În conformitate cu un studiu Coface, autoturismele sunt responsabile de 15% din emisiile de gaze cu efect de seră din Europa, în timp ce sectorul auto european reprezintă 7% din PIB. La mijlocul lui 2024, autoturismele electrice erau doar 12,5% din totalul vânzărilor de vehicule, fiind depășite semnificativ de mașinile hibride și cele cu motoare pe combustie. Chiar dacă Alianța europeană pentru baterii a alocat 3 miliarde de euro, investițiile în lanțul de aprovizionare cu baterii sunt rămân la 3% din necesar. În aceeași măsură, ținta de 3,5 milioane de puncte de încărcare pentru vehicule electrice până în 2030 pare îndepărtat, în ciuda faptului că s-au instalat 220.000 de noi puncte de încărcare anul acesta.
Interzicerea vânzării autoturismelor cu motoare pe combustie internă din anul 2035 este un pas major în politica de mediu a UE, luând în calcul că aceste autoturisme produc 15% din emisiile de gaze cu efect de seră. Cu toate acestea, eficacitatea acestei măsuri va fi condiționată de capacitatea producătorilor de a se adapta la cerințele de a fabrica doar vehicule electrice (BEV) și de adaptarea infrastructurii necesare.
Industria auto europeană, este vitală pentru economia continentului, iar cerințele ecologice și concurența externă îi cauzează presiune. În ciuda creșterii, vânzările de mașini electrice nu satisfac obiectivul de a avea 100% vehicule electrice până în 2035. La mijlocul anului 2024, vânzările de BEV-uri erau doar 12,5%, și erau încă departe de a întrece mașinile hibride și cele cu motoare pe combustie. În mare măsură creșterea este determinată de importurile de vehicule electrice din China, fiind mai convenabile ca preț.
Vezi și: Autoturismele pe benzină și motorină vor fi interzise. De la ce dată nu le mai poți cumpăra
Un alt obstacol în calea adoptării vehiculelor electrice este costul acestora. Cu toate că în multe țări europene există subvenții, acestea sunt variate și nu acoperă ân ântregime deosebirile de preț față de vehiculele tradiționale.
În altă ordine de idei, China este pe o treaptă ascendentă în sectorul autorturismelor electrice. Tactica industrială a Beijingului, sprijinită prin subvenții substanțiale, a facilitat companiile chineze, precum BYD și CATL, să devină lideri pe piața globală, acoperind toate etapele lanțului valoric, de la minerit la producția de automobile.
Guvernul chinez a investit peste 231 de miliarde de dolari în sectorul vehiculelor electrice între 2009 și 2023, întărindu-și poziția pe piața globală. În anul 2023, se credea că BYD va depăși Tesla în vânzările de autoturisme, iar CATL va conduce 40% din producția mondială de baterii.
Această competiție din partea Chinei pune Uniunea Europeană într-o poziție complicată, între protejarea locurilor de muncă și respectarea obiectivelor climatice. Recentul vot din 4 octombrie pentru mărirea tarifelor vamale pentru importurile de vehicule electrice chinezești a fost ca o atenționare, dar aceste taxe sunt sub minim pentru a stopa fluxul de vehicule din China.
”Ponderea importurilor din China ilustrează dificultăţile cu care se confruntă UE în îndeplinirea propriilor ambiţii în ceea ce priveşte producţia de vehicule electrice. Capacitatea industrială insuficientă, în special în minerit şi producţia de baterii, este un obstacol major. În ciuda proiectelor miniere recente, doar o mică parte din necesarul de materiale critice poate fi acoperit. În ciuda celor 3 miliarde de euro mobilizate prin intermediul Alianţei europene pentru baterii, creată în 2017, au fost realizate doar 3% din investiţiile necesare în lanţul de aprovizionare cu baterii. Acelaşi lucru este valabil şi pentru infrastructura de staţii de încărcare electrică, care este prea mică. Obiectivul de 3,5 milioane de puncte de încărcare instalate până în 2030 este încă departe de a fi atins, în ciuda celor 220.000 de noi puncte de încărcare instalate în 2024”, mai arată studiul.
”Această concurenţă din partea Chinei pune UE în faţa unei dileme strategice: cum să îşi protejeze locurile de muncă şi industria auto, îndeplinind în acelaşi timp obiectivele climatice ambiţioase stabilite pentru 2035? Votul din 4 octombrie privind majorarea în continuare a tarifelor vamale la importurile de vehicule (electrice) chinezeşti a fost un semnal de alarmă pentru Europa. Dar acest lucru nu este suficient. Suprataxele vamale aplicate sunt prea mici pentru a opri exporturile de vehicule electrice chinezeşti către Europa. Pe termen mediu, acestea ar putea chiar să îi împingă pe aceiaşi producători să îşi reducă şi mai mult costurile de producţie, deja foarte competitive, pentru a-şi menţine marjele ridicate de pe piaţa europeană”, spun reprezentanţii companiei.
UE trebuie să investească semnificativ în lanțul valoric al vehiculelor electrice și în infrastructura de încărcare, ademenind în același timp investiții externe, în mod particular din China, Japonia și Coreea de Sud, pentru a-și spori capacitatea de producție internă. Spre exemplu, BYD a început deja construirea unei fabrici în Ungaria.
”În contextul geo-economic actual, este discutabil dacă UE dispune într-adevăr de suficiente mijloace de negociere pentru a face faţă atât provocărilor industriale interne, cât şi concurenţei puternice din partea Chinei”, adaugă ei.