Ministerul Mediului lucreaza la o ordonanta de urgenta care vizeaza acordarea de facilitati din partea statului cumparatorilor de masini electrice, valoarea subventiilor urmand sa acopere diferenta de cost dintre un astfel de vehicul si unul cu propulsie pe carburant, aproximativ 5.000 de euro, potrivit Mediafax.
„Toate tarile europene acorda sau vor acorda facilitati pentru achizitia de automobile electrice, era normal sa se conformeze si Romania. Cu toate acestea, in Romania nu vom putea vorbi de o piata a masinilor cu zero emisii mai devreme de cativa ani buni”, a declarat Silviu Preoteasa, presedintele Asociatiei Dealerilor de Marca Volkswagen.
Cristian Bica, membru al Asociatiei Distribuitorilor Autorizati Ford, spune ca ar putea dura 4-5 ani pana cand romanii vor considera masina electica o alternativa la automobilul propulsat cu carburant.
„Despre masini electrice in Romania vom putea vorbi intr-un viitor destul de indepartat. Prezenta masinii electrice pe plan local va fi un proces greu de implementat, chiar si in conditiile in care Guvernul va aloca stimulente la achizitie, asta pentru ca nu avem pusa la punct o infrastructura specifica”, a precizat Bica.
Vicepresedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), Brent Valmar, estimeaza ca pana in anul 2020, gradul de penetrare a masinilor electrice in parcul auto din Europa va fi de aproximativ 7%.
„Romania, ca si toate celelalte tari europene, trebuie sa se preocupe activ de reducerea efectelor gazelor de sera si, iinand cont de dimensiunea tarii noastre, este cu siguranta o piata potentiala pentru masinile electrice. Avand in vedere ca romanul este deschis catre nou, sunt de parere ca romanii ar trebui sa primeasca cu entuziasm masinile electrice, mai ales ca, asa cum este si normal, achizitionarea acestora este incurajata si sustinuta prin masuri administrative”, a afirmat Valmar.
Ernest Popovici, presedintele APIA, a spus ca, desi automobilele electrice reprezinta viitorul in ceea ce priveste mijloacele de transport rutier, si achizitia lor este incurajata de autoritati, nu se poate forma o piata de profil in viitorul apropiat.
Importatorii marcilor Mitsubishi si Citroen sunt primii distribuitori care au adus in Romania automobile cu propulsie electrica, Mitsubishi i MiEV si Citroen C-Zero, modele care costa in jurul a 36.600 de euro. Alte doua modele ale producatorilor Renault si Peugeot vor fi lansate pe piata locale pana la finele acestui an.
Ministrul Mediului, Laszlo Borbely, a avut in cursul diminetii de miercuri o intrevedere cu mai multi reprezentanti ai conducerii companiei Renault, subiectul discutiei reprezentandu-l modalitatea prin care statul poate incuraja cumpararea masinilor electrice in locul celor care folosesc combustibil fosil.
Borbely a declarat ca exista doua variante pentru ca statul sa stimuleze cumpararea de vehicule electrice.
Intr-o prima faza, beneficiari vor fi institutiile publice, iar facilitatile vor veni de la Fondul de Mediu in doua forme, fie prin programul Rabla, fie prin subventionare directa a unui procent de pana la un sfert din costul unei masini electrice.
O alta varianta este cea in care institutia care vrea sa cumpere o masina electrica nu are niciun vehicul pe care sa-l poata casa. „In aceste conditii, institutia respectiva poate primi de la Fondul de Mediu o subventie de pana la 25% din valoarea masinii noi. Urmeaza sa stabilim exact procentele”, a spus ministrul de resort.