Initiativa vine in contextul in care senatorii au votat miercuri chiar pentru anularea taxei si restituirea banilor, decizie care trebuie insa sustinuta si de Camera Deputatilor.
Attila Korodi, ministrul Mediului, a anuntat miercuri ca in luna iulie s-au strans la bugetul de mediu 42 milioane de euro din noua taxa de poluare auto, intrata in vigoare la 1 iulie. Spre comparatie, anul trecut incasarile din taxa de prima inmatriculare au fost de circa 300 de milioane de euro.
Constantin Stroe, vicepresedintele Dacia, crede ca avem de-a face cu o adevarata invazie de rable, ce va afecta in mod grav industria auto, cel mai dinamic segment al economiei dupa cel al constructiilor. Stroe, care este si presedintele Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania, crede ca Parlamentul ar trebui sa ia in calcul o modificare a taxei.
[quote=Constantin Stroe, vicepresedinte Dacia]Este o situatie extrem de grava, din care nu se poate iesi decat prin modificarea taxei, care sa duca la o reglare a pietei[/quote]
Vicepresedintele Dacia considera ca „este un pericol urias sa lasam deschis acest robinet de rable, ce poate distruge industria autohtona”.
„Semnalele din piata sunt ingrijoratoare si cred ca in aceasta ultima sesiune inainte de alegeri, este necesara modificarea taxei, care sa intre in noua sa forma de la 1 ianuarie 2009”, a mai declarat Stroe.
Conform datelor Directiei Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor, in primele 7 luni ale anului, inmatricularile de masini second-hand s-au dublat fata de perioada similara din 2007, la 112.054 unitati, in timp ce numarul inmatricularilor de autoturisme noi a scazut cu 2,3%, la 171.385 unitati.
Dobrin: Iulie a fost varful importurilor de second-hand-uri
Liviu Dobrin, directorul Autovit, cel mai mare targ auto din Romania, spune ca semnalele alarmiste ale constructorilor si dealerilor auto vor fi contrazise pe termen lung, inmatricularile de masini la mana a doua urmand sa se reduca treptat, pana la finele anului.
„Nu au sens aceste semnale alarmiste. In iulie, am avut un varf de inmatriculari pentru ca cei care si-au adus masini din Occident au asteptat sa intre in vigoare noua taxa si sa le inmatriculeze dupa 1 iulie”, considera Dobrin.
[quote=Liviu Dobrin, director Autovit]In perioada urmatoare, numarul inmatricularilor se va reduce la un nivel similar celui din anii trecuti, pentru ca piata este oarecum saturata[/quote]
Analistul auto Daniel Costea, de la revista Quatro Ruotte, crede ca nici din punct de vedere al calitatii masinilor second-hand intrate in tara nu exista motive de ingrijorare.
„Nu este vorba de rable pentru ca acestea, in conditiile aspre impuse de RAR, nu ar fi trecut sub nicio forma testele. Majoritatea masinilor inmatriculate sunt Euro 3 sau 4. Decat sa dai 10.000 de euro pe o masina de clasa mica noua, mai bine isi cumpara una de clasa medie, de 4-5 ani, de calitate incontestabila, de la un producator cunoscut, chiar daca este second-hand”, a declarat analistul, pentru DailyBusiness.ro
Taxa de poluare, intrata in vigoare la 1 iulie, prevede in esenta un impozit mai mare pentru masinile noi vandute in Romania, in timp ce valorile scad la jumatate pentru autovehiculele Euro 1 si Euro 2 cu motoare de pana in 2.000 de centimentri cubi, taxa ramanand de asemenea mai mare pentru automobilele vechi de import. Taxa se aplica in functie de normele Euro si emisia de dioxid de carbon, mentionate de Registrul Auto Roman in cartea de identitate a vehiculului.
In functie de gradul de poluare al motorului, taxa poate fi diminuata, la reducere fiind luate in calcul vechimea autovehiculului, rulajul mediu anual, situatia tehnica generala si nivelul de dotare, deprecierea fiind stabilita contra cost de Registrul Auto Roman (RAR).
Analistii auto: Taxa de poluare nu are viata lunga
Analistii auto cred ca taxa de poluare este una de conjunctura si nu va avea viata lunga. Liviu Dobrin spune ca, in contextul alinierii legislatiei romanesti la cea europene, pe viitor problema va fi eliminata in mod „natural”.
„In conditiile in care, peste numai 2 ani, va fi aplicata o lege europeana privind nivelul de poluare, o astfel de taxa nu isi mai are rostul”, a declarat, anterior, Liviu Dobrin, directorul Autovit.
Analistii estimeaza ca taxa va supravietui in actuala sa forma in acest an, din cauza ca este perioada electorala. Anul viitor, nu este exclus ca taxa sa fie modificata sau chiar inlocuita cu un impozit anual pe care sa il plateasca toate masinile inmatriculate in Romania.
„Taxa actuala are un profund caracter discriminatoriu si numai pentru simplul fapt ca plateste doar cel care isi inmatriculeaza, nu si cel care circula”, a afirmat Dobrin. „Daca era taxa de poluare, trebuia sa o plateasca toata lumea. Marii poluatori sunt deja in circulatie”, a mai spus directorul Autovit.
Conform unui studiu realizat de Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), taxa auto se aplica la nivelul celor 27 de state membre ale Uniunii Europene, dar difera in functie de fiecare stat in parte, unii aplicand o taxa de prima inmatriculare, iar altii o taxa pe vechime sau pe valoare, sau diverse alte combinatii.