Romanian
 - 
ro
Auto

Industria auto europeană produce 15% din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră, conform unui studiu Coface

16 Oct, 23:12 • Mălureanu Rebecca
Un studiu Coface arată că 15% din emisiile de gaze cu efect de seră din Europa provin de la autoturisme, în timp ce industria auto europeană reprezintă 7% din PIB-ul UE. Vânzările de vehicule electrice rămân modeste, cu doar 12,5% din totalul vânzărilor de automobile în 2024. Chiar dacă UE cere taxe pe importurile de vehicule chinezești, infrastructura insuficientă de încărcare și investițiile limitate în lanțul de aprovizionare cu baterii creează impedimente în tranziția către vehicule electrice.
Industria auto europeană produce 15% din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră, conform unui studiu Coface

În conformitate cu un studiu Coface, autoturismele sunt responsabile de 15% din emisiile de gaze cu efect de seră din Europa, în timp ce sectorul auto european reprezintă 7% din PIB. La mijlocul lui 2024, autoturismele electrice erau doar 12,5% din totalul vânzărilor de vehicule, fiind depășite semnificativ de mașinile hibride și cele cu motoare pe combustie. Chiar dacă Alianța europeană pentru baterii a alocat 3 miliarde de euro, investițiile în lanțul de aprovizionare cu baterii sunt rămân la 3% din necesar. În aceeași măsură, ținta de 3,5 milioane de puncte de încărcare pentru vehicule electrice până în 2030 pare îndepărtat, în ciuda faptului că s-au instalat 220.000 de noi puncte de încărcare anul acesta.

Industria auto prevede schimbări majore?

Interzicerea vânzării autoturismelor cu motoare pe combustie internă din anul 2035 este un pas major în politica de mediu a UE, luând în calcul că aceste autoturisme produc 15% din emisiile de gaze cu efect de seră. Cu toate acestea, eficacitatea acestei măsuri va fi condiționată de capacitatea producătorilor de a se adapta la cerințele de a fabrica doar vehicule electrice (BEV) și de adaptarea infrastructurii necesare.

Industria auto europeană, este vitală pentru economia continentului, iar cerințele ecologice și concurența externă îi cauzează presiune. În ciuda creșterii, vânzările de mașini electrice nu satisfac obiectivul de a avea 100% vehicule electrice până în 2035. La mijlocul anului 2024, vânzările de BEV-uri erau doar 12,5%, și erau încă departe de a întrece mașinile hibride și cele cu motoare pe combustie. În mare măsură creșterea este determinată de importurile de vehicule electrice din China, fiind mai convenabile ca preț.

15% din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră din Europa provin de la autoturisme
15% din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră din Europa provin de la autoturisme

Vezi și: Autoturismele pe benzină și motorină vor fi interzise. De la ce dată nu le mai poți cumpăra

Un alt obstacol în calea adoptării vehiculelor electrice este costul acestora. Cu toate că în multe țări europene există subvenții, acestea sunt variate și nu acoperă ân ântregime deosebirile de preț față de vehiculele tradiționale.

În altă ordine de idei, China este pe o treaptă ascendentă în sectorul autorturismelor electrice. Tactica industrială a Beijingului, sprijinită prin subvenții substanțiale, a facilitat companiile chineze, precum BYD și CATL, să devină lideri pe piața globală, acoperind toate etapele lanțului valoric, de la minerit la producția de automobile.

Guvernul chinez a investit peste 231 de miliarde de dolari în sectorul vehiculelor electrice între 2009 și 2023, întărindu-și poziția pe piața globală. În anul 2023, se credea că BYD va depăși Tesla în vânzările de autoturisme, iar CATL va conduce 40% din producția mondială de baterii.

Această competiție din partea Chinei pune Uniunea Europeană într-o poziție complicată, între protejarea locurilor de muncă și respectarea obiectivelor climatice. Recentul vot din 4 octombrie pentru mărirea tarifelor vamale pentru importurile de vehicule electrice chinezești a fost ca o atenționare, dar aceste taxe sunt sub minim pentru a stopa fluxul de vehicule din China.

”Ponderea importurilor din China ilustrează dificultăţile cu care se confruntă UE în îndeplinirea propriilor ambiţii în ceea ce priveşte producţia de vehicule electrice. Capacitatea industrială insuficientă, în special în minerit şi producţia de baterii, este un obstacol major. În ciuda proiectelor miniere recente, doar o mică parte din necesarul de materiale critice poate fi acoperit. În ciuda celor 3 miliarde de euro mobilizate prin intermediul Alianţei europene pentru baterii, creată în 2017, au fost realizate doar 3% din investiţiile necesare în lanţul de aprovizionare cu baterii. Acelaşi lucru este valabil şi pentru infrastructura de staţii de încărcare electrică, care este prea mică. Obiectivul de 3,5 milioane de puncte de încărcare instalate până în 2030 este încă departe de a fi atins, în ciuda celor 220.000 de noi puncte de încărcare instalate în 2024”, mai arată studiul.

”Această concurenţă din partea Chinei pune UE în faţa unei dileme strategice: cum să îşi protejeze locurile de muncă şi industria auto, îndeplinind în acelaşi timp obiectivele climatice ambiţioase stabilite pentru 2035? Votul din 4 octombrie privind majorarea în continuare a tarifelor vamale la importurile de vehicule (electrice) chinezeşti a fost un semnal de alarmă pentru Europa. Dar acest lucru nu este suficient. Suprataxele vamale aplicate sunt prea mici pentru a opri exporturile de vehicule electrice chinezeşti către Europa. Pe termen mediu, acestea ar putea chiar să îi împingă pe aceiaşi producători să îşi reducă şi mai mult costurile de producţie, deja foarte competitive, pentru a-şi menţine marjele ridicate de pe piaţa europeană”, spun reprezentanţii companiei.

