Asociația Europeană a Producătorilor de Componente Auto (CLEPA) a făcut publice cifre îngrijorătoare pentru această industrie. Din 2020 încoace, au fost pierdute 86.000 de locuri de muncă! Considerabil de mare este și numărul locurilor de muncă reduse în intervalul ianuarie – iunie ale anului în curs: 32.000, notează economica.net.
Realitatea actuală este considerată ca fiind mult mai gravă decât se anticipa în 2021. Acum patru ani, pronosticul era că vor fi create, până în 2025, peste 100.000 de noi locuri de muncă în industria de componente auto. Nu s-a întâmplat asta nici pe departe, bilanțul la acest moment fiind de doar 29.400.
La fel de prost este bilanțul strict pe partea de vehicule electrice. Dintre cele 93.700 de locuri de muncă despre care se anticipa că vor fi create, au apărut doar 19.100.
Citește și Val de angajări la stat! Numărul bugetarilor a crescut cu aproximativ 10.000 de persoane pe an
Care sunt cauzele declinului? Potrivit celor de la CLEPA, 57 la sută din totalul pierderilor de locuri de muncă pot fi atribuite realităților din piață. Mai exact, vorbim despre scăderea semnificativă a volumului producției, provocată la rândul său de scăderea cererii, dar și de tranziția la mașini electrice, precum și creșterea costurilor de producție. Eliminarea treptată a motorului cu combustie este considerată ”vinovată” pentru aproximativ 26 la sută din pierderile de locuri de muncă.
75 la sută din valoarea unei mașini provine din ce produce industria de componente auto
La nivelul Uniunii Europene (UE), cea mai afectată țară este Germania, care înregistrează 60 la sută din totalul locurilor de muncă pierdute în industria componentelor auto. Franța, alt mare producător european de mașini și componente, are o scădere cu 8 la sută a locurilor de muncă. Polonia, în schimb, este prima la crearea de locuri de muncă, având o pondere de 28 la sută din totalul la nivelul UE.
Potrivit CLEPA, care reprezintă peste 3.000 de companii europene ce furnizează producătorilor de mașini piese și componente, 75 la sută din valoarea unui vehicul provine din piese, componente și sisteme fabricate de industria componentelor. Aceeași industrie este responsabilă pentru crearea anuală a 39.000 de brevete noi de invenție și investește circa 30 de miliarde de euro pe an în cercetare și dezvoltare.
Citește și Românii, tot mai atrași să cumpere mașini noi. Cât sunt dispuși să plătească pe o mașină