spun analistii, situatia e cu totul alta. Guvernul de la Madrid cere ajutorul CE pentru industria auto, iar in Germania, cancelarul Angela Merkel nu pare dispusa sa sprijine nici macar Opel, care se confrunta cu mari probleme financiare, de teama ca banii ar putea fi folositi de compania mama, General Motors, pentru a-si rezolva propriile probleme financiare, cu atat mai putin sa se implice in favoarea Ford.
„Autoritatile romane, spre deosebire de cele spaniole sau germane, sunt mult mai deschise la a sprijini industria auto, Ford si Renault fiind considerati investitori strategici. Cu sprijinul statului si in conditiile unor costuri mult mai mici, interesul americanilor pentru Romania este de inteles”, a declarat Mihaltianu.
Ford ar putea produce la Craiova noul Focus
Uzina de la Craiova s-ar putea transforma astfel intr-una dintre bazele importante de productie ale grupului american in Europa, lucru anticipat inca de anul trecut de John Fleming.
Specialistii spun ca, pe fondul avantajelor clare ale Romaniei, la Craiova ar putea fi produse, in urmatorii 2 ani, nu unul, ci 3 modele. Pe langa Transit Connect, la Craiova ar putea incepe in 2010 productia viitorului B-Max, inlocuitorul lui Fusion, dar si a viitoarei generatii Focus.
Daca despre B-Max, masina ce va fi construita pe platforma lui Fiesta, expertii romani si straini sunt tot mai convinsi ca este aproape o certitudine, varianta ca uzina din Craiova sa construiasca si noul Focus a aparut abia luni, odata cu declaratiile presedintelui John Fleming, care a precizat ca se afla in cautarea unei alte surse de productie in Europa pentru o versiune a urmatoarei generatii.
„Nu este exclusa o asemenea varianta, mai ales privind prin prisma faptului ca uzina de la Craiova va fi una complet noua. Daca luam in calcul si fapul ca la Craiova va fi produsa si o varianta a motorului Ford EcoBoost, ce ar putea echipa noua masina, varianta devine plauzibila”, a declarat Daniel Costea.
Analistul Adrian Mihaltianu estimeaza ca o decizie va fi luata in 2010. „In contextul in care piata auto este in criza, iar deciziile se iau mai mult pe termen scurt, ma indoiesc ca vom avea prea curand un raspuns”, a aratat acesta.
Cert este ca la Craiova va incepe in aceasta toamna constructia Transit Connect, un model ce va fi asamblat pe baza unor kituri, pana ce linia de fabricatie a primului model nou-nout va fi gata.
„E un compromis, cred eu, gandit destul de bine. Cu siguranta au facut studii de piata si au incercat sa afle ce masina ar putea fi adusa in Romania, unde sa fie asamblata cu costuri reduse si in timp scurt”, a declarat anterior, pentru DailyBusiness, analistul auto Marius Carp, fostul director al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile.
In ceea ce priveste noua masina, analistul auto Dan Vardie estima inca de anul trecut, pentru DailyBusiness.ro ca aceasta va fi noul Fusion sau un model derivat construit pe platforma de la Fiesta.
[quote=Dan Vardie, analist auto]Fusion este o varianta optima pentru Ford, pentru ca exista o serie de compatibilitati intre linia de fabricatie de la Craiova, profilul furnizorilor si cererea din piata, semnificativa pentru acest tip de automobil[/quote] „Cu siguranta nu va fi vorba de un model concurent cu Logan. Ford vrea sa produca in principal pentru export, piata europeana fiind principala sa tinta de vanzari”, a adaugat Vardie.
Noul model ar urma sa iasa iasa de pe banda de productie a noii uzine de la Craiova in prima jumatate a anului 2010, Ford urmand sa produca circa 100.000 de unitati.