UE trebuie să investească semnificativ în lanțul valoric al vehiculelor electrice și în infrastructura de încărcare, ademenind în același timp investiții externe, în mod particular din China, Japonia și Coreea de Sud, pentru a-și spori capacitatea de producție internă. Spre exemplu, BYD a început deja construirea unei fabrici în Ungaria.

”În contextul geo-economic actual, este discutabil dacă UE dispune într-adevăr de suficiente mijloace de negociere pentru a face faţă atât provocărilor industriale interne, cât şi concurenţei puternice din partea Chinei”, adaugă ei.

Citește și: De la mașini care înoată prin apă la volane dreptunghiulare, Salonul Auto de la Paris le are pe toate. Vezi cele mai noi inovații din lumea mașinilor

 

Urmărește Daily Business pe Google News
Alte articole
Lovitură dură pentru România prin PNRR. Marcel Boloș: 6 spitale vor fi construite pe împrumut, nu cu fonduri europene
Lovitură dură pentru România prin PNRR. Marcel Boloș: 6 spitale vor fi construite pe împrumut, nu ...
Povestea de succes a englezului care, de 18 ani, face agricultură în România. ”Nu exista un manual pentru asta”
Povestea de succes a englezului care, de 18 ani, face agricultură în România. ”Nu exista un manual ...
Nunta anului în politică: Mihai-Răzvan Ungureanu s-a însurat cu Cosette Chichirău! Petrecere de fițe la Viena. Cine a cântat la eveniment
Nunta anului în politică: Mihai-Răzvan Ungureanu s-a însurat cu Cosette Chichirău! Petrecere de ...
Bill Gates a decis! Fondatorul Microsoft vrea să lase copiilor mai puțin de 1% din averea sa
Bill Gates a decis! Fondatorul Microsoft vrea să lase copiilor mai puțin de 1% din averea sa
Cu câți bani sunt plătite mamele de la Mireasa, Antena 1? Suma uriașă pentru o săptămână de apariție
Cu câți bani sunt plătite mamele de la Mireasa, Antena 1? Suma uriașă pentru o săptămână de apariție
Ceapa verde, leguma minune pentru organism. La ce ajută, de fapt, acest aliment preferat de români
Ceapa verde, leguma minune pentru organism. La ce ajută, de fapt, acest aliment preferat de români
Cât le plătește Gabi Bădălău copiilor lui pensia alimentară. „Totul este de la Dumnezeu!”
Cât le plătește Gabi Bădălău copiilor lui pensia alimentară. „Totul este de la Dumnezeu!”
Nicușor Dan avertizează: „Situaţia financiară actuală a României este similară cu cea pe care am găsit-o în 2020 la Primărie, cu conturi blocate şi datorii colosale”
Nicușor Dan avertizează: „Situaţia financiară actuală a României este similară cu cea pe ...
Prognoza meteo 2 aprilie 2025. Scad temperaturile în unele zone ale țării
Prognoza meteo 2 aprilie 2025. Scad temperaturile în unele zone ale țării
Uniunea Europeană interzice mini-produsele din hoteluri. Turiștii vor veni de acasă cu gel de duș și săpun
Uniunea Europeană interzice mini-produsele din hoteluri. Turiștii vor veni de acasă cu gel de duș ...
Mihai Bendeac, atac la adresa lui Dan Negru. Ce a spus prezentatorul TV despre spectacolul „Proorocul Ilie” de la TNB
Mihai Bendeac, atac la adresa lui Dan Negru. Ce a spus prezentatorul TV despre spectacolul „Proorocul ...
3.000 de lei pentru românii căsătoriţi. Cei ce îndeplinesc condiţiile trebuie doar să depună o cerere
3.000 de lei pentru românii căsătoriţi. Cei ce îndeplinesc condiţiile trebuie doar să depună ...
Jean-Claude Van Damme, acuzat de trafic de persoane și exploatare sexuală într-un dosar DIICOT!
Jean-Claude Van Damme, acuzat de trafic de persoane și exploatare sexuală într-un dosar DIICOT!
Sebastian Burduja, anunț privind măsurile pentru consumatorii vulnerabili
Sebastian Burduja, anunț privind măsurile pentru consumatorii vulnerabili
Tragedie în lumea artistică! România a pierdut un geniu al dansului, răpus de o boală nemiloasă
Tragedie în lumea artistică! România a pierdut un geniu al dansului, răpus de o boală nemiloasă
Orașul din Italia în care autoritățile oferă 100.000 de euro oricui vrea să se mute. Care este singura condiție
Orașul din Italia în care autoritățile oferă 100.000 de euro oricui vrea să se mute. Care este ...
Când intră alocațiile în aprilie 2025. Veste bună pentru copii și părinți chiar înainte de Paște. Când vine „poștașul iepuraș” cu banii
Când intră alocațiile în aprilie 2025. Veste bună pentru copii și părinți chiar înainte de Paște. ...
Vin bani de la stat! O nouă schemă de sprijin începe din mai. Cine sunt beneficiarii
Vin bani de la stat! O nouă schemă de sprijin începe din mai. Cine sunt beneficiarii