Ministrul Mediului, Nicolae Nemirschi, a declarat, joi, ca va propune vineri Guvernului sa suspende taxa de poluare, urmare a respingerii ei de catre Comisia Europeana. Vestea este una excelenta pentru cei care vor sa isi cumpere o masina second-hand sau o masina cu un motor de peste 2000 cc.Pentru cei care conduc masini non-euro sau Euro 1 si 2, ar putea fi insa foarte proasta. Si asta pentru ca autoritatile iau in calcul ca, in schimbul taxei, sa impuna o lege prin care toti posesorii de autovehicule din Romania sa plateasca un impozit auto anual in functie de gradul de poluare al fiecarei masini.
„Voi propune Guvernului suspendarea aplicarii ordonantei din decembrie si in acelasi timp demararea procedurilor de elaborare a unei legi care sa treaca prin Parlament si care sa tina cont de normele europene de taxare, si care sa respecte principiul european -poluatorul plateste”, a declarat, joi, ministrul Mediului, Nicolae Nemirschi.
Un asemenea impozit auto se aplica in multe dintre tarile europene, precum Germania, Franta si Marea Britanie, spun specialistii, acolo unde, decat sa detii o masina veche sau una cu un motor puternic, in genul SUV-urilor, pentru care platesti un impozit foarte mare, mai bine iti cumperi una noua, mai putin poluanta.
„Cine vrea o masina de capacitate cilindrica mare, de 3.000 de centimetri cubi, trebuie sa plateasca mai mult decat unul cel care opteaza pentru un motor de 1.100 de centimetri cubi, de pilda. La fel, daca vrei masina veche, pe care o iei ieftin de afara, trebuie sa platesti mai mult, pentru ca poluezi mai mult”, a explicat analistul auto Liviu Dobrin.
Problema este ca, in Romania, media de varsta a autovehiculelor este de peste 15,5 ani si continua sa creasca, potrivit Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA). Astfel, introducerea unui impozit platit in functie de gradul de poluare ar afecta, din start, peste 2,3 milioane de masini non-Euro inregistrate in baza de date a RAR. Este vorba, printre altele, de Dacia 1300, Trabant, Oltcit, Opel Ascona, Renault 5, Renault 16, Renault 21, Opel Kadett.
„Daca s-ar impune un impozit progresiv, in functie de gradul de poluare, asta ar insemna ca cei mai afectati sa fie cei care detin astfel de masini. Impozitul ii va face sa apeleze la programul Rabla si sa isi schimbe masina pe alta noua, in avantajul Dacia si al importatorilor”, declara analistul auto Razvan Codorean.
Ministrul Mediului nu a prezentat joi nicio varianta concreta privind taxarea masinilor, criteriile si modul de aplicare a legii.
„Voi merge in Guvern (vineri-n.r.) cu aceste variante si imi voi sustine si propriul punct de vedere asupra unuia dintre ele. Va rog sa nu imi cereti sa va spun care este acesta. Deciziile de acest gen se iau si se comunica in Guvern”, a afirmat Nemirschi.
Pana la intrarea in vigoare a legii, va fi valabila taxa de poluare aplicata din iulie 2008, a precizat Nemirschi.
Un business de jumatate de miliard de euro
Introducerea unui impozit auto bazat pe gradul de poluare, spun specialistii, va fi agreat de Comisia Europeana, mai cu seama ca, din 2011, Executivul de la Bruxelles isi propune sa interzica circulatia masinilor non-euro. Romania ar putea veni astfel in intampinarea planului european, urmand sa taie in carne vie, pentru a salva industria auto.
Industria auto isi va vedea astfel asigurat business-ul pe o perioada lunga de vreme, in conditiile in care, numai prin programul Rabla vor fi vandute in acest an 60.000 de automobile.
Un calcul simplu arata ca, luand in calcul un pret mediu de 10.000 de euro/masina, incluzand aici si taxa auto de 3.800 lei, afacerea anuala asigurata de stat producatorilor si importatorilor de automobile s-ar ridica la circa 540 de milioane de euro. Intuind potentialul afacerii, Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile a solicitat extinderea programului la 200.000 de masini anual.
[quote=Constantin Stroe, vicepresedinte Dacia]Va fi cu siguranta o decizie politica la mijloc, dar cred ca se va merge pe un compromis in care programul Rabla va juca un rol esential[/quote]
„Cu 150.000-200.000 de masini incluse in program pe an, pana in 2011-2014 am putea recupera decalajul fata de tarile occidentale, iar oamenii ar beneficia de acea prima de 3.800 de lei care ar fi avansul pentru o masina noua”, a mai spus Stroe.
Unii experti auto cred insa ca vanzatorii de masini noi isi freaca degeaba mainile de bucurie. Dinu Niculescu, directorul executiv al companiei Autovit, care administreaza cel mai mare targ auto din tara, estimeaza ca romanii vor gasi o varianta ca sa evite o achizitie costisitoare, mai ales in conditiile crizei.
„Cei care au masini vechi sunt in general oameni saraci. De unde sa scoata bani sa isi ia masini noi? Economii proprii nu au, iar creditele de consum nu au fost relaxate, doar cele ipotecare. In aceste conditii, majoritatea va prefera sa isi duca masina la fier vechi decat sa plateasca impozit, iar cei care vor avea cat de cat bani, vor cumpara tot masini second-hand, euro 3 sau 4, unde impozitul va fi ceva mai mic decat la cele non-euro”, a declarat Niculescu, pentru DailyBusiness.ro.
Analistii auto: Legea va trece foarte usor prin Parlament
Specialistii chestionati DailyBusiness.ro estimeaza ca, daca va propune o lege care sa introduca impozitul auto anti-poluare, Guvernul se va confrunta cu o problema sociala, dar pe care o va depasi in cele din urma, in conditiile in care guvernantii vor invoca respectarea normelor europene.
In Parlament, o astfel de lege ar trece fara probleme, avand in vedere ca PSD-PDL detine o majoritate confortabila. Legea ar putea fi votata chiar si de PNL, avand in vedere fapul ca, anul trecut, Calin Popescu Tariceanu avertiza ca introducerea unui asemenea impozit auto ar fi o varianta sustenabila.
Singura problema va fi, astfel, una sociala, rezolvata insa in parte prin extinderea Programului Rabla, de innoire a parcului auto.
„O astfel de taxa ar trebui aplicata la tot parcul auto, indiferent daca e vorba de autoturisme, camioane etc. In plus, daca tot am merge pe principiul – cine polueaza, plateste!- ar trebui ca un astfel de impozit sa fie platit de toti marii poluatori din economie, nu numai de industria auto”, a mai spus analistul auto Liviu Dobrin.